اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وضعیت عجیب دانشگاه اصفهان برای لغو امتحانات روز دوشنبه

یک فعال دانشجویی از اتفاقات تناقض‌آمیز عدم لغو امتحانات برای شرکت در مراسم تشییع سردار سپهبد قاسم سلیمانی در دانشگاه اصفهان می‌گوید.

وضعیت عجیب  دانشگاه اصفهان برای لغو امتحانات روز دوشنبه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دانشگاه اصفهان از بزرگترین دانشگاه‌های کشور با تعداد زیادی از دانشجویان محسوب می‌شود اما به گفته دانشجویان رفتار مدیران این دانشگاه برای تعطیل کردن امتحانات روز دوشنبه همزمان با مراسم تشییع سردار شهید سپهبد سلیمانی، بسیار قابل تأمل و سؤال برانگیز بوده است.

بر همین اساس یکی از دانشجویان این دانشگاه ماجراهای چند روز اخیر این دانشگاه را  به رشته تحریر درآورده است و متن این یادداشت را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است که در ادامه آمده است: «در روزهای اخیر که جامعه دانشگاهی مانند همه آحاد ملت ایران داغدار غم سنگین از دست دادن سردار محبوبشان هستند و پس از اعلام روابط عمومی وزارت علوم مبنی بر این‌که تعطیلی و یا لغو امتحانات پایان‌ترم به عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده، بسیاری از دانشگاه‌های سطح کشور با لغو امتحانات، شرایط و تدابیر لازم جهت حضور حداکثری دانشجویان در مراسم تشییع را فراهم کرده‌اند و باوجود اینکه بسیاری از دانشگاه‌های استان اصفهان مانند دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد خوراسگان، دانشگاه آزاد نجف‌آباد و... خبر لغو امتحانات در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند، اما رئیس دانشگاه اصفهان در ساعات اولیه کوچک‌ترین واکنشی به تعطیلی یا لغو امتحانات این دانشگاه نشان نمی‌دهد.

پس از انتشار گسترده اخبار تعطیلی اکثر دانشگاه‌های استان از سوی دفاتر روابط عمومی (حوزه ریاست) و یا معاونت‌های آموزشی، عدم موضع‌گیری و سردرگمی دانشجویان دانشگاه بزرگی چون دانشگاه اصفهان با قریب به 15 هزار دانشجو خبرنگاران را به پیگیری و پرس‌وجو از وضعیت این دانشگاه وا می‌دارد.

تناقض عدم لغو امتحانات و شرکت در مراسم تشییع

هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام می‌کند که خبری از لغو امتحانات نیست اما طبق هماهنگی‌های انجام شده با امور فرهنگی دانشگاه اصفهان، وسایل نقلیه جهت انتقال دانشجویان به تهران برنامه‌ریزی شده است، این خبر که پس از انتشار در میان دانشجویان، کانال‌ها و گروه‌های مختلف دانشجویی دست به دست می‌شود، موجب راه افتادن یک موج رسانه‌ای در فضای مجازی دانشگاه شد و سؤال بزرگی که ذهن اکثر دانشجویان را درگیر کرده بود تناقض عدم لغو امتحانات و شرکت در مراسم تشییع سردار دل‌ها بود.

همچنین نکته تأمل برانگیز اینجاست درحالی که رئیس دانشگاه شب گذشته در مصاحبه خبری به تدابیر لازم جهت شرکت در مراسم مستقیماً اشاره کرده بود، اما صبح روز یکشنبه دانشجویانی که جهت ثبت‌نام برای شرکت در مراسم به اداره امور فرهنگی مراجعه می‌کنند در کمال تعجب با اظهار بی‌اطلاعی متولیان این اداره رو به‌ رو می‌شوند؛ و پس از نشان دادن مصاحبه خبری رئیس دانشگاه اصفهان و پیگیری‌های تلفنی مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فرآیند ثبت‌نام در واحد اردوها شروع شده و دو دستگاه اتوبوس برای حرکت به سمت تهران در نظر گرفته می‌شود. اما به دلیل استقبال دانشجویان، اقدام دیر هنگام دانشگاه برای اعزام دانشجویان به مراسم و کمبود اتوبوس، بیش از ۸۰ نفر در لیست انتظار ثبت‌نام قرار می‌گیرند و از شرکت در مراسم باز می‌مانند.

البته تصمیم عدم لغو امتحانات مدت زیادی دوام نمی‌آورد و حجم زیاد انتقادات به مسؤولان دانشگاه و همچنین سیل پیامک‌هایی که دانشجویان به رئیس دانشگاه فرستادند موجب می‌شود مسؤولان دانشگاه با مشاهده اعتراض دانشجویان تغییر موضع دهند و در اقدامی عجیب‌تر به‌ جای یک تصمیم‌گیری منسجم و صریح، تصمیم‌گیری در خصوص لغو امتحانات را با ارسال نامه‌ای بر عهده رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌ها واگذار می‌کنند.

 این تصمیم هم مانند قبل به‌ طور رسمی اعلام نمی‌شود، بلکه نمایندگان دانشجویان با مراجعه به دفتر معاون آموزشی دانشگاه متوجه این موضوع می‌شوند.

گذشته از اینکه این نحوه تعطیل کردن دانشگاه و خودمختار فرض کردن دانشکده‌ها، در بین دانشگاه‌های کشور بی‌نظیر است، ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود بلکه انتظار می‌رفت روابط عمومی دانشگاه با دریافت نظر رؤسای دانشکده‌ها به‌ طور رسمی اعلام کند که امتحانات در چه دانشکده‌هایی لغو می‌شود.

دانشگاه اصفهان، بی‌تدبیری و دانشجوی سردرگم

معاونت آموزشی دانشگاه در یک حرکت عجیب اعلام می‌کند که دانشجویان هر دانشکده شخصاً به دفتر رئیس دانشکده خودشان مراجعه کنند تا از وضعیت لغو امتحانات باخبر شوند، این در حالی است که در برخی دانشکده‌ها مانند دانشکده زبان به دلیل عدم حضور رئیس دانشکده و معاون آموزشی وی دانشجویان با بلاتکلیفی مواجه شدند و کسی پاسخگوی آن‌ها نبود.

اما در برخی دیگر از دانشکده‌ها مانند دانشکده علوم اداری و اقتصاد، اختلاف‌نظر بین دانشجویان و مدیریت دانشکده بالا گرفت و رئیس دانشکده به بهانه‌هایی نامعلوم حاضر به لغو امتحانات نشد که نهایتاً با تجمع دانشجویان و تشکیل جلسه، اساتید نظر خود مبنی بر لغو امتحانات روز دوشنبه را اعلام کردند.

بعد از بالا گرفتن اعتراض دانشجویان در فضای مجازی، بالاخره روابط عمومی دانشگاه اطلاعیه‌ای صادر می‌کند. در این اطلاعیه که شامگاه یکشنبه منتشر شد، اعلام‌شده است: «دانشکده‌ها در تغییر زمان امتحانات از دوشنبه ۱۶ دی‌ماه به پنجشنبه ۲۸ دی‌ ماه با صلاحدید گروه آموزشی و در صورت رضایت عموم دانشجویان هر درس مخیر هستند».

در اشتباهی فاحش که نشان از عدم دقت به نظر می‌رسد در این اطلاعیه پنجشنبه ۲۸ دی‌ ماه عنوان‌ شده در حالی که پنج‌شنبه ۲۶ دی‌ ماه است و بسیاری از دانشجویان در این روز امتحان دیگری دارند و این نوع صدور اطلاعیه نه‌ تنها به بهبود وضعیت کمکی نکرد بلکه مزید بر علت و باعث سردرگمی بیشتر دانشجویان شد.

نکته دیگری که در این اطلاعیه قابل‌توجه است، حذف نام دو تشکل مجمع اسلامی دانشجویان و جامعه اسلامی دانشجویان از این اطلاعیه است که روز قبل به همراه سه تشکل دانشجویی دیگر به‌ طور مشترک در بیانیه‌ای که به امضای هر ۵ تشکل رسیده بود از رئیس دانشگاه درخواست لغو امتحانات را داشتند اما علت حذف نام این دو تشکل هم مشخص نیست.

گذشته از این، در اطلاعیه ذکر نشده است که گروه‌های آموزشی چگونه در شب امتحان از رضایت عموم دانشجویان برای لغو امتحان روز بعد مطلع شوند؟! اما نهایتاً امتحانات تقریباً در ۷ دانشکده و برخی رشته‌ها لغو شد و در بعضی دانشکده‌ها پا بر جا ماند...!

فارغ از تمام نظرات دانشجویان و اساتید در خصوص این‌که لغو کردن امتحانات کار بجا و یا اقدامی نادرست است، هدف از این یادداشت انتقاد به این نوع مدیریت نابسامان و بی‌تدبیری‌هاست که مدتی است دامن‌گیر حال ناخوش دانشگاه اصفهان شده، چراکه دانشجویان در اغتشاشات آبان ماه هم دقیقاً با چنین وضعیتی مواجه بودند و عدم صدور اطلاعیه‌های رسمی و انتشار برخی اخبار نادرست مبنی بر تعطیلی دانشگاه، ناخواسته منجر شد تا دانشجویان با عدم حضور در کلاس‌ها، دانشگاه را به حالت نیمه تعطیل ببرند.

اما با تمام این اوصاف دربند آخر اطلاعیه روابط عمومی آمده است: «یادآور می‌شود دانشگاه اصفهان در هیچ مورد مشابهی اقدام به تعطیلی دانشگاه ننموده است و با توجه به جوانب امر تصمیم‌گیری کرده است به نحوی که همواره رضایت دانشجویان و عدم تضییع حق عموم آنان در اولویت سیاست‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه بوده است».

 حال سؤال این است که چرا مسؤولان دانشگاه دقیقاً منظور خود از این جوانب امر و سیاست‌ها را مشخص نمی‌کنند تا قشر دانشجو هم با آگاهی و اطلاع نسبت به این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها موضع نشان دهد و همراهی خود را نشان دهد؟! امیدواریم دیگر شاهد این نوع تصمیم‌گیری‌های لحظه آخری و ناهماهنگ نباشیم تا دانشجو را به رئیس دانشکده و مدیر گروه حواله دهد».

گفتنی است با توجه به حجم پیغام‌ها و تماس دانشجویان با خبرگزاری فارس در رابطه با اتفاقات اخیر یادداشت فوق به انتشار رسید؛ این خبرگزاری آماده انتشار پاسخ رئیس دانشگاه اصفهان در رابطه با سؤالات، ابهامات و موارد مطرح شده در این یاددداشت دانشجویی است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول