اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

منافع نمایندگان عضو هیأت علمی باعث دو پله‌ای شدن مالیات بر درآمد شد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اعتراض اقشار پردآمد از جمله برخی نمایندگان مجلس که عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند به شیوه محاسبه مالیات بر درآمد کارمندان به صورت پنج‌پله‌ای، گفت: این مساله موجب شد نحوه محاسبه این مالیات در بودجه 99، دوپله‌ای شود.

منافع نمایندگان عضو هیأت علمی باعث دو پله‌ای شدن مالیات بر درآمد شد

رضا شیران خراسانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره مصوبه این کمیسیون درباره شیوه محاسبه مالیات پلکانی بر درآمد کارمندان گفت: نکته مهم این است که ما باید در همه بخش­ها توزیع ثروت را با عدالت همراه کنیم. اگر قرار بر توسعه بدون عدالت باشد، همان بحث اقتصاد لیبرالیسم، فاصله طبقاتی و ناعدالتی رخ خواهد داد. بنابراین باید در مساله دریافت مالیات از حقوق عدالت رعایت شود.

وی تصریح کرد: در مساله رعایت عدالت هم کاری که باید صورت می­گرفت این بود که فاصله میان حداقل و حداکثر حقوق کم شود. از قبل پایه‌­ای برای این موضوع در نظر گرفته شده بود و مجلس نمی‌­توانست حداکثر حقوق­ها را کم کند. در دنیا هم متداول است هر کسی درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بپردازد. براین اساس قرار است مالیات بر درآمد در حوزه حقوق و دستمزدی، طبقه­‌بندی شود. یعنی هر کسی حقوق کمتری دارد، درصد مالیات کمتری بپردازد و برعکس. در قوانین بودجه دو سال گذشته هم به این منوال عمل ­شد.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اعتراض اقشاری که دارای حقوق بیشتری بودند، اظهار داشت: این اقشار که شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها، قضات، برخی کارمندان عالی‌­رتبه شرکت ملی نفت، پزشکان و دیگر مدیران می­‌شود، نسبت به این شیوه اخذ مالیات اعتراض کردند. این در حالی بود که ما فکر می­‌کردیم افراد این قشرها به عنوان نخبگان جامعه که از شرایط کشور هم مطلع هستند، داوطلبانه تقاضای پرداخت مالیات بیشتری را داشته باشند تا عدالت پایدار شود.

شیران خراسانی تاکید کرد: اما متاسفانه موانعی بر سر راه است و همان طبقه تصمیم‌­گیر که بیشترین حقوق را هم دریافت می‌­کنند، در روند تصمیم گیری درباره این موضوع، اثرگذار هستند. اگرچه ما تلاش می­‌کنیم این اتفاق رخ ندهد اما برای مثال جمعی از نمایندگان مجلس خودشان عضو هیئت علمی هستند و یا مدیران دستگاه­های اجرایی که با نمایندگان ارتباطات جدی دارند، در روال کار اثرگذار هستند.

وی تاکید کرد: تغییر شیوه محاسبه مالیات پلکانی بر درآمد کارمندان از پنج پله‌­ای به دو پله­ای هم مختص فرد خاصی نیست. بلکه بسیاری از نمایندگان موجب این تغییر شدند. اما من از جمله نمایندگانی هستم که با این روش مخالف هستم.

به گزارش فارس، اواخر هفته گذشته، کمیسیون تلفیق مجلس در اقدامی عجیب، ضمن رد پیشنهاد دولت برای پنج پله ای شدن مالیات بر درآمد کارمندان در بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99، مصوب کرد مالیات بر درآمد کارمندان به صورت دو پله ای اخذ شود. کارشناسان اعتقاد دارند این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که به معنای کاهش چشمگیر مالیات افرادی است که حقوق های نجومی می گیرند، هم برخلاف عدالت است و هم موجب کاهش 5 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از این محل می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول