اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی ظریف و شاه محمود درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه

وزرای خارجه ایران و پاکستان دیشب (یکشنبه) درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه به ویژه بحث کاهش تنش در خلیج فارس در تهران به گفتگو نشستند.

رایزنی ظریف و شاه محمود درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان که دیروز بعدازظهر (یکشنبه) در سفری به 2 کشور منطقه (ایران و عربستان) و در اولین مقصد این سفر، وارد مشهد شد و از آنجا به تهران آمد، شب گذشته پس از دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو کرد.

مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه به ویژه بحث کاهش تنش در منطقه خلیج فارس از جمله موضوعات مورد گفتگوی دو وزیر خارجه بود.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه از سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران برای دیدار و گفتگو با محمدجواد ظریف همتای ایرانی و سایر مقامات جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود.

* روحانی: ایران هرگز به دنبال شعله‌ور کردن جنگ در منطقه نیست

در دیدار شاه محمود قریشی با رئیس جمهور، روحانی با تاکید بر اینکه بروز جنگ و تنش در منطقه می‌تواند بسیار خطرناک باشد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن آمادگی کامل برای دفاع از منافع خود، هرگز به دنبال شعله‌ور کردن جنگ در منطقه نیست از این رو در جریان عملیاتی که علیه پایگاه آمریکایی داشتیم در واقع پاسخ به اقدام جنایتکارانه آمریکا بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت گسترش و تعمیق روابط تهران- اسلام آباد اظهار داشت: مرزهای ایران و پاکستان باید مرزهای صلح و دوستی باشد و نباید اجازه دهیم که برخی گروهک‌ها مرزهای ما را ناامن کنند.

*قریشی: پاکستان نمی‌خواهد شریک مناقشه‌ای باشد که به منطقه و ایران آسیب برساند

شاه محمود قریشی نیز در این دیدار با تسلیت شهادت سپهبد سلیمانی و حادثه سقوط هواپیمای مسافربری گفت: حادثه ترور شهید سلیمانی بسیار غیرمنتظره و شوک برانگیز بود.

وزیر خارجه پاکستان با تاکید بر اینکه کشورش اجازه نمی‌دهد که از خاک آن برای تهدید سایر کشورها به ویژه ایران استفاده شود، گفت: پاکستان خود را شریک صلح و ثبات برای جمهوری اسلامی ایران می‌داند و به هیچ عنوان نمی‌خواهد شریک مناقشه‌ای باشد که به منطقه و مخصوصا ایران آسیب برساند.

شاه محمود قریشی تصریح کرد: معتقدیم مرزهای پاکستان و ایران مرزهای صلح و دوستی است و باید به همین شکل باقی بماند و مصمم هستیم با خرابکارانی که تلاش می‌کنند در این زمینه خدشه وارد کنند مقابله کنیم.

به گزارش فارس، «شاه محمود قریشی» و «محمدجواد ظریف» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان یکشنبه ۱۵ دی ماه در گفتگویی تلفنی جدیدترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.وزیر امور خارجه پاکستان شهادت سردار سلیمانی را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.

وزیر خارجه قطر نیز شنبه هفته گذشته 14 دی ماه و یک روز بعد از ترور شهید سپهبد سلیمانی توسط رژیم آمریکا، به تهران سفر و با ظریف و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفتگو کرد.

«سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در اسلام‌آباد نیز دیروز (جمعه) در دیدار با وزیر خارجه پاکستان درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای به رایزنی پرداخت.

 

 

پس از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان با تاکید بر اینکه کشورش بخشی از تنش‌ها نخواهد شد، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان را مامور سفر به آمریکا، عربستان سعودی و ایران کرد تا با مقامات این ۳ کشور رایزنی کند.

وزیر خارجه پاکستان قرار است پس از ایران به عربستان سعودی سفر کند و از آنجا هم عازم واشنگتن خواهد شد. براساس اخبار اعلام شده، شاه محمود قریشی دوشنبه (۲۳ دی ماه) در عربستان و چهارشنبه (۲۵ دی ماه) نیز در واشنگتن خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول