اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

دغدغه انبوه‌سازان مسکن کرمانشاه: کمیسیون ماده 5 و ماده 100 درگیر بورکراسی اداری است

اعضای هیأت مدیره انجمن نوسازی و توسعه صنعت ساختمان استان کرمانشاه ضمن انتقاد از روند طولانی بودن بورکراسی اداری کمیسیون ماده پنج و ماده 100، درخواست راه‌اندازی مجدد شورای معماری را از مسؤولان مربوطه دارند.

دغدغه انبوه‌سازان مسکن کرمانشاه: کمیسیون ماده 5 و ماده 100 درگیر بورکراسی اداری است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه پیش از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی هیأت مدیره انجمن نوسازی و توسعه صنعت ساختمان استان کرمانشاه که در راستای بررسی و رفع موانع موجود در مسیر سازندگان صنعت ساختمان کرمانشاه تشکیل شد، اظهار داشت: اگر بخش شهرداری همکاری لازم با مجریان و سازندگان داشته باشد قیمت این سازه‌ها تا حدودی پایین می‌آئید که حاصل آن ارزان شدن قیمت مسکن است.

مزدک شکری، رئیس هیأت مدیره انجمن نوسازی و توسعه صنعت ساختمان کرمانشاه نیز بر کاهش بورکراسی اداری، تاکید داشت و گفت: بخش خصوصی مجموعه‌ای است که با تمام دردها آشناست، زیر و بم کار را به‌خوبی می‌داند، بهتر است بخش دولتی از تفکرات بخش خصوصی استفاده کند.

وی، با بیان اینکه در کمیسیون ماده پنج نامی از بخش خصوصی برده نشده است، گفت: انجمن ساختمان با حدود 400 نفر عضو فعال پتانسیل بالایی دارد با دید مثبتی به بخش خصوصی باید نگاه شود تا در کنار یکدیگر با حل مشکلات به سازندگان انگیزه داده شود.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه یکی از عوامل کم شدن بیکاری در کشور را کسب رتبه  جهانی کسب و کار دانست و خاطرنشان کرد: با ایجاد مجتمع دعاوی قضایی که در استان راه‌اندازی شده رتبه کسب و کار  را در جهان ترقی داده است.

فرهاد مرزی با تاکید بر گردش کار صنعت به رونق، افزود: در 10 آیتم جهانی بررسی رتبه کسب و کار یکی از  آن‌ها ایجاد مجتمع اقتصادی بوده است.

یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن نوسازی و توسعه صنعت ساختمان کرمانشاه نیز انجمن انبوه‌سازان در استان را مطلق دانست و با اشاره به وابسته بودن 360 صنعت به صنعت ساختمان، افزود: نقضی در کمیسیون ماده پنج وجود دارد، قبلا خود سازنده در این کمیسیون حضور داشت، اما در حال حاضر حتی اجازه داده نمی‌شود نماینده فنی سازندگان در جلسه حضور داشته باشند.

حیدری به حجم زیاد پرونده در کمیسیون ماده 100 پرداخت و گفت: در کمیسیون ماده 100 سازند‌گان به عنوان کسی که باید از حق خود دفاع کنند حضور ندارند در صورتی که مالک می‌تواند حضور داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر ما بتوانیم در کمیسیون ماده 100 یا اینکه حداقل در کمیسیون تجدیدنظر حضور داشته باشیم پرونده زودتر به سرانجام می‌رسد.

حیدری با تاکید به راه‌اندازی مجدد شورای معماری، افزود: طی ساله‌های 81 و 82 که این شورا در شهرداری‌ها فعالیت می‌کرد مشکلات زودتر به نتیجه می‌رسید، و جلسات ماده 100 خیلی کمتر برگزار می‌شد.

وی درخواست حضور سازندگان ساختمان در جلسات را برای دفاع از حق خود لازم دانست و متذکر شد: متأسفانه بخش کمیسیون ماده پنج و ماده 100 درگیر بورکراسی اداری است که ضرورت دارد این بورکراسی اداری کمتر شود.

حیدری با تاکید بر توجه بیشتر به بخش خصوصی درخواست تسهیل با شرایط آسان‌تر را داشت و افزود: باید به دنبال توسعه و رونق اقتصادی و رفع بیکاری باشیم و سرمایه‌گذاری را در این استان راحت‌تر کنیم.

شادابی، دیگر عضو هیأت مدیره انجمن نوسازی و توسعه صنعت، ساختمان در ادامه، اظهار داشت: بخش خصوصی سنسورهای حساسی دارد و هوشیار است با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی و وجود مرز مشترک با کشور عراق اقدام به سرمایه‌گذاری در این استان می‌کند.

وی درخواست حفظ سرمایه‌های موجود در استان کرمانشاه را داشت و افزود: برای انجام کارهای اداری ساخت یک پروژه، سه برابر زمانی که نیاز به ساخت آن پروژه است باید به دنبال انجام کارهای اداری باشیم و این موجب می‌شود سرمایه‌گذار کار را رها کند و از ادامه کار منصرف شود.  

شادابی خاطرنشان کرد: طبق آمار 90 درصد از سرمایه‌های مردم در بخش مسکن است بخش مسکن برخلاف بخش‌های دیگر برای دولت بار مالی ندارد، لذا پتانسیل سرمایه در این بخش نهفته است.

وی یادآور شد: مردم ایران برای خریداری ملک به ترکیه می‌روند باید کاری کنیم که برعکس شود و مردم در خود ایران ملک بخرند، بخش ساختمان موتور محرکه در بخش تولید است در این زمینه می‌شود کار کرد که همین سبب از بین رفتن بیکاری در کشور می‌شود.

حیدریان، دیگر عضو هیأت مدیره انجمن نوسازی و توسعه  صنعت ساختمان، حاضر در این نشست، گفت: کرمانشاه با وجود هشت سال جنگ و چالش‌های بسیاری از جمله فقر و بیکاری و ... هنوز به رونق نرسیده است.

وی با بیان اینکه در بحث همسایگی که با اقلیم کردستان و عراق می‌طلبد که سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شود، افزود: دیدگاه مدیران در این زمینه باید مناسب‌تر شود.

حیدریان با یادآوری فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «مدیران و مردم دست به دست همدیگر بدهند و مشکلات را حل کنند»، گفت: صنعت ساختمان پیشروترین بخش در صنعت است به همین خاطر دیدگاه مدیران باید مناسب تر شود همین باعث می شود  سرمایه‌گذاری در این استان  راحت تر شود.

گراوندی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت استان در ادامه، گفت: صنایع بزرگی مانند سیمان، فولاد و کاشی صادراتی هستند و اگر این صنعت ساختمان رونق داشته باشد نیازی نیست که انرژی کشور را به قیمت ناچیزی صادر کنیم.

وی افزود: صنعت ساختمان تنها صنعتی است  که از همان لحظه‌ی اول که می‌خواهیم شروع به ساخت کنیم ایجاد اشتغال می‌کند و روی صنایع دیگر (کاشی, فولاد, سیمان و...) اثر می گذارد و به رونق می‌افتند.

گراوندی با بیان اینکه بیشتر به دنبال شهرک‌سازی بوده‌ایم و از بافت فرسوده غافل شده‌ایم، افزود: در استان همه نوع مصالحی قابل تامین است و تولیدکنندگان حاضر به سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه هستند.

مهدی ویسی دیگر عضو هیأت مدیره انجمن نوسازی و توسعه صنعت و ساختمان استان کرمانشاه، اظهار داشت: تشکیل شورای معماری در شهرداری کاری به جا و مفید برای صنعت ساختمان است.

 سالاری، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه، در خصوص طرح اقدام ملی و احداث پروژه‌های مسکونی به‌خصوص در بافت فرسوده صحبت کرد و گفت: انتظار دارم بخش خصوصی و اعضای انجمن‌ها در این پروژه‌ها به عنوان سازنده و سرمایه‌گذار حضور داشته باشند.

طلوعی، شهردار کرمانشاه نیز با تاکید بر حل مشکلات مطرح شده، اظهار داشت: فرصت‌های بسیار عالی داریم و می‌توانیم این دردهای بزرگ را با هم حل کنیم.

وی از برگزاری جلسه‌ای در رابطه با حل مشکل ماده پنج و کمیسیون ماده 100 با حضور نمایندگان انجمن و دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد و گفت: اگر بخواهیم این موضوع حل شود باید برنامه‌ریزی کنیم.

طلوعی ضمن حمایت از بخش خصوصی، افزود: به فکر آینده‌ای روشن هستیم اگر با هم باشیم و کمک کنیم، قطعا مشکلات زودتر حل می‌شود.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول