اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

مقایسه شرایط جنگی امروز با دوره پهلوی/ امرای رضاخان از خودش زودتر فرار کردند!

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر گفت: یکی از امرای فراری ارتش رضاخان به لشکرش می‌گوید: ‌«ای ناقابل لشکر! شما همیشه ۲ هزار کیلومتر از خط مقدم دور هستید.» در حالی که سردار سلیمانی در بغداد به شهادت می‌رسد و امیر ایرانی بیشتر وقت خود را در بیرون از مرزها حضور داشته است.

خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ: خداوند شهادت را نصیب افراد خاص و مخلص خود می‌کند. شهدا نقش موثری در جهان دارند و این جهان را جای بهتر برای زیستن می‌کنند تا طاغوتیان اسب خود را هر گونه خواستند نتازانند و مستضعفین را زیر دست و پا لگدمال سم خود نکنند.

به دلیل شهادت سردار دل‌ها سپهبد قاسم سلیمانی با موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر درباره نقش شهدا در تاریخ به گفتوگو نشستیم. امید است شمه‌ای از نقش شهدا را در تاریخ بیان کرده باشیم.   

* شهادت از منظر تاریخی دارای چه رمز و رازی است؟

با عرض تسلیت به مناسبت تسلیت سردار بزرگ اسلام، سردار سلیمانی و تبریک به محضر این شهید بزرگوار که افتخار شهادت پیدا کرد، این شهادت ابعاد ناشناخته و ناشکفته‌ای دارد. ناشناخته و ناشکفته از این جهت که اتفاقاتی در جهان، منطقه و کشور ما و در قلوب مردم در حال رخ دادن است که نمی‌شود آن را احصاء کرد؛ به خصوص در قلب و روح مردم مستضعف جهان و همپیمانان خودمان.

ما قادر به فهم همه اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، نیستیم. همین اندازه می‌دانیم که از قطره قطره خون سردار سلیمانی، صدها هزار سلیمانی خواهد رویید. این سنت الهی است و شعار نیست و همیشه به همین منوال بوده است. گل‌های معطر از خون شهیدان خواهد رویید. شهادت ظرفت جهان ممکن را ارتقا خواهد داد.

*شهادت چیست و چه کسانی وارد عرصه شهادت می‌شوند؟

شهادت انتخاب است. کسی که وارد عرصه جهاد می‌شود، جزو اولیا خاص الهی قرار می‌گیرد. زمانی که انسان جزو بندگان خاص خدا قرار می‌گیرد و در این راه استقامت می کند و روحیه جهادی را در وجود خود نهادینه می نماید به درجه رفیع شهادت نائل خواهد شد.

در حدیث قدسی درباره به شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) آمده است که خداوند می‌خواهد تو را کشته، ببیند. حال باید دید و کشف کرد که چه رمزی در شهادت است که در جای جای تاریخ این چنین تأثیرگذار است. ۱۳۸۰ سال از حماسه عاشورا گذشت، اما هنوزخون سید الشهدا نقش آفرین است، ما آثار خون سردار سلیمانی که سید حسن نصر الله ایشان را سید الشهدای مقاومت نام گذاشت را تامدتها خواهیم دید.

امام علی (ع) در خطبه ۲۷ نهج البلاغه می‌فرمایند: «جهاد درى است از درهاى بهشت که خداوند آن را به روى اولیاء خاصّ خود گشوده. جهاد جامه پرهیزگارى، زره استوار و سپر مطمئن خداست.» سردار سلیمانی از مصادیق بارزاین خطبه است. در همین خطبه حضرت اشاره دارند به اینکه نباید در خانه منتظر دشمن شد و باید به مقابله با دشمن در بیرون از خانه اقدام نمود.

شما ببینید شهید سلیمانی در کجا با دشمن مبارزه می کرد. در مناطق تحت نفوذ آمریکا حضور داشت و توطئه های دشمن را خنثی می کرد. اگر نگاهی به زندگی قاسم سلیمانی بیندازیم، پی خواهیم برد که در ۴۱ سال اخیر مدام در حال جهاد و مبارزه با استکبار بوده است مجاهدان بندگان خاص خداوند هستند.

اگر نگاهی به زندگی قاسم سلیمانی بیندازیم پی خواهیم برد که در ۴۱ سال اخیر مدام در حال جهاد و مبارزه با استکبار بوده است

 

*برخی از منتقدان معتقدند نباید ایران مسیر جهاد و تقابل با جهان را انتخاب کند. با این توضیح اگر جهادی صورت نمی‌گرفت، چه اتفاقی در کشور می‌افتاد؟

اولا ما با دنیا درگیر نیستیم. با جبهه استکبار و زیاده طلبی‌های آن در منطقه که کشور ما و منافع مسلمین را هدف گرفته درگیریم. از سوی دیگر ما در خانه نمی نشینیم دشمن سراغ ما بیاید همانطور که امیرالمومنین در خطبه ۲۷ نهج البلاغه ذکر می‌کند، فردی که از جهاد بگریزد خداوند او را ذلیل خواهد کرد. اگر می‌بینید سردار سلیمانی امروز این اندازه عزت پیدا کرده است، این عزت را خداوند به او عطا کرده چون مجاهدت کرد و ما معتقد هستیم، عزت و ذلت را خداوند به بندگانش عطا می‌کند.

بنابراین اگر کسی از جهاد بگریزد، خداوند لباس ذلت بر تن او خواهد پوشاند و در طوفان بلا و فتنه سقوط خواهد کرد و در زیر چکمه فلاکت خرد و زبون می‌شود و عقل خود را از دست می‌دهد .

برخی اکنون می‌خواهند خیلی عقلانی برخورد کنند. این در حالی است که شجاعت و عقلانیت مبنای انقلاب اسلامی ایران است، اما برخی به عنوان برخورد عقلانی قصد دارند شجاعت را غیر عقلانی وانمود کنند. در هر صورت ما مانند امیرالمومنین و سرداران او نظیر مالک اشتر و امروز حاج قاسم سلیمانی در خانه نمی‌نشینیم تا دشمن به سراغ ما بیاید و ذلت را بر ما تحمیل کند.

*نقش تاریخی خون چه برکاتی برای انقلاب اسلامی ایران داشته است؟

خون شهدا در سخت‌ترین مقاطع تاریخی به کمک انقلاب اسلامی و کشور آمد. شهادت شخصیت‌های بزرگ، حیات و بقای کشور را تضمین می‌کند. شهید شدن بزرگوارانی مانند مطهری، بهشتی، رجایی باعث شد فتنه بزرگ آمریکا و گروهک منافقین در خرداد ۱۳۶۰ از بین برود و مسیر انقلاب اسلامی هموار شود و کشور ما را در موقعیت باصلابت و قدرتمند امروزی در برابر استکبار قرار دهد.

امروزه نیز نخستین برکت خون سردار سلیمانی عیان شدن چهره استکباری آمریکا و نفرت از اقدامات ددمنشانه او است. نفرت از آمریکا در ایران و منطقه گسترش یافته است. دولتمردان آمریکایی در طول تاریخ مرتکب جنایت‌های بزرگی شدند، اما همیشه سعی کردند با ابزار رسانه، مردم را بفریبند.

چه از طریق صنعت‌ فیلمسازی هالیوود با ساختن فیلم‌هایی که عموما از طریق پنتاگون و سیا سفارش داده می‌شود، و چه از طریق فضای مجازی و ماهواره ها و...تلاش می‌کند افکار عمومی جهان را در جهت اهداف خود سوق ‌داده و چهره جنایتکار خود را پنهان کند.

اما امروز با ریخته شدن خون مطهر سلیمانی برای مردم منطقه، جهان و آمریکا چهره جنایتکار آمریکا عیان شد. یک مقام رسمی ایرانی را که کشور ثالث (عراق) از او دعوت کرده، در نیمه‌های شب بزدلانه ترور می‌کنند و با افتخار هم اعلام می‌کند ترور توسط او صورت گرفته است. نفرت از آمریکا و رئیس جمهور جنایت کار آن امروزه در کشمیر، هندوستان و پاکستان، یمن، انگلیس، حتی خودآمریکا به اوج رسیده اعتراضات به ترور سردار سلیمانی جهانی است. این اعتراضات آثار خود را در جهان خواهد گذاشت و مردم جهان را علیه استکبار می‌شوراند.

نفرت از آمریکا در منطقه تسری پیدا کرده و در کشور ایران ،منطقه و جهان منجربه انسجام ضداستکباری شده و مردم منطقه به خصوص مردم کشورهای اسلامی باهم در ضدیت با استکبار به وحدت رسیدند.

البته ما با دولت‌های ترسو و محافظه‌کار منطقه کاری نداریم. متأسفانه ارتجاع عرب از آل یهود در سعودی و برخی دیگر با آمریکا همراهی داشتند تا جایی که پامپئو در سخنرانی از عدم همراهی کامل کشورهای اروپایی انتقاد کرد از ارتجاع عرب تشکر کرد.

بنده یکی از آثار این شهادت را بیداری اسلامی می‌بینم که اوج خواهد گرفت و مطمئنم که ما به زودی شاهد امواج بیداری اسلامی در منطقه خواهیم بود که علیه استکبار جهانی به خصوص آمریکا و صهیونیست به پا خواهند خاست.

مطمئنا از دیگر برکات آثار شهادت سردار سلیمانی، انسجام و وحدت در کشور عزیزمان ایران است. این انسجام در مقاطع خاصی مثل اوایل انقلاب و جنگ وجود داشت و در برخی مقاطع دیگر به علت اختلاف دیدگاه و آراء چنین انسجام و وحدتی وجود نداشت.

امروز اکثر گروه‌های سیاسی ترور سردار سلیمانی را تقبیح کردند و خواستار اخذ انتقام از جنایت کاران شدند؛ جز عده‌ای محدود که نه هویت دینی و نه هویت ملی دارند.

*ادعای پوچ مدعیان آزادی بعد از شهادت سردار سلیمانی نیز آشکار شد. برخی افراد در واکنش به سخنان محمود دولت‌آبادی، نویسنده ایرانی هر اتهامی را به او وارد کردند؟

دقیقا. برخی فقط دارای شناسنامه ایرانی هستند. نویسنده‌ای مثل محمود دولت آبادی نظر خودش را دائر بر قدردانی از زحمات سردار سلیمانی را بیان می‌کند.ببینید چه هجمه‌هایی علیه این پیرمرد انجام دادند. برخی کسانی که زمانی در ایران داعیه روشنفکری و مبارزه با امپریالیسم داشتند و الان دوشادوش با ترامپ حرکت می کنند به دنبال تقبیح اقدام ارزشمند دولت آبادی هستند، همین نشان می‌دهد که آنها نه آزاداندیش‌اند و نه روشنفکر.

همانطور که عرض کردم اینها اقلیت هستند که به تحریک دولت‌های استکباری به دست و پا افتاده‌اند. با در نظرگرفتن دستاوردهای این شهادت باید عرض کنم اگر جمهوری اسلامی برای دستیابی به مولفه‌ها و نشانه‌هایی که گفته شد صدها عملیات انجام می‌داد، نمی‌توانست به اندازه‌ای که شهادت سردار بزرگ چنین دستاورد بزرگی برای کشور به ارمغان آورد توفیق پیدا کند.

امروز تمام ایرانیان یکصدا هستند که دولت و نظام، پاسخ قاطع به اقدام آمریکا بدهند. هرچند برخی افراد دست و پا می‌زدند که جلوی پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران را بگیرند. اینها همان‌هایی هستند که صبر می‌کنند تا دشمن به خانه آنها بیاید و آنگاه ذلیلانه تسلیم دشمن شوند. خداوند به آنها به جای لباس تقوا، لباس حقارت می‌پوشاند.

*با آغاز انقلاب اسلامی تقابل آشکار آمریکا با ایران شروع شده است 

آمریکا اگر می‌توانست غلطی بکند تا الان انجام می‌داد. آمریکا کشوری است از یک سو ۱۶ کشور را واسطه کرد تا ایران پاسخ کوبنده و سخت ندهد و از سوی دیگر هم اعلام می‌کند که اگر ایران اقدامی علیه منافع آمریکا انجام دهد من ۵۲ نقطه حیاتی ایران را خواهم زد. از یک طرف تهدید می‌کند و از طرف دیگر دست به دامن ۱۶ کشور می‌شود که ایران پاسخی ندهد. من وقتی حرکات و رفتار ترامپ را می‌بینم، یاد فرمایش حضرت امام (ره) می‌افتم که آمریکا را به شیری پیر تشبیه کرده بود که با اینکه می‌غرد اما از ترس اختیاری بر خود ندارد.

از دیگر آثار و برکات شهادت سردار سلیمانی، افزایش اقتدار ملی است که در نتیجه انسجام،‌ همدلی و همزبانی ملی رخ داد. کشوری که اگر پشتوانه ملی لازم را نداشته باشد، ولو نیروهای مسلح قوی داشته باشد نمی‌تواند بادشمن مقابله اساسی بکند و امروز به برکت خون این شهید بزرگ انسجام ملی ما تکیه گاه نیروهای مسلح قوی ماشده است.

در حال حاضر آمریکا جدیدترین سلاح‌های نظامی را در اختیار دارد، بمب اتم دارد، اما از قدرت نظامی ایران ترسیده و برای مواجهه با آن واسطه می‌فرستد. همین نشان‌دهنده پشتوانه مردمی ضعیف در آمریکا و قوی بودن این پشتوانه مردمی در ایران است.

دشمن اشتباه بزرگی مرتکب شد.فکر کرد با حذف فیزیکی مجاهدان راه خدا بر ایران و جبهه مقاومت غلبه خواهد کرد درحالی که مومنین وقتی از دنیا می‌روند قدرت روحی بالاتری پیدا می‌کنند. قدرت شهید سردار سلیمانی اکنون هزار برابر بیشتر از زمان حیات اوست و می‌تواند به همه سردارانی که در تمام نقاط دنیا در حال مقابله با توطئه‌های آمریکا هستند، کمک کند.

روح سردار سلیمانی و ابومهدی به سردار قاآنی و «هادی العامری» کمک خواهد کرد. شما می‌بینید سردار العامری در مراسم تشیع ابومهندس قسم خورد که آمریکا را از کشور عراق بیرون خواهد کرد.

شهادت سردار سلیمانی همچنین ظرفیت جبهه حق را در جهان ارتقا داد؛ به گونه‌ای که با ریخته شدن خون پاک شهدا پارلمان عراق خروج آمریکا از عراق را تصویب کرد. حال این پرسش ایجاد می‌شود که برای خروج آمریکا از عراق، چه اندازه ایرانی‌ها و عراقی‌ها باید هزینه می‌کردند.

از دیگر برکات خون پاک سردار شهید رنگ باختن ادعای آزادی است. قبل از شهادت سردار مدعیان در بوق و کرنا کردند فضای مجازی برای تبادل اطلاعات امکان آزادتری را فراهم کرده است، اما امروز می‌بینیم به خاطر یک همدردی با شهید قاسم سلیمانی و انزجار از آمریکا صفحه را پاک می‌کنند. برخی افراد تا پیش از شهادت سردار فکر میکردند این صفحات و کانال ها برای تبادل آزاد اطلاعات است. حالا به این نتیجه رسیده‌اند که بیشتر این شبکه‌ها دکان است که توسط استکبار اداره می‌شود. هر جا به نفع خودشان باشد هزاران دروغ را منتشر می‌کنند و اگر به نفع آنان نباشد، اجازه نمی‌دهند یک خبر منتشر شود.

نکته دیگر که نباید از آن غافل شد این است که ما به قدرت لایزال خداوند و نصرت الهی تکیه داریم. نصرت او در همه مقاطع تاریخی شامل حال کشور ما بود.

ایران به یک قدرت لایزال و مطلق تکیه دارد در حالی که امثال ترامپ، آمریکا و تمدن‌های نظیر آنها و اصولا جریان باطل به جایی تکیه ندارند برجها و پایگاه‌های آنها یکی یکی در مقابل اراده الهی سقوط خواهدکرد.قرآن کریم در آیاتی اشاره می‌کند که ابهت و امکانات مادی دشمنان چشم شما را خیره نکند. (لاتمدن عینیک الی مامتعنا به) این دبدبه و کبکبه، پوچ است.

من معتقدم که خداوند سردار سلیمانی را انتخاب کرد؛ چون هر کسی به جز سردار سلیمانی به شهادت می‌رسید چنین ظرفیتی را در جهان ایجاد نمی‌کرد. خداوند در قرآن به نصرت الهی به مؤمنان تأکید دارد. در قرآن کریم آمده است در برخی مقاطع تاریخی به خاطر شدت مقابله‌ها و دشمنی‌ها نه تنها مومنین حتی رسولان نیز مایوس می‌شوند. آنجا نصرت الهی ظهور می‌کند. (درآیه ۱۱۰ سوره مبارکه یوسف می خوانیم:(مردم با انبیاء چندان ضدیت کردند) تا آنجا که رسولان مأیوس شده و گمان کردند که وعده نصرت خدا خلاف خواهد شد (یا گمان کردند که دیگر هیچ کس تصدیق آنها نخواهد کرد) در آن حال یاری ما بدیشان فرا رسید تا هر که ما خواستیم نجات داده شد، و نیز قهر و انتقام ما از بدکاران عالم باز گردانده نخواهد شد.) این سنت الهی است در شرایطی که کشور تحت تحریم ظالمانه آمریکاست، ایرانیان هم با تلاش و سختی در حال مقابله با تحریم هستند.

شهادت سلیمانی در حکم نصرت الهی به کمک ملت ما و جبهه مقاومت می آید. حماقت دشمن و به اصطلاح قدرت نمایی بزدلانه او به نفع جبهه حق تمام می‌شود.

برخی اوقات خداوند اراده‌اش را از طریق طاغوت پیش می‌برد و او را دچار حماقتی می‌کند که بادست خود گور خود را می کند و حماقت جبهه باطل قدرت جبهه حق را چندین برابر می‌کند.به طور مثال حماقت رضاخان و فرزندش و رفتار ضددینی که با کمک و دستور بیگانگان انجام دادند، موجب شد زمینه خیزش مومنین فراهم گردد و این انقلاب بزرگ رخ بدهد.

رصد خودروی حامل حاج‌قاسم و زدن آن توسط پهپاد از نظر عملیات نظامی کار پیچیده‌ای نیست، اما جبهه باطل با تلاش رسانه‌ای سعی دارد انسجام درونی را که بعد از شهادت حاج قاسم پدید آمده است از بین ببرد.

*یکی از ابزارهایی که دشمن به آن متوسل شده، فضای مجازی است. نقش این ابزار را در مقابله و مواجهه ایران و آمریکا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دشمن در فضای مجازی چند کار به صورت همزمان در حال انجام دادن است. نخست اینکه اقدامات نهادهای امنیتی ایران را زیر سوال می‌برد و ادعا دارد ایران برای گفتگو و پذیرش پیش شرط آمریکا سردار را معامله کرد و در اختیار آمریکا قرار داد تا به شهادت برسد. اما وقتی پاسخ کوبنده از طرف ایران صورت گرفت، همه این پریشان‌گویی‌ها از بین رفت. یا این که برخی از چهره های داخلی وجریان مقاومت رابه دست داشتن دراین جنایت متهم نمایندکه حاصل آن بروز درگیری در جبهه خودی است. البته وظیفه دوستان رسانه‌ای که در فضای مجازی حضور فعال دارند، این است که روشنگری کنند. مردم هم که با مشارکت بی‌سابقه و میلیونی در تشییع سردار دل‌ها، نشان دادند آگاه و روشن هستند و فریب این حرف ها را نمی خورند. پروژه دیگر دشمن، ترساندن مردم ایران است؛ دشمنی که رئیس‌جمهور آن در یک مصاحبه ۴ دقیقه‌ای با ترس و لرز صحبت می‌کند و ۱۶ کشور را واسطه قرار می‌دهد که ایران محکم پاسخ ندهد.

می خواهد با تهدید ایران را بترساند. ترساندن مردم از قدرت آمریکا و خلل وارد کردن در اراده‌ها تا بعد از اینکه شور و حرارت مردم خوابید زمینه برای مذاکره و گفت‌وگو فراهم شود. البته این صدا از حلقوم‌های اندکی به گوش می‌رسد. با این حال آزاردهنده است. آزاردهنده از این منظر که چرا زمانی که در اوج قدرت هستیم و مجاهدت های چهل ساله واین خون پاک، این قدرت عظیم را به ما داده است از سازش و تسلیم صحبت کنیم.

توطئه دیگر این است که نسبت به پاسخ ایران بزرگ‌نمایی کنند. البته پاسخ ایران سخت و کوبنده بوده و تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی نشان داد هر چه انقلاب گفته به آن گفت عمل کرده است. پاسخ کوبنده مطالبه مردم ما بود، اما بزرگ‌نمایی از این پاسخ برای این است که تصمیم‌گیرندگان را در محاسبه دچار اشتباه کنند.

البته با توجه به قدرت، درایت و هوشمندی رهبر انقلاب که همواره در حال رصد کردن شرایط است، این اتفاق رخ نخواهد داد و رهبر انقلاب همانند گذشته بهترین تصمیم را خواهند گرفت، ولی باید مواظب ترفند دشمن باشیم تا با بزرگ‌نمایی یا تقلیل انتقام به چند تذکر و تهدید مسئولان را دچار اشتباهات محاسباتی نکند.

برخی‌های دیگر در فضای مجازی ناتوانی نظام در پاسخ به استکبار جهانی را تبلیغ می‌کنند و حملات موشکی سپاه را کوچک می‌شمارند. اینها همان افرادی هستند که وقتی آمریکا به افغانستان و عراق حمله کرد خیلی ذوق‌زده شدند و گفتند نوبت بعدی ایران است. اما استکبار بعد از حمله به منطقه نه تنها نتوانست علیه ایران اقدام کند، بلکه جایگاه خود را در منطقه نیز از دست داد.

مسؤولان آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کرده و می‌گویند مردم از هزینه‌هایی که ایران در منطقه برای تقویت جبهه مقاومت می کند ناراضی هستند. نخست باید روشنگری شود اگر کشور در منطقه هزینه‌ای می‌کند برای امنیت کشور است. به فرمایش حضرت امیرعلی (ع) اگر بخواهی در خانه‌ات با دشمن بجنگی، شکست خواهی خورد.

حال با استقبالی که مردم عراق و ایران از پیکر سرداران شهید کردند، نشانگر حمایت از اقتدار منطقه‌ای و رنگ باختن شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» است. بنابراین حضور تاریخی مردم در تشییع پیکر «سردار دل‌ها» خود رفراندوم بزرگی به شمار می‌آید دائر بر حمایت مردم ایران و منطقه ازجریان مقاومت و اصرار بر خروج آمریکا از منطقه.

تشییع پیکر سردار سلیمانی نشان داد مردم کشور و منطقه برای سردار بزرگ که خون خود را برای منطقه به خصوص ایران و عراق داده است، احترام قائل هستند.در مقابل استکبار ضعیف و زبون با دروغگویی چشمان خود را بر واقعیت‌ها می‌بندد و ادعا می‌کند که مردم ایران دل خوشی از سردار سلیمانی ندارند.

اینها بهتر است برای فهم بهتر این واقعیت مراسم تشییع را ببینند. همین نشان می‌دهد استکبار به پست‌ترین موقعیت انسانی، تبلیغی و رفتاری خود رسیده است. امیدوارم این اقتداری که نظام دارد باعث برچیده شدن حضور آمریکا در منطقه شود.

دشمن انسجام و اقتدار ما را با این اقدام هدف قرار داده است.و ما باید با انسجام و اتحاد ملی بینی استکبار را به خاک بمالیم.
دشمن در حوادث آبان فکر کرد موفق می‌شود. خون شهید آمد همه برنامه ریزی های آمریکاییان را شست و کنار گذاشت.

ان‌شالله با پشتکاری که از خودمان نشان می‌دهیم و با حمایت از مواضع رهبر عزیزمان و رزمندگان و نیز با روشنگری که در فضای مجازی انجام می‌دهیم توطئه‌های دشمنان را از بین خواهیم برد و به پیروزی و تقویت جریان حق و مقاومت کمک خواهیم کرد. و استکبار را از منطقه بیرون خواهیم کرد.

* رئیس جمهور آمریکا مدعی شد ایران در هیچ جنگی پیروز نشد، اما در مذاکره پیروز شد. این بی‌اطلاعی رئیس جمهور آمریکا را چگونه تحلیل می‌کنید؟

اتفاقا ترامپ از جنگندگی ایرانیان می‌ترسد که این حرف را می‌زند. ایرانیان ۸ سال در مقابل عراق که بیش از ۸۰ کشور جهان او را حمایت می‌کردند، جنگیدند و مقاومت کردند و در نهایت پیروز شدند.

عراق توسط آمریکا و غرب به طور کامل حمایت می‌شد. انگلیسی‌ها قطعات تانکی که ایرانیان قبل از انقلاب خریده بودند را به ایرانیان تحویل نمی‌دادند اما در اختیار عراق قرار دادند. آلمان‌ها سلاح‌های شیمیایی در اختیار عراق گذاشتند و ارتجاع عرب به طور کامل از عراق حمایت می‌کردند. مردم ایران در جنگ هشت ساله با مقاومت و جنگیدن دلیرانه با رژیم بعثی که مورد حمایت همه جانبه جهان بود آنهارا که برای نابودی ایران وانقلاب آمده بودند شکست دادند.

فتنه داعش را چه کسی از بین برد؟ چه کسی اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون کرد؟ مقاومت ایران در برابر استکبار جهانی منطقه و ایران را به این موقعیت رسانده است. شما تاریخ ایران را غیر از دوره پهلوی که ـ واقعاً دوره ذلت است ـ جستجو کنید.

یروزی‌های بسیاری مشاهده می‌کنید. ایران حتی در دوره قاجار در برابر استعماار مقاومت کرد. جنگ ایران و روس ۱۰ سال طول کشید. در آن جنگ ایران در عرصه سخت نظامی نباخت. اگر شکستی هم داشت در عرصه جنگ نرم بود. اتفاقاً عوامل نفوذی دشمن در داخل کشور موفقیت را برای اربابان خود رقم زدند و پادشاه قاجار اسیر دیپلماسی پیچیده اروپایی ها شد. الان هوشیاری و هوشمندی بسیار بالایی در کشور وجود دارد.

رهبری شجاع و آگاه داریم که دشمن را در رسیدن به اهداف نامشروع اش ناکام گذاشته. به نظرم سخن ترامپ که ایران هیچ جنگی را پیروز نشده است، ترفند است. او در حال القاء این نکته به ایرانیان است که مقاومت برای شما نتیجه ندارد. می‌خواهد این پیام را به ایران بدهد که من اهل مذاکره هستم. بیایید با من مذاکره کنید و در اصل می خواهد ایران تسلیم آمریکا شود. به زعم خودش با شهادت سردار سلیمانی به ایران ضربه زد، ولی ضربه به ارکان آمریکا وارد شده است. بعلاوه که کره شمالی با آمریکا مذاکره کرد چه نتیجه از گفت‌وگو گرفت؟ رهبر کره شمالی گفت: گفت‌وگو با آمریکا هیچ فایده‌ای برای کره شمالی نداشته است.

ایران در منطقه‌ای قرار دارد که از دو هزار سال پیش درگیر جنگ بود و تا الان هیچ نسلی نبوده است یک بار جنگ را تجربه نکرده باشد.طبیعی است در جنگ‌هایی که ایران انجام داده است، هم پیروزی وجود داشته و هم شکست. آنچه اهمیت دارد این است که باوجود ۲ هزار سال جنگ و درگیری، ایران مانده است و در حال حاضر قدرت و نفوذ منطقه‌ای دارد.

ایران جنگ‌طلب نیست. آمریکا از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر به منطقه ما آمده و به حریم ما تجاوز کرده است. طبیعتا ایران در برابر متجاوز مقاومت می‌کند. اتفاقا هم در جنگ و هم در دیپلماسی موفق هستیم. اگر خواستید گفت‌وگو کنید بدون پیش شرط و صادقانه و با قبول عظمت مردم ایران و اقرار به جنایات خود جلو بیایید و فرض را هم بر این نگذارید که در گفت‌وگو ایران را وادار به تسلیم کنید.

*عده‌ای در مقایسه عقبه استعماری در ایران با مقایسه سخت‌افزاری آمریکا با ایران، کشور را از پیش شکست خورده می‌دانند. این عقبه استعماری در طول تاریخ چه نقشی در ایران داشت؟

جنگ ما با آمریکا جنگ کلاسیک نیست. ایران از ظرفیت بالایی در منطقه و کشور برخوردار است که آمریکا در آنجا آسیب‌پذیر است. ملت ایران از تصمیم‌گیرندگان سیاسی انقلابی‌تر و جلوتر بودند. منتها دولت‌های ما مخصوصاً در دوره قاجار به واسطه عملیات روانی گسترده‌ای که عوامل نفوذی استعمارگران در ایران کردند دچار رعب و ترس در برابر بیگانه شدند. این رعب و ترس تصمیم گیرندگان وتصمیم سازان باعث شکست ایران شد.

در جنگ ایران و روس نیز ایران در جنگ کلاسیک قدرت برابری نظامی با روسیه را نداشت. اما ایران در جنگ نامتقارن توانست پیروز میدان شود؛ ولی عوامل نفوذی ،پادشاه قاجار را از تکیه برظرفیت مردم منصرف و به سمت مذاکره با فرانسه و انگلستان سوق دادند تا با آنها قرارداد ببندند؛ در حالی که آنها هیچ وقت در راستای تامین منافع ملی ایران حرک نکردند. چون در گفتمان آنها منافع ملی ایران جایی ندارد. بنابراین به جای اینکه از ظرفیت داخلی خودمان استفاده کنیم. انرژی خودمان را هدر دادیم و پای آنها را در مسائلی باز کردیم که نباید ورود می‌کردند.

شما ببینید در دوره دوم جنگ ایران و روسیه، ایران توانست باکمک فتوای علما و حضور مردم تمام مناطقی که در جنگ اول ایران و روسیه از دست داده بود، دوباره فتح کند. اما عوامل جریان نفوذی با جنگ نرمی که راه‌ انداختند، اراده‌ها را سست کردند و در محاسبات پادشاهان قاجار را به اشتباه انداختند.

یکی از عوامل نفوذی انگلستان به نام مهدی علیخان خراسانی با صراحت در مکاتباتی که با عوامل انگلستان دارد، می نویسد: من رعبی در دل ایرانیان نسبت به قدرت انگلستان انداختم که اگر شما با کمترین نیرو وارد جنگ با ایران شوید ایرانیان تسلیم می‌شوند. عوامل نفوذی با جنگ روانی و شناختی تصمیم‌گیرندگان ما را به اشتباه انداختند.

این رعب و ترس در دوره پهلوی هم ادامه داشت. رضاخان اولین کسی بود که درجنگ جهانی دوم وجریان اشغال ایران فرمان ترک منازعه را امضا و فرار کرد. البته انتظار داشت امرای لشکر چند روز مقاومت کنند تا او فرصت فرار پیدا کند. امرای لشکر او نیز زودتر از خودش فرار کردند. تاجایی که رضاخان به یکی از امرای ارتش خود اعلام می‌کند: ‌ای ناقابل لشکر! شما همیشه ۲ هزار کیلومتر از خط مقدم دور هستید. اما امروز مشاهده می‌کنید سردار سلیمانی در بغداد به شهادت می‌رسد. امیر ایرانی بیشتر وقت خود را در بیرون از کشور و در مرزها حضور دارد.

انقلاب اسلامی تغییر سیاسی در کشور ایجاد کرد و موازنه وحشت را که به نفع دشمن بود، به هم زد. حضرت آقا در اطلاعیه‌ای که برای سردار شهید صادر کردند، فرمودند سردار سلیمانی ثمره مکتب تربیتی امام خمینی(ره) است. انقلاب اسلامی و امام با توجه به آموزه‌های دینی، عزتی به ما دادند که رعب را در دل دشمنان انداخته است. به واسطه ایستادگی ایران معادله برعکس شده است و نه تنها در ایران بلکه در منطقه نیز همین طور است. اینها ثمرات ایستادگی ما در برابر دشمن است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول