اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

1116 جلد گواهینامه در آستانه ابطال/ ترخیص اقساطی 31 هزار وسیله نقلیه

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا با هشدار به نمره منفی‌دارها گفت: تعداد 1116 نفر از رانندگان فقط با ارتکاب یک تخلف حادثه‌ساز دیگر گواهینامه‌شان باطل می‌شود.

1116  جلد گواهینامه در آستانه ابطال/ ترخیص  اقساطی 31 هزار وسیله نقلیه

گروه انتظامی خبرگزاری فارس - مریم عرب‌انصاری: تخلف، اعمال قانون، جریمه، توقیف و نمره منفی از جمله کلیدواژه‌های آشنا برای رانندگان است؛ اما عبارت «نمره منفی» خصوصیت دیگری داشته و جانسوزتر از بقیه جرایم است؛ چراکه در پس آن  محرومیت‌هایی جای دارد که شاید در وهله اول مخفی بماند و دیده نشود.

نمره منفی در واقع سیستمی خارج  از پرداخت هزینه جریمه و توقیف خودرو بوده و مختص خود راننده است که اگر از حد مجاز خارج شود، می‌تواند به ضبط گواهینامه، محرومیت از رانندگی و در مراحل پیشرفته حتی ابطال گواهینامه منجر شود.

آگاهی از چیستی نمره منفی، مراحل محرومیت از رانندگی، انواع اعمال قانون و جریمه؛ همچنین آخرین آمار اخطار و ضبط گواهینامه در کشور ما را بر آن داشت تا با سرهنگ احمد کرمی‌اسد رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا به گفت‌و‌گو بنشینیم. بخوانید:

فارس: نمره منفی چیست و کدام دسته از تخلفات شامل نمره منفی می‌شوند:

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: تخلفاتی که حادثه‌ساز بوده و بیشترین سهم در حوادث را داشته باشند به استناد قانون رسیدگی به تخلفات علاوه بر جریمه نقدی مشمول نمره منفی هم می‌شوند.

الصاق نمره منفی به این دسته از تخلفات باعث می‌شود که رانندگان در خصوص ارتکاب این دسته از تخلفات با حساسیت بیشتری عمل کرده و از ارتکاب دوباره آن بپرهیزند.

سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز، انجام حرکات نمایشی، حرکات مخاطره‌آمیز و مارپیچ، رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان، حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه، عبور از محل ممنوع، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، عدم رعایت حق تقدم عبور، دور زدن در محل ممنوع، نقص فنی مؤثر، عدم رعایت مقررات ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای مواد خطرناک، رانندگی با وسایل عمومی بیش از زمان مجاز، عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه، عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین محصلین یا پلیس مدرسه، تجاوز از خط محوری وسط راه، استفاده از تلفن همراه، عبور از چراغ قرمز و عدم رعایت مقررات حمل بار در مجموع 20 تخلفی می‌شوند که شامل نمره منفی شده و رانندگان باید توجه کنند که این تخلفات را دوباره مرتکب نشوند.

فارس: مراحل دریافت نمره منفی و محرومیت‌های قانونی کدام است؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: در صورتی که راننده برای بار اول به واسطه ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز 30 نمره منفی کسب کند برای مدت 3 ماه از رانندگی محروم می‌شود؛ در این صورت در پایان مدت مذکور با پرداخت جریمه 60 هزار تومانی به نفع خزانه عمومی، گواهینامه مسترد خواهد شد. 

فارس: چه تعداد راننده به واسطه نمره منفی  برای بار اول از رانندگی محروم شده‌‌اند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: در 9 ماهه اخیر 5131 نفر به علت ارتکاب تخلفات و دریافت 30 نمره منفی برای 3 ماه از رانندگی محروم شده‌اند؛ گواهینامه‌شان ضبط شده و به مدت 3 ماه حق رانندگی ندارند.

فارس: مراحل بعدی دریافت نمره منفی و محرومیت‌های پیش‌رو چگونه است؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: این افراد اگر به تخلفات حادثه‌ساز خود ادامه داده و در مرحله دوم 25 نمره منفی دیگر کسب کنند این بار برای مدت 6 ماه علاوه بر ضبط گواهینامه حق رانندگی ندارند و محروم از رانندگی اند؛ پس از انقضای مدت مذکور راننده فوق با پرداخت 90 هزار تومان جریمه، گواهینامه‌اش مسترد خواهد شد.

همچنین اگر راننده‌ای باز هم به تخلفات خود ادامه داده و برای مرحله سوم 20 نمره منفی کسب کند ضمن ابطال گواهینامه برای مدت یک سال حق شرکت در آزمون گواهینامه را نخواهد داشت.

این فرد پس از پرداخت جریمه 150 هزار تومانی و گذشت یک سال می‌توانند برای دریافت گواهینامه جدید اقدام کنند.

فارس: آخرین آمار محرومیت 6 ماهه و ابطال گواهینامه را بفرمایید؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: در مدت 9 ماه 256 جلد گواهینامه مربوط به دسته دوم رانندگانی که نمره منفی گرفته و برای مدت 6 ماه حق رانندگی ندارند توسط پلیس ضبط شده است؛ همچنین گواهینامه 19 نفر نیز در همین بازه زمانی ابطال شده چرا که در مرحله سوم قرار داشتند و تا یک سال هم نمی‌توانند حتی در آموزشگاه  ثبت‌نام کنند؛ این افراد باید بعد از طی مدت یک سال به آموزشگاه مراجعه کرده و با گذراندن مراحل آیین‌نامه و آموزش و امتحان مجدداً در خصوص دریافت گواهینامه اقدام کنند.

فارس: آیا در ارتکاب تخلف و الصاق نمره منفی در بین راننده خودروی شخصی و عمومی تفاوتی وجود دارد؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: برای 20 عنوان تخلف ذکر شده که نمره منفی در نظر گرفته شده به فراخور اینکه مرتکبین با خودروی شخصی یا عمومی تخلف را انجام داده باشند نمره منفی متفاوتی تعلق خواهد گرفت؛ اگر یک سبقت غیرمجاز با خودروی سواری شخصی صورت گرفته باشد 5 نمره منفی و اگر همان تخلف با خودروی حمل‌ونقل عمومی یا خودروی سنگین به وقوع بپیوندد 10 نمره منفی به راننده تعلق خواهد گرفت.

فارس: اگر راننده‌ای در زمان اعمال محرومیت‌ها رانندگی کرده و حادثه‌ای به وقوع بپیوندد وضعیت قانونی چگونه خواهد بود؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: آنچه قابل تأمل و توجه است این است که شاید برخی رانندگان اطلاعی ندارند اما باید به اطلاع رانندگانی که نمره منفی داشته و به واسطه ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز از رانندگی محروم یا گواهینامه‌شان ابطال شده، برسانم که به هیچ وجه حق رانندگی در زمان محرومیت را ندارند؛ چرا که در صورت تصادف به عنوان راننده فاقد گواهینامه لحاظ شده و مشکلات خاص بیمه‌ای را برایشان به دنبال خواهد داشت. 

فارس: چه تعداد از رانندگان در کل کشور در آستانه محرومیت‌ها قرار دارد؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: قریب به 70 هزار نفر از رانندگان در کل کشور در آستانه محرومیت بند یک یعنی ضبط گواهینامه به مدت 3 ماه قرار دارند و نکته مورد توجه ان است که هنوز فرصت اندکی برای تجدیدنظر در نحوه رانندگی خود دارند بدین نحو که در صورت عدم ارتکاب هر گونه تخلف رانندگی برای بازه زمانی 6 ماه قطعاً تمامی نمرات منفی آنها بلااثر خواهد شد.

همچنین تعداد 5600 نفر از رانندگان در آستانه محرومیت بند دوم یعنی ضبط گواهینامه به مدت 6 ماه قرار گرفته‌اند؛ این دسته از رانندگان نیز اگر برای مدت 6 ماه مرتکب تخلفات رانندگی نشوند تمامی نمرات منفی‌‌شان بلااثر خواهد شد.

فارس: چند نفر از رانندگان متخلف در آستانه ابطال گواهینامه قرار دارند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: تعداد 1116 نفر از رانندگان فقط با ارتکاب یک تخلف حادثه‌ساز گواهینامه‌شان ابطال خواهد شد؛ نکته قابل توجه این است که اگر این دسته از رانندگان طی یک سال مرتکب هیچ تخلفی نشوند و در فرآیند رانندگی‌شان تجدید نظر کنند، می‌توانند از ابطال گواهینامه، ممنوعیت رانندگی و حتی شرکت در کلاس‌های گواهینامه نیز پیشگیری کنند.

فارس: رانندگان چگونه می‌توانند از نمرات منفی خود آگاه شوند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: برای استعلام از میزان نمرات منفی می‌‌توان از چند طریق اقدام کرد؛ روش اول تماس با شماره تلفن 120 و اعلام شماره گواهینامه به اپراتوری که در آن سوی خط پاسخگو است؛ روش دوم ارسال شماره گواهینامه به سامانه پیامکی 1101202020 است. به واسطه این ارسال پیامکی راننده می‌تواند از میزان نمره منفی خود آگاه شود.

فارس: کدام دسته از تخلفات بالاترین نمره منفی را به خود اختصاص می‌دهند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: یکی از تخلفاتی که بالاترین نمره منفی را به خود اختصاص می‌دهند رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و افیونی است که برای رانندگان سیستم حمل و نقل عمومی 20 نمره منفی و خودروهای شخصی 10 نمره منفی را به خود اختصاص داده است. 

سرعت غیرمجاز (بیش از 50 کیلومتر از ساعت) رتبه دوم نمره منفی بالا را داراست؛ راننده سیستم حمل و نقل عمومی در صورت ارتکاب این تخلف 15 نمره منفی و راننده خودروی شخصی 10 نمره منفی را خواهد گرفت؛ همچنین انجام حرکات نمایشی برای خودروی عمومی 10 نمره و خودروی شخصی 8 نمره منفی را به دنبال خواهد داشت؛ حرکات نمایشی و دور زدن در جا برای رانندگان موتورسیکلت متخلف 8 نمره منفی خواهد داشت.

فارس: فراوانی تخلفاتی که منجر به نمره منفی می‌شود کدامند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: متاسفانه سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم استفاده از کمربند ایمنی، عدم استفاده از کمربند ایمنی و همچنین تجاوز به چپ از محور وسط راه 4 موردی است که عمده تخلف رانندگانی را که نمره منفی کسب کرده‌اند به خود اختصاص داده است.

فارس: نمرات منفی چگونه لحاظ می‌شود؟ اگر خودرو دست فرد دیگری باشد و تخلف حادثه‌سازی انجام شود نمره منفی برای مالک خودرو ثبت می‌شود یا راننده‌ای که پشت فرمان نشسته است؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: در بحث نمره منفی وقتی اعمال قانون  به صورت تسلیمی باشد در واقع قبض جریمه به راننده خودرو تحویل داده می‌شود؛ به عبارتی دیگر پس از ارتکاب تخلف توسط راننده پلیس راهور وسیله را متوقف کرده و مبادرت به جریمه راننده متخلف می‌نماید؛ در این صورت نمره منفی قطعا در سوابق راننده درج خواهد شد زیرا مشخصات  راننده وسیله نقلیه در قبض پلیس درج شده است.

اما در مواقعی که کنترل تخلف از طریق سیستم هوشمند ثبت تخلف انجام پذیرد چون سیستم، صرفا وسیله نقلیه را شناسایی و خوانش می‌کند فلذا تخلفاتی که توسط سیستم احصاء می‌شود در صورت داشتن نمره منفی بلافاصله به صورت هوشمند در سوابق گواهینامه مالک وسیله نقلیه قرار می‌گیرد.

البته اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارند که مالکیت تعداد قابل توجهی وسایل نقلیه را به عهده دارند که باید این افراد به چند نکته دقت کنند؛ اولا چون مسؤولیت پلاک بر عهده خود مالک است فلذا در واگذاری وسیله نقلیه به افراد حتی به صورت امانی، نهایت دقت را مبذول کنند؛ همچنین از فروش وسیله نقلیه به صورت وکالتی حتی‌الامکان خودداری کنند. در این شرایط انتقال نمره منفی برای این گروه از اشخاص حقیقی از طریق مراجعه به مرکز پلیس و تکمیل فرم مربوطه و همچنین مراجعه به واحدهای رسیدگی به تخلفات در خصوص انتقال نمره منفی از سوابق مالک خودرو به سابقه گواهینامه راننده یا متصرف انجام می‌شود.

فارس: پلیس راهور طرح ترخیص موقت خودروهای دارای جرایم بیش از یک میلیون را به مرحله اجرا گذاشت، چه تعداد مالک خودرو از این طرح استفاده کردند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: بالغ بر 31 هزار وسیله نقلیه از طرح ترخیص موقت استفاده کردند به این صورت که با شرکت در این طرح قرار شد جرایم معوقه‌شان را به صورت قسطی پرداخت کنند و با این شرط وسایل نقلیه‌شان از پارکینگ ترخیص شد. 

فارس: این تعداد خودرو در چه بازه زمانی ترخیص شده و شامل چه نوع خودروهایی هستند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: تعداد 31 هزار خودرو از روز اول اجرای طرح تخصیص جرایم رانندگی یعنی از اول مرداد سال جاری تا امروز بوده است؛ وسایل نقلیه شامل خودروهای سواری، موتورسیکلت، خودروی حمل‌ونقل عمومی و خودروهای باربری بوده است.

مالکان این دسته از خودروها دارای خلافی بالای یک میلیون تومان بوده که علی‌رغم داشتن کلیه مدارک هویتی و مالکیتی به علت عدم توانایی در پرداخت یکباره و کلی جرایم معوقه رانندگی نمی‌توانستند وسیله نقلیه خود را از پارکینگ خارج کنند که با اجرای طرح تقسیط جرایم، توانستند با قسط‌بندی خودروی خود را از پارکینگ ترخیص کنند.

فارس: خودروهایی که دارای جرایم رانندگی بیش از یک میلیون تومان هستند چه اقدامی باید انجام دهند؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: مالکان خودروهایی که وسیله نقلیه‌شان به علت تخلفات و اعمال جریمه دارای میزان جریمه بیش از یک میلیون تومان هستند و هنوز به پارکینگ منتقل نشده‌اند باید بلافاصله از طریق سایت راهور 120 نسبت به پرداخت مرحله‌ای و قسطی جرایم خود اقدام کنند و مبلغ جریمه را به کمتر از یک میلیون تومان برسانند تا مشمول توقیف نشوند.

فارس: کدام تخلفات میزان جریمه‌شان دو برابر می‌شود؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: به استناد ماده 5 قانون رسیدگی تخلفات در صورتی که قبض جریمه‌ای حداکثر ظرف مدت 60 روز از تاریخ صدور یا ابلاغ آن پرداخت نشود، بعد از مدت مذکور باید به مأخذ دو برابر پرداخت شود. 

تمام تخلفاتی که 60 روز از زمان ابلاغ‌شان بگذرد برابر ماده 5 رسیدگی به تخلفات به میزان دو برابر افزایش پیدا می‌کند به ویژه تخلفاتی که به صورت الصاقی، تسلیمی و ... صادر شده باشد. بنابراین به رانندگان توصیه می‌کنیم که با پرداخت جرایم  از دو برابر شدن آنها جلوگیری کنند. 

فارس: جریمه‌ها به چند صورت به رانندگان متخلف اعلام می‌شود؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: ابلاغ تخلفات و جریمه‌های رانندگی به 4 صورت تسلیمی، الصاقی، دو برگی و دوربینی است؛ جریمه‌هایی که به صورت تسلیمی صادر می‌شود به این صورت است که مأمور پلیس راننده متخلف را دیده و نوع تخلف مرتکب شده را نیز به راننده تفهیم می‌کند؛ پس از آن با دیدن گواهینامه رانندگی و مدارک خودرو نسبت به صدور قبض جریمه اقدام می‌کند.

ابلاغ جریمه الصاقی نیز به این صورت است که راننده در محل حضور ندارد و خودرو به واسطه اینکه در محل غیرمجاز متوقف و پارک شده اعمال قانون می‌شود؛ قبض صادر شده به بدنه خودرو الصاق می‌شود، در مورد ثبت تخلف به واسطه دوربین هم تمام فرایند شناسایی و ثبت تخلف توسط خودرویی که مرتکب خلاف شده از طریق دوربین و به صورت هوشمند انجام می‌شود حتی صدور قبض جریمه.

ابلاغ دو برگی نیز برای مواردی است که پلیس راننده متخلف را مشاهده می‌کند و دستور توقف یا ایست به وی می‌دهد اما به دلایل مختلفی از جمله بی‌توجهی راننده به دستور پلیس یا متوجه نشدن راننده از اخطار پلیس و موارد این چنینی راننده توقف نکرده و به حرکت خود ادامه می‌دهد و پلیس برای اعمال قانون مبادرت به صدور قبض جریمه می‌کند؛ در این قبض مشخصات راننده وجود ندارد اما وضعیت ظاهری خودرو، پلاک و ... از جمله مواردی است که بر روی قبض جریمه توسط مأمور پلیس درج می‌شود تا برای رسیدگی بعدی بتوان به استناد کرد. 

فارس: اگر فردی نسبت به قبض جریمه صادر شده اعتراض داشته باشد چه باید انجام دهد؟

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا: بنا بر ماده 5 رسیدگی به تخلفات رانندگانی که به جریمه‌های ثبت شده اعتراض دارند می‌توانند به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده و نسبت به جریمه صادر شده اعتراض کنند و در مدت 24 پلیس راهور، اعتراض را بررسی کرده و پاسخ خواهد داد؛ در خصوص اعتراض به قبض‌های صادره از دوربین نیز می‌توانند با مراجعه حضوری به مراکز اجراییات پلیس راهور در سراسر کشور تصویر تخلف را مشاهده کنند.

گفتنی است هموطنان در سمانه فارس من با درج عناوینی همچون «چرا جریمه پلیس دو برابر می‌شود»و « اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی» پیگیری این موضوعات را از فارس خواستار بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول