اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

در تراز خط دانشجویان شهید آذربایجان

33 سال از عروج 22 تن از دانشجویان دانشگاه تبریز بر اثر بمباران و یورش وحشیانه رژیم بعثی عراق به دانشکده فنی این دانشگاه می‌گذرد که به عقیده بسیاری از تحلیلگران این حوزه دانشگاه تبریز تنها دانشگاه کشورمان ایران عزیز است که مورد حمله مستقیم هواپیماهای عراقی قرار گرفته و این دانشگاه، به مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور مطرح است.

در تراز خط دانشجویان شهید آذربایجان

خبرگزاری فارس از تبریز-موسی‌ کاظم‌زاده: دوران دفاع مقدس سند غرور ملت ایران برای نسل‌های امروز و آینده است. بنابراین مقام معظم رهبری دوران هشت سال دفاع مقدس را اوج افتخارات ملت ایران بیان می‌کنند. در این راستا رهبر انقلاب فرمودند؛ «اگر بخواهیم انقلاب و کشور بیمه باشد، باید این شور و شوق، این حرکت عمومی و بسیج ملت را روز به روز تقویت کنیم.»

آری، این حماسه هشت سال دفاع مقدس بود که درس‌های زیادی به ایرانیان  و به خصوص نسل جوان ایران زمین آموخت که امروزه همه ملت‌های آزاده جهان از این حماسه رزمندگان اسلام به افتخار یاد می‌کنند که برای تحقق آن اقشار مختلف جامعه و در این میان دانشگاهیان نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند.

با این اوصاف، یکی از زوایای پنهان جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران، بمباران مکان‌های غیرنظامی که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از جمله آنهاست، بوده که دانشگاه تبریز در بین دانشگاه‌های کشور در خط مقدم این تجاوز قرار گرفته، به‌طوریکه به خاطر شهادت 22 تن از دانشجویان این دانشگاه بر اثر یورش وحشیانه رژیم بعثی به دانشکده فنی این دانشگاه، در حال حاضر دانشگاه تبریز در بین دانشگاه‌های ایران به مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور مطرح است.  

با این وجود، دانشگاهیان همیشه و در همه حال در طول ادوار مختلف تاریخ کشورمان و در راس آنها در زمان جنگ تحمیلی به عنوان نماد ایثار، مقاومت، فداکاری، استقامت، پرچمداران استقلال، آزادی‌خواهی، مبارزه با استبداد و عدالت‌خواهی مطرح بوده‌اند، بنابراین نمود بارز این امر، 16 آذر به‌عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت شده است.
 

در تراز خط دانشجویان شهید آذربایجان

ناگفته نماند، از گذشته تا امروز دانشگاهیان و به ویژه دانشجویان نقش و جایگاه ارزشمندی در نظام اسلامی داشته و دارند، تقدیم حدود 4 هزار شهید دانشجو در 218 رشته از 106 دانشگاه دلیل برای اثبات این مدعاست همچنین نکته قابل تامل در این زمینه اینکه، بسیاری از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس نیز از دانشگاهیان و دانشجو بودند، به عنوان مثال شهیدانی چون، مهدی باکری، حسین علم‌الهدی، مهدی زین‌الدین و خیلی‌های دیگر.

بدون شک، این دانشجویان شهید درس‌های زیادی به تمام جوامع بشری یاد دادند که در هیچ دانشگاه و مدرسه‌ای تدریس نشده و نخواهد شد، به‌طوریکه رشادت و ایثار این‌ها؛ امروزه الگویی برای سایر دانشجویان مبارز در سایر کشورهای منطقه، جهان و در این میان مبارزات ملت‌های آزاده علیه استکبار جهانی شده است.

از سویی، یکی از این دانشگاه‌های تأثیرگذار در سرنوشت پیروزی انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس، دانشجویان دانشگاه تبریز بوده است. به سخن دیگر، به عقیده کارشناسان و براساس مستندات و مدارک موجود دانشگاه تبریز در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور نقش پررنگ‌تری داشته است.

از این رو، آنچه در این راستا حائز اهمیت است اینکه دانشگاهیان و به‌خصوص دانشجویان دانشگاه تبریز، همچون سایر اقشار مختلف استان آذربایجان‌شرقی در مواقع سخت و بحرانی، جزو پیشتازان و پیشقراولان حامی نظام و انقلاب بوده‌اند، به‌عنوان نمونه در قیام 29 بهمن سال 1356 مردم تبریز، این دانشگاه تبریز بود که دو شهید به نام‌های محمد تجلی و شهید محمدباقر رنجبرآذرفام را تقدیم انقلاب کرد. 

با این وصف، به هر حال مردم آذربایجان و به‌ویژه شهر تبریز به‌خاطر عشق به این خاک، وطن، نظام و انقلاب بوده که به شهر شهیدان محراب، شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی، شهید آیت‌الله مدنی، شهر سردارانی چون باکری‌ها، یاغچیان‌ها، شفیع‌زاده‌ها، تجلایی‌ها، شهر سردار ملی، سالار ملی، شهر سه علامه‌ها امینی، طباطبایی، جعفری و شهر عاشورائیان مشهور است.

نکته حائز اهمیت دیگر در این مقوله اینکه، این سرزمین همچنین مهد دلیرمردانی چون شیخ‌محمد خیابانی، شهریار، پروین، قطران، گنجوی، خواجه نصیرالدین طوسی، خواجه رشیدالدین فضل‌الله، خواجه غیاث‌الدین محمد و ... است، به این ترتیب قطع به یقین دانشگاه‌ها و مراکز علمی هر منطقه، برای تربیت چنین مردان بزرگ و تاریخ ساز نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.


دانشگاه تبریز، مهد شهیدان دانشجو

البته نباید فراموش کرد که دانشگاه تبریز از گذشته تا به امروز، بزرگانی زیادی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای سربلندی، سرافرازی و شکوفایی کشورمان تربیت کرده که نمونه بارز این مفاخر، سردار شهیدی چون مهدی باکری است که دانش‌آموخته این دانشگاه بود.

بنابراین، پیشگامی در نهضت انقلاب اسلامی، تقدیم اولین شهید در قیام 29 بهمن، شروع انقلاب فرهنگی از این دانشگاه و پشتیبانی علمی و تجهیزاتی از رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس از جمله دیگر افتخارات دانشگاهیان دانشگاه تبریز، در صحنه‌های خطیر انقلاب اسلامی است.

با این حال؛ آنچه اختصاصا در این زمینه مورد تاکید بوده، اینکه دانشگاه تبریز تنها دانشگاه کشورمان ایران عزیز است که مورد حمله مستقیم هواپیماهای عراقی قرار گرفته است.

نکته مهم دیگر اینکه، دانشگاهیان و به ویژه دانشجویان دانشگاه تبریز در طول هشت سال دفاع مقدس، علاوه بر حضور مستمر در جبهه‌های جنگ، در پشت جبهه نیز همیشه فعالیت‌های مستمری برای تجهیز رزمندگان داشتند. 

به همین اعتبار، دانشجویان دانشگاه تبریز نیز به تبعیت از ولی زمان خویش، در راه تحقق آرمان‌های انقلاب از هیچ کوششی دریغ نکردند و علت اینکه در حال حاضر دانشگاه تبریز به عنوان «مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور» مطرح می‌شود، به خاطر شهادت 22 تن از دانشجویان این دانشگاه، در 27 دی سال 65، بر اثر یورش وحشیانه رژیم بعثی به دانشکده فنی این دانشگاه بوده است.

از این حیث، شهدای دانشگاه و در این میان شهدای دانشگاه تبریز از جمله شهیدان باکری، شفیع‌زاده و ... که فارغ‌التحصیلان دانشگاه تبریز بودند، همچون سایر شهدای هشت سال دفاع مقدس کشورمان با نثار جان خود و با الگوگیری از مکتب عاشورا و قیام امام حسین(ع)، موجب حفظ و احیای فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) شدند، به‌طوریکه عزت و اقتدار امروز ملت ایران در عرصه‌های مختلف به خاطر ثمره خون این شهداست.

کوتاه سخن آنکه، شهدای دانشگاه و به ویژه شهدای دانشجو به عنوان سرآمدان‌ ایمان‌ و ایثار آگاهانه‌ باید همیشه و در همه حال در فضاى جامعه ما زنده باشند و از این رو زنده نگه‌داشتن یاد و نام این شهدا، گام نهادن در مسیر حرکت و راه آنهاست و با برگزاری آیین‌ها و یادواره‌های مختلف از جمله برپایی هر چه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت‌ها، یادواره‌ها، هفته دفاع مقدس و ... قدمی هر چند کوچک برای معرفی و شناساندن راه و آرمان‌های شهدا برای آشنایی نسل جوان برداشت.

انتهای پیام/ 60023/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول