اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

کشت گلخانه‌ای نسخه‌ای برای توسعه کشاورزی/احداث 570 گلخانه در مازندران

از ابتدای امسال تاکنون حدود 50 هکتار به توسعه گلخانه‌های استان که شامل گل و گیاهان زینتی، سبزی و صیفی و محصولات کشاورزی است، اختصاص پیدا کرده است.

کشت گلخانه‌ای نسخه‌ای برای توسعه کشاورزی/احداث 570 گلخانه در مازندران

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| مازندران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و اقلیم مطلوبی که دارد از جمله استان‌هایی است که توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را به عنوان یک راهکار مناسب مطرح کرده و در راستای رسیدن به این هدف مهم گام‌های جدی برداشته است.

کشت‌های گلخانه‌ای یکی از شیوه‌های به روز دنیا و راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و راهی برای تولید محصولات با کیفیت و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی است که با افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای می‌توان به افزایش صادرات محصولات کشاورزی امیدوار بود.

 

به همین منظور آخرین وضعیت کشت‌های گلخانه‌ای محصولات کشاورزی مازندران را از زبان مجری طرح توسعه گلخانه‌‌های سازمان جهاد کشاورزی مازندران جویا شدیم که از نگاه مخاطبان می‌گذرد.

شبنم غفاری مجری طرح طرح توسعه گلخانه‌‌های جهاد کشاورزی مازندران در این رابطه اظهار کرد: احداث واحدهای گلخانه‌ای در مقیاس‌های مختلف، جدای از اینکه مزایایی در افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آب دارد، می‌تواند زمینه‎‌ای برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای بهره‌برداران باشد.

 

وی ادامه داد: مزایای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را می‌توان گامی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعریف کرد چرا که با استفاده از این شیوه نوین کشاورزی و با تکیه بر منابع و ظرفیت‌های داخلی می‌توان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای کشاورزان و علاقه‌مندان این بخش ایجاد اشتغال و درآمد کرد.


مجری طرح طرح توسعه گلخانه‌‌های جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: با برنامه‌ریزی توسعه گلخانه‌ها و بهره‌برداری از مجتمع‌های گلخانه‌ای در آینده نزدیک، سطح کشت‌های گلخانه‌ای به ۴۰۰ هکتار خواهد رسید. 

غفاری با بیان اینکه کشت‌های گلخانه‌ای ضمن افزایش راندمان تولید، صرفه‌جویی زیادی را در مصرف بهینه آب به دنبال دارد، گفت: کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و ایجاد اشتغال و درآمد سبب خواهد شد محصولاتی با کیفیت بالا در استان و کشور تولید و به فروش برسد که نشان از قابلیت و ارزش آن محصول دارد.  

 

وی اضافه کرد: فعالیت‌ها در زمینه کشت‌های گلخانه‌ای باید به نحوی باشد که متقاضیان این بخش بتوانند محصولات صادرات محور تولید کنند.

 

مجری طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محیط‌های گلخانه‌ای بسته است و این امر سبب کاهش تبخیر و تعرق در محیط می‌شود و از طرفی میزان سرانه محصول تولید شده به نسبت مصرف آب رشد چند برابری را به دنبال دارد، توسعه گلخانه‌ها می‌تواند نماد پیوند بین چهار عامل محدودیت آب، خاک، انرژی و تولید غذا باشد و صرفه‌جویی در آب از مقوله‌های مهم در کشت‌های گلخانه‌ای است که نیاز کمتری به آب دارد و میزان مصرف آب را کاهش می دهد.

وی آماری از کشت‌های گلخانه‌ای در مازندران ارائه کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵۰ هکتار به توسعه گلخانه‌های استان که شامل گل و گیاهان زینتی، سبزی و صیفی و محصولات کشاورزی است، اختصاص پیدا کرده است. 

 

مجری طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال ۴۱۴ گلخانه به مساحت ۱۴۴ هزار و ۵۴۲ مترمربع به صورت خوداجرایی در سطوح کوچک و خانه‌سراهای روستایی در استان اجرا شده است، گفت: ۱۵۶ گلخانه نیز به مساحت ۳۴۰ هزار و ۱۷۴ مترمربع با تسهیلات بانکی احداث شده است. 

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول