اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

برگشت به زندگی 14.5 درصد از متقاضیان طلاق

معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران گفت: ۱۴.۵ درصد از مراجعان متقاضی طلاق به بهزیستی مازندران در سال جاری به سازش ختم شده است.

برگشت به زندگی 14.5 درصد از متقاضیان طلاق

خبرگزاری فارس مازندران؛ سرویس اجتماعی|حتی نامش هم بدن انسان را می‌لرزاند که دو انسانی که یکدیگر را انتخاب کردند تا با هم زندگی مشترک را آغاز کنند یک روز به فکر طلاق بیفتند اما در سال‌های اخیر آنچنان این پدیده باب شده که برخی از زوجین با کوچکترین دعوا نامش را بر زبان می‌آورند.

در گذشته اعتقاد و باور مردم بر این بوده که با لباس سفید وارد زندگی شده و تنها پایان زندگی مرگ بوده و محال بود حتی در بزرگ‌ترین مشکلات نام طلاق را بر زبان بیاورند ولی درحال حاضر زوجین به‌دلیل مسائل پیش‌وپا افتاده به راحتی به فکر طلاق می‌افتند؛ نکته جالب اینکه اگر دلیل طلاق و جدایی را کنکاش کنیم می‌بینیم بیشترش به‌دلیل مسائلی بوده که به‌راحتی قابل حل بوده اما هیچ تلاشی در این زمینه صورت نگرفته است.

شاید وقتی زوجین قدیمی را مشاهده کنید دلایل بسیاری را زوجین امروزی در آنان ببینند که می‌توانستند به زندگی مشترک پایان دهند ولی می‌بینیم در کنار هم حتی خیلی بهتر از زوجین جوان دارند زندگی می‌کنند.

پایان عشق افسانه‌ای با جشن طلاق

موضوعی که نگران‌کننده است حتی برخی برای اینکه طلاق گرفتند جشن طلاق می‌گیرند؛ برگزاری این جشن به این معناست که خیلی این موضوع آنان را خوشحال کرده است شاید همین افرادی که امروز در حال برپایی جشن طلاق هستند اگر در گذشته برای رسیدن به هم تلاش بسیاری کرده و از عشق افسانه‌ای حرف می‌زدند و در پایان خیلی راحت به زندگی خود پایان دهند.

اینکه پایه‌های خانواده آنقدر سست شود که افراد به‌راحتی حرف از طلاق بزنند باید ریشه‌ای حل شود و در کنار همه این مسائل همین افرادی که از هم جدا شدند زنگ خطری جدی برای خانواده‌ها دیگر به شمار می‌روند؛ چراکه درحال حاضر بخشی از طلاق‌ها به‌دلیل خیانت زوجین به یکدیگر است که دلیل آن هم این بوده همین افرادی که از زندگی‌شان جدا شدند تهدیدی برای خانواده‌های دیگر شده با این تصور که زندگی آنان از هم پاشیده چرا زندگی دیگران از هم نپاشد.

از هر طرف که فکر کنیم می‌بینیم طلاق مشکلات فراوانی به همراه دارد و هم برای فرد و هم برای خانواده و هم اجتماع عوارض متعددی به همراه دارد پس چرا نباید به این پدیده پایان داد و به جای آن به فکر محکم کردن پایه‌های خانواده نیفتاد.

 

موضوع مهم است ما همواره به این فکر می‌کنیم که چرا ما؟! .. هروقت هر حادثه‌ای رخ می‌دهد از خودمان می‌پرسیم چرا برای ما رخ داده درحالی‌که باید به فکر مدیریت کردن آن باشیم ولی از همان ابتدا تلاش می‌کنیم به همه چیز پایان دهیم و گرهی را می‌توانیم به راحتی باز کنیم با تفکرات اشتباه کور می‌کنیم.

از سویی دیگر دلیل بیشتر طلاق‌ها حمایت‌های بیش از حد خانواده‌ها است، در گذشته هر پدر و مادر چندین فرزند داشتند اما در سال‌های اخیر تعداد فرزند به یک یا دو فرزند خلاصه شده و همسران جوان حتی به پدر و مادر خود کنایه می‌زنند که ما فرزند خود را بهتر بار می‌آوریم و برایشان وقت می‌گذاریم درحالی‌که اگر با دقت نگاه کنیم می‌بینیم پدر و مادرهای گذشته خیلی خوب ما را بار آوردند درحالی‌که فرزندان ما برای کوچک‌ترین کارها به ما وابسته هستند که حتی پدر و مادرهای جوان فکرش را حتی نمی‌توانند کنند که فرزندانشان روزی قرار است مستقل شود این حمایت‌های زیاد زنگ خطری برای ازدواج‌های فردا است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: آموزش مهارت‌های زندگی به جامعه هدف بهزیستی و دانشجویان، توانمندسازی روانی و اجتماعی زوجین طلاق گرفته، سازش یافته، کاهش عوارض روانی و اجتماعی زوجین طلاق گرفته، حمایت آموزشی و مشاوره ای از زنان مطلقه و آماده سازی برای ازدواج مجدد از جمله عملکردهای بهزیستی است.

 تغییر نگاه ارزشی به خانواده 

وحید حسین‌زاده با بیان اینکه تغییر نگاه ارزشی به خانواده به نگاه کالایی نگران‌کننده است افزود: در گذشته خانواده به مواردی از جمله تعداد فرزندان و صله رحم پای‌بند بود و مرجع تصمیم‌گیری‌ها در خانواده و فرزندان نصیحت‌های اجداد و پدربزرگ و مادربزرگ و دستورات ائمه و معصومان بود؛ درحالی‌که امروزه ارزش خانواده به تشریفات و لوازم خانگی و مراجع فرزندان، سلبریتی‌ها و کارتون‌های خارجی تغییر یافته است.

وی به تغییرات زیست اجتماعی و روانی دختران و پسران در خانواده امروزی اشاره کرد و افزود: در دنیای مدرن زندگی مشترک تشکیل می‌شود ولی اهداف مشترک وجود ندارد و زوجین همچنان با همان اهداف شخصی و فردی زندگی می‌کنند.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران ادامه داد: مسافرت‌های مجردی،حساب‌های مالی در زندگی مشترک شخصی، مهمانی‌های مجردی و مواردی از این قبیل در زندگی مشترک مشاهده می‌شود که آن را به مخاطره می‌اندازد.

حسین‌زاده با بیان اینکه تنها حدود ۱۴.۵ درصد از مراجعان متقاضی طلاق به بهزیستی مازندران در سال جاری به سازش ختم شد، اضافه کرد: طی ۹ ماهه امسال ۸ هزار و ۴۰۰ متقاضی طلاق به بهزیستی استان مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴ درصدی داشته است.

وی یادآور شد: همچنین روزانه حدود ۳۰ مورد متقاضی طلاق به اورژانس اجتماعی مراجعه می‌کنند که از این تعداد حدود چهار مورد به سازش منجر می‌شود.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران خاطرنشان کرد: موضوعی که نسبت به سال‌های گذشته ما را نگران کرده است افزایش متقاضیان طلاق در سنین زندگی مشترک بالای ۱۰ سال بوده که حدود ۴۷درصد از موارد طلاق مربوط به این سن است.

حسین‌زاده بیان کرد: حدود ۱۳ درصد از متقاضیان طلاق دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، ۴۲۰ نفر کارشناسی ارشد و ۳۰ نفر نیز دارای مدرک دکترا بودند که نسبت به سال‌های قبل شاهد رشد آمار متقاضیان طلاق در مدرک کارشناسی به بالا هستیم.

وی با اشاره به اثرات ناگوار طلاق بر روحیه فرزندان، تصریح کرد: از متقاضیان طلاق در ۹ ماهه امسال حدود ۳ هزار و ۶۰۰ نفر دارای فرزند بودند که در اتاق ملاقات مهر بهزیستی مورد پذیرش قرار گرفتند.

 

وی درباره دلایل طلاق گفت: مسائل روان‌شناختی حدود ۳۳، اقتصادی ۱۱، اجتماعی و فرهنگی ۴۶ درصد و مسائل جنسی ۱۱ درصد بوده است.

معاون بهزیستی مازندران اظهار کرد: همچنین طی این مدت حدود۳ هزار و ۲۰۰ خانواده زوج و زوجه متقاضی طلاق دارای سابقه طلاق بودند.

براساس آمار اداره کل ثبت احوال مازندران نیز طی ۹ ماهه امسال ۱۵هزار و ۱۸ مورد ازدواج و  ۶ هزار و ۳۷۰ مورد طلاق داشتیم که نشان‌دهنده این واقعیت است و هرچه که می‌گذریم این آمار درحال پیشی گرفتن است.

به گزارش فارس، در ارتباط با وضعیت طلاق نمی‌توان نظر داد اما آنچه مسلم است و همه افراد جامعه به‌طور واضح آن را به عینه لمس می‌کنند این است قبح طلاق شکسته شده و چه بسیار خانواده‌هایی که به‌دلیل مسائل پیش و پا افتاده از هم پاشیده شده است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول