اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من| واهمه سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در تولید چادر مشکی/ امکان اختصاص ارز دولتی برای واردات نیست

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در تولید چادر مشکی واهمه دارند و معتقدند ممکن است دولت با در نظر گرفتن ترجیحاتی برای واردات این کالا موجب لطمه به تولید شود.

فارس من| واهمه سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در تولید چادر مشکی/ امکان اختصاص ارز دولتی برای واردات نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه های «درخواست اختصاص ارز دولتی به واردات چادر مشکی» و «مافیای چادر مشکی چه کسانی هستند؟»، سوالاتی مانند چرا کشور اسلامی ما، بزرگترین مصرف کنندگان چادر مشکی به شدت وابسته به واردات این محصول است؟، در حالیکه با توجه به سابقه صنعت نساجی و توانایی تولیدکنندگان این حوزه میتوانیم خودکفا شویم.  چرا تا به امروز امکانات لازم در اختیار تولیدکننده ایرانی قرار نگرفته و حمایت های لازم برای این صنعت اشتغال زا انجام نشده است؟ را مطرح کرده اند. پاسخ برخی از این سوالات در مصاحبه‌ای با حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است که در ادامه می‌خوانید: 

مدرس خیابانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت تولید چادر مشکی در کشور، گفت: فاصله بسیار زیادی بین نیاز کشور به چادر مشکی و ظرفیت تولیدی این کالا در کشور وجود دارد. 

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای تولید کالاهایی که وابستگی بسیار کمتری نسبت به چادر وجود دارد و یا در کشور با کسری آن مواجه هستیم دارای مزیت و توجیه اقتصادی است، اظهار داشت: اما علیرغم اینکه سالانه به 70 تا 80 میلیون متر مربع چادر مشکی نیاز داریم و سالانه حداکثر 10 تا 12 درصد این مقدار چادر مشکی در کشور تولید می‌شود؛ سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این رابطه انجام نشده است که جای تامل و بررسی دارد. 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: در جلسه اخیر در رابطه با این موضوع بحث شد و در این جلسه مطرح شد که چرا علیرغم اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه تولید چادر مشکی در کشور توجیه اقتصادی دارد اما سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است؟ 

* لزوم ایجاد طرح ویژه  برای تولید چادر مشکی در کشور

وی با بیان اینکه در جلسه مذکور وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت که باید با همکاری معاونت امور صنایع و مدیرکل صنایع طرح ویژه‌ای در رابطه با تولید چادر مشکی در کشور در راستای ایجاد ظرفیت‌های تولیدی داخلی ایجاد شود تا همه کارخانه‌های مستقر که بعضا با بخشی یا نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند و یا بعضا تعطیل هستند اقدام به تولید بیشتر کنند، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در تولید این محصول واهمه دارد و معتقدند که ممکن است دولت با در نظر گرفتن ترجیحاتی برای واردات این کالا باعث وارد شدن لطمه به تولید شود که باید بصورت شفاف اطمینان داد که دولت بجای واردات کالاهای ساخته شده حتما از تولید آن حمایت خواهد کرد. 

مدرس خیابانی در پاسخ به این سوال که ایا امکان اختصاص ارز دولتی (4200 تومانی) در بخش‌های تولیدی چادر مشکی به عنوان مثال اختصاص ارز به واردات ماشین آلات تولیدی این بخش وجود دارد ، بیان داشت: ارز دولتی به واردات ماشین آلات وارداتی مورد نیاز تولید چادر مشکی تعلق نمی‌گیرد. البته می‌توان این موضوع را پیگیری کرد که امکان اختصاص ارز دولتی وجود دارد یا خیر؟ 

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با تاکید بر اینکه در کل منابع ارزی با محدودیت مواجه نیستیم، افزود: ولی نیاز داریم منابع ارز 4200 تومانی را مدیریت کنیم. 

* امکان اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات چادر مشکی وجود ندارد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان واردات چادر مشکی با توجه به نیاز کشور با ارز 4200 تومانی وجود دارد، گفت: قطعا امکان اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات این کالا وجود ندارد. اما برای تولید و سرمایه‌گذاری وزارت صمت از محل منابع صندوق توسعه و منابع ریالی تبصره 18 تسهیلات مورد نیاز ارزی و ریالی تولید چادر مشکی را تامین می‌کند. 

مدرس خیابانی اظهار داشت: در مجموع سالانه حدود 150 میلیون دلار ارز صرف واردات چادر مشکی به کشور می‌شود. نباید بزرگترین کشور مصرف کننده چادر مشکی وارد کننده از کشورهای جنوب شرقی آسیا باشند. بلکه درست این است که نیاز کشورهای مسلمان منطقه را هم ایران تامین کند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول