اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناس روس: خون سردار سلیمانی فرار آمریکا از منطقه را رقم می‌زند

کارشناس روس، ترور سردار سلیمانی را اقدامی گستاخانه نامیده و معتقد است آمریکا نقاب مبارزه برای قانون، حقوق بشر و دموکراسی را از چهره برگرفته است.

کارشناس روس: خون سردار سلیمانی فرار آمریکا از منطقه را رقم می‌زند

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، 3 ژانویه 2020 ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در عراق به شهادت رسید. پنتاگون تایید کرد که دونالد ترامپ شخصاً دستور این ترور را داده است.

 از دیدگاه کارشناسان، ترور قاسم سلیمانی نه تنها به تشدید تنش منجر خواهد شد، بلکه بر وضعیت سیاست داخلی امریکا هم تاثیر خواهد داشت.

شهادت سردار، افکار عمومی کل جهان را برآشفته است. به گزارش سرویس مطبوعاتی کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و امانوئل مکرون، همتای فرانسوی وی نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کردند.

به گفته ماریا زاخاروا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، این اقدام به جز تشدید تنش در منطقه که مطمئناً میلیون‌ها نفر را درگیر خواهد کرد، هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت. پیشتر هم وزارت خارجه روسیه اقدامات آمریکا را ماجراجویانه خوانده بود.

وزارت دفاع روسیه ضمن ارزیابی خدمات قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی خاطرنشان کرد: اینگونه اقدامات کوته‌بینانه آمریکا به تشدید وضعیت نظامی-سیاسی در خاورمیانه منجر خواهد شد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر کنونی عراق نیز اقدامات آمریکا را تجاوز علیه کشورش اعلام کرد.

وزارت خارجه لبنان همچنین عملیات آمریکا را نقض حاکمیت و استقلال عراق می‌داند که به تشدید خطرناک تنش منجر می‌شود. وزارت خارجه سوریه هم این اقدام آمریکا را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه ترکیه نسبت به تشدید تنش در منطقه ابزار نگرانی کرد.

وزیر خارجه چین اعلام کرد مخالف استفاده از زور در روابط بین‌الملل است و تمام طرف‌ها را به خویشتن داری فرا خواند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا طرف‌های این درگیری را به خروج از دایره "خشونت، تحریک و قصاص" فراخواند.

وزارت‌های خارجه انگلیس و فرانسه در بیانیه‌های خود خاطر نشان کردند حفظ ثبات در خاورمیانه برای آنها در اولویت قرار دارد. دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس به تهدید تجاوز و قصاص از جانب ایران اشاره کرد.

نخست وزیر اسرائیل به نوبه خود از این اقدام آمریکا حمایت کرد.

مردم ایران با عصبانیت شدید نسبت به ترور قاسم سلیمانی واکنش نشان دادند و میلیون‌ها نفر به نشانه اعتراض به خیابان‌ها ریختند.

لازم به ذکر است که قاسم سلیمانی نه تنها در میان نمایندگان مقام‌های دولتی ایران، بلکه در میان مردم عادی کشورش مورد احترام بود. وی سازمان‌دهنده اقدامات ایران در مبارزه با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه بود.

بلافاصله پس از ترور قاسم سلیمانی، سفارت آمریکا در بغداد از تمام شهروندان کشور خود خواست هر چه سریع‌تر خاک عراق را ترک کنند. 

مقتدی‌ صدر در همان روز اظهار داشت که در حال احیای "ارتش مهدی" است.

نمایندگان حزب دمکراتیک اپوزیسیون در آمریکا ترامپ را به تشدید تنش در منطقه متهم کردند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، جو بایدن و برنی سندرز، نامزدهای ریاست جمهوری و همچنین دیگر دمکرات‌های مهم و برجسته خاطرنشان کردند که کاخ سفید؛ آمریکا را در آستانه درگیری مسلحانه جدید قرار خواهد داد.

این واقعیت که ترامپ برای استفاده از نیروی نظامی از کنگره اجازه نگرفته است، عصبانیت آنها را برانگیخته است. 

والری کاروین، فعال سیاسی و کارشناس روس، ترور قاسم سلیمانی را اقدامی گستاخانه نامیده و معتقد است که آمریکا  ماسک مبارزه برای قانون، حقوق بشر و دموکراسی را از چهره برگرفته است.

به گفته کاروین، واشنگتن امید دارد حذف قاسم سلیمانی مواضع افرادی را که ممکن است به امریکا امتیاز  دهند؛ در سیاست داخلی ایران تقویت کند.

کاروین معتقد است که آمریکا آمادگی جنگ را ندارد. اقدامات متجاوزانه آمریکا بیشتر، مسلمانان خاورمیانه (شیعه و سنی) را علیه آمریکا‌یی‌ها تحریک می‌کند.

وی پیش‌بینی می‌کند که ممکن است اقدامات امریکا در نهایت به تقویت بنیه اسلام و خروج آمریکایی‌ها از این کشور منجر شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول