اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

نیروگاه سیریک هرمزگان همچنان چشم انتظار خط اعتباری روسیه

در حالیکه روسیه وعده داده بود تا پایان نوامبر سال گذشته میلادی خط اعتباری نیروگاه سیریک هرمزگان به میزان 1،2 میلیارد دلار را باز کند خبرها حاکی از این است که هنوز ال سی این نیروگاه باز نشده است.

نیروگاه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،از توافقنامه ایران و روسیه برای احداث نیروگاه "سیریک" هرمزگان بیش از سه سال است که می گذرد.این توافقنامه در اواخر سال ۱۳۹۵ و در زمان وزارت حمید چیت‌چیان به عنوان وزیر نیروی دولت یازدهم با روسیه امضاء شد و پس از کلنگ زنی مقرر شد تا نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی(چهار واحد ۳۵۰ مگاواتی بخار) سیریک هرمزگان با خط اعتباری روسیه به ارزش 1،2 میلیارد دلار احداث شود.

این قرارداد میان ایران و روسیه در همان روزهایی بود که بحث ورود "یونیت ترکیه" برای ساخت نیروگاه در ایران داغ شده بود اما روس ها بر خلاف این شرکت سازنده نیروگاه که بعدها معلوم شد در احداث هتل نیز فعالیت دارد با این عنوان که تامین مالی نیروگاه سیریک می تواند یکی از سرفصل‌های همکاری بین ایران و روسیه باشد آنرا خیلی سریع به سمت امضای قرارداد برده و آنرا نهایی کردند.

حال با گذشت بیش از سه سال و هر بار به تاخیر افتادن آغاز تامین مالی و احداث نیروگاه سیریک،روس ها در آخرین وعده خود اعلام کردند که تا پایان نوامبر سال 2019 خط اعتباری را باز خواهند کرد.

در این خصوص محسن طرزطلب مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی تاکید کرده بود که روسیه وعده داده ال‌سی را آخر نوامبر باز کند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که مشکلات پرداخت وام که از طریق روسیه وجود داشت برطرف شده است و روسیه ضمانت نامه را تحویل می‌دهد امیدواریم به قول خود عمل کنند.

حال با این اظهارنظر از سوی یک مقام مسئول دولتی می بینیم که با گذشت دو ماه از این وعده نیز هنوز خط اعتباری تامین مالی نیروگاه سیریک باز نشده است. مبلغ کل قرارداد ۱.۴ میلیارد یورو و مبلغ وامی که قرار است از طریق روسیه تامین شود ۱.۲ میلیارد یورو است. سوالی که مطرح است این است که آیا این آخرین فرصت برای روسیه است.

*پیمانکار تغییر می کند؟

طرزطلب در این خصوص با صراحت اعلام کرده بود که پایان نوامبر آخرین فرصت برای روسیه است در غیر این صورت دولت روسیه باید پیمانکار را تغییر دهد.

خبرنگار فارس از مسئولان ارشد شرکت برق حرارتی که چندان هم تمایل به مصاحبه در این خصوص ندارند کسب اطلاع کرد و متوجه شد که ظاهرا پایان نوامبر هم آخرین فرصت روس ها نبوده است.

یک منبع آگاه در شرکت برق حرارتی در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت:روس ها اعلام کرده اند که درگیر تعطیلات سال نوی میلادی خود بوده اند و احتمالا هفته آینده خبرهای خوشی در خصوص گشایش ال سی تامین مالی نیروگاه سیریک خواهیم شنید.

*گشایش خط اعتباری هنوز باز نشده

اما مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت:روس ها هنوز به تهران نیامده اند و تا آنجا که بنده اطلاع دارم این گشایش خط اعتباری هنوز باز نشده است.

وی ادامه داد:به هر حال مذاکرات ایران و روسیه برای هر چه باز شدن سریعتر خط اعتباری تامین مالی احداث نیروگاه سیریک در حال انجام است.

نکته مهمی که در این قرارداد وجود دارد عدم تاکید دولت و وزیر نیرو برای اجرایی شدن این خط اعتباری و وعده های داده شده روس ها است.

چرا که در 24 شهریور ماه امسال رضا اردکانیان در دیدار «سرگئی استورچاک» معاون وزیر دارایی فدراسیون روسیه که در تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: قرارداد استفاده از وام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی دولت روسیه برای احداث نیروگاه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورویی سیریک هرمزگان به دلیل طولانی شدن تشریفات عملیاتی نیازمند یک الحاقیه برای تمدید مدت قرارداد بود که این الحاقیه بین وزارت دارایی روسیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران امضا شد.

حال با گذشت 4 ماه از تمدید مدت قرارداد الحاقیه بین وزارت دارایی روسیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران هنوز خبری از گشایش خط اعتباری نیست.

این عدم به وعده داده شده در حالیست که رضا اردکانیان وزیر نیرو در سال ۱۳۹۷ گفته بود که عملیات اجرای این طرح سرعت بیش‌تری می‌گیرد که با استفاده از وام روسیه ساخته خواهد شد و با بهره‌برداری از این طرح، تحول بزرگی در حوزه انرژی به عنوان یکی از زیربنا‌ها برای توسعه صنعت و کشاورزی در منطقه خواهد شد.

حسین سلیمی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان نیز در 20 آذر ماه امسال در پاسخ به سئوال خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس از آغاز احداث نیروگاه سیریک هرمزگان خبر داده و گفته بود که پیمانکار روسی این هفته آینده به همین منظور به تهران خواهد آمد و تاکنون نیز ال‌سی این نیروگاه باز شده و کانکس‌های اولیه برای آغاز ساخت این نیروگاه تحویل پیمانکار روسی شده است.

وی با بیان اینکه نیروگاه "سیریک" هرمزگان قرار است با فاینانس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی روسیه احداث شود، تاکید کرد: گمانه‌زنی‌های طرف روس و شرکت ایرانی انجام شده و ال‌سی نیروگاه سیریک باز شده است.

به گفته وی، زمینی که برای نیروگاه سیریک اختصاص یافته، ۱۹۹ هکتار تخمین زده می شود و کانکس‌های اولیه تحویل پیمانکار روس شده است.

بر اساس این گزارش، آخرین اخبار حاکی است که علیرغم اینکه روسیه قول داده خط اعتباری را تا پایان ماه نوامبر باز کند هنوز به این وعده خود عمل نکرده است.هر چند آن‌ها اعلام کرده‌اند که مشکلات پرداخت وام که از طریق روسیه وجود داشت، برطرف شده است و روسیه ضمانت نامه را تحویل می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول