اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نادیده گرفتن مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

در حالی که ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به منظور رفع مشکلات واحدهای تولیدی تشکیل شده است، بانک‌های عامل علاوه بر اینکه مصوبات این کارگروه را نایده می‌گیرند، بلکه در واگذاری تسهیلات به واحدهای مشکل‌دار نیز سخت‌گیری میکنند.

نادیده گرفتن مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ستاد رفع موانع تولید دراستای بررسی و اتخاذ تصمیم به منظور رفع مشکلات واحدهای تولیدی به ویژه در موارد مربوط به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام، تامین مالی، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و همچنین رفع مشکلات مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی، معادن و رفع موانع صادراتی تشکیل شده است.

بر همین اساس در استان آذربایجان غربی نیز کارگروهی به همین عنوان تشکیل و ریاست آن را استاندار عهده‌دار است که این کارگروه در استان با چالش‌هایی مواجه است که یکی از مهمترین این چالش‌ها عدم همکاری بانک‌های عامل به عنوان پرداخت کننده تسهیلات است.

با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی از نظر صنعتی یکی از استان‌های کم برخوردار کشور به شمار می‌رود، در صورتی که کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به خوبی نتواند مشکلات را احصاء و نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند، بخش صنعت و تولید استان، روز به روز لاغر و نهیف‌تر می‌شود.

بانک‌های عامل از سیاست حاکم بر بانک مرکزی تبعیت می‌کنند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: امسال ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان 56 جلسه کارشناسی، 17 جلسه کمیته بررسی طرح‌های وارده به کارگروه و 127 جلسه چهارجانبه برگزار کرده است.

غلامرضا بابایی با بیان اینکه این جلسات چهارجانبه شامل نمایندگانی از اتاق بازرگانی، استانداری، واحد تولیدی که مشکلات آن در کمیته کارشناسی رفع نشده و نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت است، تصریح کرد: آن دسته از واحدهای تولیدی که برای دریافت تسهیلات با بانک‌های عمال با مشکل مواجه شده‌اند، در این جلسه حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه بانک‌های عامل از سیاست حاکم بر بانک مرکزی تبعیت می‌کنند و قوانین پولی و مالی، تابع قوانین کشوری است، افزود: با توجه به اینکه بانک‌های عامل براساس سیاست‌های بانک مرکزی نسبت به واگذاری تسهیلات اقدام می‌کنند، در مواردی، واحدهای مشکل‌دار برای دریافت تسهیلات با قوانین موجود نمی‌توانند سازگار شده و نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به نتایج حاصل از جلسات کارگروه تسهیلات و رفع موانع تولید، اظهار کرد: امسال 45 واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید بازگشته و علاوه بر این، 57 واحد که با ظرفیت پایین فعالیت داشته و به حالت نیمه فعال بودند، فعال شده اند.

بابایی با بیان اینکه در قالب این کارگروه، از واحدهای صنعتی به صورت هدفمند بازرسی و مشکلات واحدها احصا می‌شود، تصریح کرد: در این راستا از 140 هزار و 878 واحد بازرسی به عمل آمده و مشکلات این واحدها تا حدودی رفع شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 87 طرح صنعتی و معدنی نیمه تمام در استان با مشکل مواجه هستند، افزود: این طرح‌ها در حال رفع مشکل هستند که برگشت آنها به چرخه تولید منوط به گذر زمان و طی پروسه زمانی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه دریافت تسهیلات تنها مشکل واحدهای نیمه فعال و غیرفعال استان نیست، اعلام کرد: بسیاری از این واحدها با شرکت‌های خدمات رسان، دستگاه‌های اجرایی و یا در تهیه مواد اولیه مشکل دارند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امسال 170 میلیارد تومان به طرح‌ها و واحدهای تولیدی استان تسهیلات پرداخت شده است، اعلام کرد: بازسازی و نوسازی خطوط تولید نیز از دیگر موضوعاتی است که واحدهای تولیدی نیازمند مساعدت هستند.

بابایی یادآور شد: تا کنون با اقداماتی که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید انجام گرفته است، یک هزار شغل جدید ایجاد و یا مورد صیانت قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در این خصوص با بیان اینکه طی دو ماه حضورم در معاونت امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی، ۱۴جلسه با ۵۵ بنگاه اقتصادی، بزرگ، کوچک و متوسط داشته ام، گفت: نتیجه این جلسات منجر به ۹۶ مصوبه شده که همگی آنها به نفع تولید کننده ها بود.

بهنام شهدی با بیان اینکه در سال رونق تولید ملی تلاش شده تا واحدهای تولیدی با حداکثر توان خود به ادامه فعالیت بپردازند، تصریح کرد: عمده مشکلات واحدها، مربوط به سیستم بانکی، امور مالیاتی، تامین اجتماعی و شرکتهای خدمات ریان بود که به رایزنی های به عمل آمده، مشکلات رفع و نتایج مثبتی حاصل شده است.

وی در خصوص اینکه بانکها در واگذاری تسهیلات به صورت قطره چکانی عمل می کنند، اعلام کرد: با توجه به سوابق شغلی که داشتم ، به تمام مشکلات بانکها و واحدها آشنایی کامل داشته و در بسیاری از موارد به لانکهای عانل نیز روشهای تسهیل در امور را پیشنهاد داده ام.

 

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول