اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

۱۸ گونه دام در معرض انقراض است/هویت‌گذاری دام‌های بومی به منظور جلوگیری از قاچاق آن‌ها

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه ۱۸ گونه دام در معرض انقراض است، گفت: هویت‌گذاری دام‌های بومی به منظور ثبت و جلوگیری از قاچاق آن‌ها از جمله فعالیت‌های مؤسسه تحقیقات علوم دامی است.

۱۸ گونه دام در معرض انقراض است/هویت‌گذاری دام‌های بومی به منظور جلوگیری از قاچاق آن‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، سعید اسماعیل خانیان، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز گفت: حفظ ذخایر ژنتیکی با ایجاد بانک ژن و هویت‌گذاری دام‌های بومی به منظور ثبت و جلوگیری از قاچاق آنها از جمله فعالیت‌های این مؤسسه است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور بیان کرد: اکنون یک هزار و ۵۰۰ رأس اسب ایرانی میکروچیپ شده که از این تعداد بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ مورد تعیین ژنتیک شده است. هویت‌گذاری این دام‌ها بر حفظ ژنتیک و اقتصاد آن تأثیر بسزایی دارد که بدین منظور بر روی این دام‌ها میکروچیپ گذاشته شده و شناسنامه‌دار می‌شوند.

70 درصد مشکلات دامداران در حوزه تغذیه دام است

وی شناسایی و ثبت گونه‌های دامی کشور را از دیگر اقدامات مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور عنوان کرد و ادامه داد: فاز اول این اقدام سال جاری انجام می شود. 70 درصد مشکلات دامداران در حوزه تعذیه دام است که درصدد هستیم در این راستا پسماندهای بخش کشاورزی یا صنایع غذایی را به غذای دام تبدیل کنیم.

اسماعیل خانیان مطرح کرد: از سرشاخه‌های نیشکر می توان برای تهیه غذای دام استفاده کرد که در صورت بهره‌وری از کارخانه برای تحقق این امر تولید 50 هزار تن غذای دام در سال امکان‌پذیر است و در صورت بهره‌وری بیشتر افزایش تولید تا یک میلیون تن در سال نیز پیش بینی می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به نقش استفاده از مواردی مانند پوست پسته سبز، کهور، ضایعات بوجاری غلات و چغندر علوفه ای در بکارگیری دانش فنی برای تولید دام بیان کرد: اکنون از گیاه کهور با ضایعات خرما به صورت کنستانتره برای دام‌های پرواری استفاده می‌کنیم.

اصلاح نژاد زنبورعسل ایرانی

وی اصلاح نژاد زنبورعسل ایرانی، مرغ بومی و اردک بومی را به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های این مؤسسه عنوان کرد و با اشاره به اصلاح نژاد و سنتز بز بومی با بزی از نژاد خارجی افزود: نسل اول این بز تکثیر شده و امسال نیز بر روی نسل دوم آن برنامه ریزی می‌شود. پس از سه نسل از تولد این نژاد، ژن‌های پدر و مادری تثبیت می‌شود.

اسماعیل خانیان با اشاره به همکاری مشترک با مراکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی «ایکاردا» مطرح کرد: در خصوص اصلاح نژاد با مراکز بین المللی همکاری داریم تا در حوزه غذای دام به دستاوردهای خوبی برسیم. در کرمانشاه نیز با مشارکت ایکاردا برای دام سبک اقداماتی انجام شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور اظهار کرد: حدود 18 گونه دام در معرض انقراض هستند که فاز نخست شناسایی و ثبت این گونه‌ها تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و ما با بهره گیری از روش‌های علمی تلاش می‌کنیم این گونه‌ها را تکثیر کنیم.

انتهای پیام/س/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول