اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تحلیل رویداد‌های اجتماعی و رفتار‌های سیاسی به کمک علوم شناختی

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس گفت: درگیری‌های قومی، نژادی و مذهبی،‌ نقش رهبران اجتماعی و سیاسی و شخصیت آنها در رفتارهای سیاسی ـ اجتماعی با بهره‌گیری از علوم شناختی، عمیق‌تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تحلیل رویداد‌های اجتماعی و رفتار‌های سیاسی به کمک علوم شناختی

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در رابطه با حوزه‌های کاربردی علوم شناختی، اظهار داشت: علوم شناختی با توجه به وابسته بودن حیات انسان و جامعه به کارکردهای مستمر تأثیر بسزایی بر همه ابعاد حیات انسان داشته و خواهد داشت.

 

*رشته‌هایی که با استفاده از یافته های علوم شناختی از بروز خطا‌های ذهنی انسان جلوگیری می کنند

وی ادامه داد: رشته‌هایی چون آموزش و پرورش شناختی، روان درمانی شناختی، هوش مصنوعی، شناخت اجتماعی، روان‌شناسی، تحلیل اطلاعات و رسانه‌های گروهی، مهندسی شناختی و غیره با استفاده از یافته‌های علوم شناختی درباره مغز و ذهن انسان می‌توانند به بهترین نحو در جهت ارتقاء گام برداشته و از بروز خطاهای ذهنی انسان جلوگیری کنند.

*یافته‌های علوم شناختی تأثیرات عمیقی بر آموزش و پرورش داشته است

شیروانی در تشریح آموزش و پرورش شناختی،‌یادآور شد: یافته‌های علوم شناختی تأثیرات عمیقی را در سال‌های اخیر بر آموزش و پرورش برجای گذاشته است. اینک کشورهای پیشرفته پروژه‌های سنگینی را در زمینه کاربرد علوم شناختی در آموزش و پرورش در درست اجرا دارند و با تأسیس مدارش شناختی در حال تجربه این رویکرد در آموزش و پرورش هستند.

*مؤثر بودن روان درمانی شناختی در معالجه معتادین به مواد مخدر  به خوبی به اثبات رسیده است

این مدرس دانشگاه در ادامه درباره  حوزه روان‌درمانی شناختی به عنوان یکی از حوزه‌های کاربردی علوم شناختی،‌خاطر نشان کرد: رشته روان‌درمانی شناختی به عنوان رویکردی جدید در روان‌شناسی بالینی و روان پزشکی توانسته است، توفیقات قابل توجهی را در درمان اختلالات رفتاری و روانی به ارمغان آورد. در معالجه معتادین به مواد مخدر، مؤثر بودن این رویکرد به خوبی به اثبات رسیده است. در سایر زمینه‌های اختلالات روانی نیز امروزه رویکرد شناختی چه به تنهایی و چه در تلفیق با فنون رفتار درمانی شیوه‌ای مؤثر و ماندگار بوده است و احتمال بازگشت مجدد این بیماری نیز با این رویکرد کاهش می‌یابد.

*تحقیقات حوزه هوش مصنوعی متمرکز بر یادگیری، ادراک و پردازش زبان بوده که زیر مجموعه علوم شناختی هستند

این روانشناس با بیان اینکه  هوش مصنوعی دانش ساخت رایانه‌هایی است که بتواند کارهایی را انجام دهد که انجام آن توسط انسان نیاز به هوشمندی و شعور دارد، تصریح کرد: تحقیقات انجام شده در هوش مصنوعی عمدتاً متمرکز بر یادگیری، حل مسئله،ادارک و پردازش زبان بوده است که همه این موارد زیرمجموعه علوم شناختی هستند.

*تحلیل رویداد‌های اجتماعی و رفتار‌های سیاسی به کمک علوم شناختی

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس اظهار داشت: همچنین علوم شناختی به تحلیل و درک رویدادهای اجتماعی و رفتارهای سیاسی نیز کمک شایان توجهی می‌کند. نحوه شکل‌گیری گروه‌های اجتماعی و نقش شناخت در آن، درگیری‌های قومی، نژادی و مذهبی،‌ نقش رهبران اجتماعی و سیاسی و شخصیت آنها در رفتارهای سیاسی ـ اجتماعی همه و همه با بهره‌گیری از علوم شناختی، عمیق‌تر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. 

وی یکی از حوزه‌های کاربردی متأثر از یافته‌های علوم شناختی را روان‌شناسی تحلیل اطلاعات و رسانه‌های گروهی دانست و گفت: روانشناسی شناختی در درک خطاهای شناختی که منجر به تصمیمات نادرست می‌شود و نیز طراحی بهترین شیوه تأثیرگذاری بر افکارعمومی به این حوزه کمک‌های مهمی می‌رساند.

شیروانی با اشاره به اینکه مهندسی شناختی رابطه انسان و فناوری (به ویژه ماشین) موضوعی است که مورد مطالعه قرار می‌گیرد،‌ اضافه کرد: راه‌های بهبود فناوریها و ماشین‌آلات به نحوی که کاربرد آنها برای انسان مطلوب‌تر باشد و نیز بررسی خطاها و اشتباهاتی که در هنگام استفاده از آن، ممکن است رخ دهد در حیطه مهندسی شناختی قرار می‌گیرد. 

وی در پایان گفت: همیشه تصور مبهمی از موضوعات مربوط به علوم شناختی وجود دارد. امید است که با پرداختن تفصیلی به این علم و علوم زیربنایی آن، روحیه علم دوستی و امیدواری به پیشرفت و ارتقاء بالاتر برود.

بر اساس این گزارش، خبرگزاری فارس در نظر دارد در اوایل اسفند ماه امسال اولین کنفرانس علوم شناختی و رسانه را برگزار کند.روش‌های تحقیق در علوم شناختی و رسانه، فلسفه ذهن و رسانه،انسان ‌شناسی و زبان شناسی شناختی و رسانه،علوم اعصاب و رسانه،هوش مصنوعی و رسانه،علوم تصمیم و رسانه،روان‌شناسی شناختی و رسانه،جامعه‌شناسی شناختی و رسانه،اقتصاد رفتاری و رسانه،بازاریابی عصبی رسانه،سیاستگذاری عمومی و رسانه،تربیت فردی و رسانه از محور‌های مهم این کنفرانس محسوب می‌شود.

سید مصطفی خوش چشم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول