اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

پیشنهاد طراحی استیکر از اسطوره‌های ایرانی

سیدمسعود شجاعی طباطبایی داور «جایزه سال استیکر» گفت: ما در فرهنگ ایرانی خود گنجینه بسیار غنی از داستان‌ها، اسطوره‌ها، حماسه‌ها و همچنین شخصیت‌های معاصر داریم که می‌توانند در طراحی این استیکرها مورد استفاده قرار بگیرد.

پیشنهاد طراحی استیکر از اسطوره‌های ایرانی

به گزارش روابط عمومی جایزه سال استیکر، نشست خبری «جایزه سال استیکر» همزمان با روز جهانی استیکر امروز دوشنبه ۲۳ دی ماه با حضور میثم عسگری مدیرعامل آیگپ و رییس جایزه، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر جایزه، بهرام عظیمی رییس هیأت داوران جایزه سال استیکر و محمدمیثم میثمی رییس فرهنگسرا اندیشه در این فرهنگسرا برگزار شد.

میثم عسگری مدیرعامل آیگپ و رییس جایزه سال استیکر در آغاز این نشست با ابراز تسلیت به مردم ایران به مناسبت سوگواری برای جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، گزارشی از چگونگی ایده پردازی و برگزاری جایزه سال استیکر ارائه کرد و گفت: ایده پردازی جایزه سال استیکر از سوی پیام رسان آیگپ حدود یک سال پیش صورت گرفت  و با همکاری دوستانمان در حوزه کارتون وکاریکاتور در حال برگزاری است.

* لزوم طراحی استیکرهای بومی و ملی
وی با اشاره به اهمیت برگزاری این جایزه بیان کرد: با توجه به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی و تلفن همراه هوشمند در کشورمان بحث پرداختن به استیکرها نیز مطرح می شود. گاهی با استیکرهایی در فضای مجازی روبرو هستیم که به خوبی احساس ما را منتقل نمی کند و شکل شرقی یا غربی دارند که با فضای فرهنگی کشور ما غریبه است به همین دلیل از سال گذشته تصمیم گرفتیم که به کمک هنرمندان استیکرهایی را طراحی کنیم که برخاسته از فرهنگ ملی و بومی ما باشد که آقای شجاعی طباطبایی از این ایده ما بسیار استقبال کردند و با توجه به کیفیت بسیار خوب آثار ارسالی امیدواریم که در ادامه نیز جشنواره خوبی را داشته باشیم.
سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر جایزه سال استیکر نیز سخنان خود را با ابراز تسلیت به مناسبت وقایع اخیر و همچنین جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به ملت ایران آغاز کرد و در ادامه درباره اهمیت پرداختن به موضوع استیکر در این جایزه بیان کرد: شبکه اجتماعی «آی گپ» برای تولید استیکرهای بومی به این موضوع ورود پیدا کرده است که این اتفاق بسیار خوبی است که  البته ما دوست داشتیم که برای واژه «استیکر» هم واژه مناسب فارسی پیدا کنیم که در حال حاضر واژه شکلک و برچسب را معادل آن در نظر گرفته اند که واژه مناسبی نیست.
وی افزود: استیکرهای موجود در فضای مجازی با فرهنگ ایرانی و ملی ما بسیار نامأنوس است و بنابراین نیاز به پرداختن به این موضوع احساس می شد.
دبیر جایزه سال استیکر با اشاره به ترکیب هیات داوران این مسابقه اظهار کرد: تیم انتخاب آثار و داوری متشکل از بهرام عظیمی، علی رادمند، محمد تهرانی نصر، امیر ایماغیان و بنده کار داوری آثار را در دو مرحله انجام دادیم و امروز نیز داوری نهایی با حضور بهرام عظیمی، علی رادمند و بنده انجام می شود.
وی افزود: بر اساس فراخوان قرار بود که شرکت کنندگان در ۵ حالت گریه، خنده، دوست داشتن، عصبانیت و لایک آثارشان را ارسال کنند که مرحله اول داوری آثار انجام شد و از میان ۱۳۱ مجموعه اثر ارسالی، ۵۰ مجموعه ۵ تایی انتخاب شد و در فرصتی که در اختیار داشتند این مجموعه ها کامل شد و در بسته های ۲۰ تایی از سوی هنرمندان ارائه شد.

 

شجاعی درباره جوایز این مسابقه هم گفت: جوایز این مسابقه به ۵۰ برگزیده راه یافته به نمایشگاه شامل مبلغ ۲ میلیون تومان بود و به سه برنده اصلی نیز به ترتیب مبالغ ۱۳ میلیون تومان، ۱۰ میلیون تومان و ۷ میلیون تومان اهدا خواهد شد که در انتخاب این آثار نیز به روز بودن و تازگی آن و همچنین مبتنی بودن بر فرهنگ ایرانی و بومی ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و علاوه بر این قابل فهم بودن، نوآوری و خلاقیت و همچنین استفاده از تکنیک های مناسب نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در این داوری هاست.
وی همچنین از اضافه شدن جایزه مردمی به این جوایز خبر داد و گفت: جایزه مردمی شامل مبلغ ۵ میلیون تومان است و به اثر برگزیده از نگاه مردم اختصاص خواهد یافت.
شجاعی گفت: ما در فرهنگ ایرانی خود گنجینه بسیار غنی از داستان‌ها، اسطوره‌ها، حماسه‌ها و همچنین شخصیت‌های معاصر داریم که می‌توانند در طراحی این استیکرها مورد استفاده قرار بگیرد. 
وی در ادامه پرداختن به این موضوع را حرکت تازه ای در راستای خلق استیکر برای فضای مجازی از سوی پیام رسان آیگپ عنوان کرد و گفت: امیدوار هستیم که این حرکت تازه همچنان استمرار داشته باشد.
بهرام عظیمی رییس هیات داوران جایزه سال استیکر نیز در سخنان خود با ابراز تسلیت به مردم ایران برای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بیان کرد: سال گذشته که درباره ایده برگزاری این جایزه صحبت هایی انجام شد، هیچ امیدی نداشتم که جشنواره خوبی برگزار شود به این دلیل که موضوع آن بسیار دشوار است و مثل دیگر جشنواره های کارتون وکاریکاتور نیست به این دلیل که باید ۲۰ حالت مختلف طراحی شود و این کار را برای هنرمند سخت می کند و به همین دلیل اگر من هم در تیم داوری نبودم، شاید فکر شرکت در این مسابقه به سرم نمی زد چرا که این توانایی را در خود نمی‌دیدم اما با وجود همه بدبینی هایی که نسبت به موفقیت این مسابقه داشتم، وقتی آثار ارسالی را برای داوری مشاهده کردم واقعا شگفت زده شدم و به نظرم آثار نمایشگاه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و نمایشگاه بسیار خوب و کاملا حرفه ای است که کار انتخاب آثار برتر را هم برای تیم داوری دشوارتر می کند.
این کاریکاتوریست با اشاره به اهمیت موضوع جایزه سال استیکر اظهار کرد: این مسابقه به نظرم جذاب تر از جشنواره های کاریکاتور است به این دلیل که همه مردم با این تصاویر و استیکرها در فضای مجازی و تلفن های همراه هوشمند سروکار دارند و بنابراین به راحتی با آنها می توانند ارتباط برقرار کنند و فکر می کنم نمایشگاه آثار این مسابقه نیز با استقبال مردم روبرو خواهد شد به این دلیل که برای ساخت این استیکرها از ویژگی های بومی و فرهنگی کشور خودمان مثل ننه سرما، حاجی فیروز، توپ های پلاستیکی فوتبال بچه ها و ... استفاده کرده اند که به نظرم برخی از آنها واقعا شاهکار است.
وی همچنین تصریح کرد: برخی از طراحی ها امکان اجرایی نداشت و برخی آثار در سایز بزرگ بسیار خوب بودند ولی برای تبدیل شدن به استیکرهای کوچک قابلیت خود را از دست می دادند و بنابراین این ویژگی هم از جمله نکاتی بود که باید به آن توجه می کردیم.

 

 

عظیمی در ادامه گفت: بسیاری از شرکت کنندگان این جشنواره از میان کارتونیست ها وکاریکاتوریست ها نبودند و اتفاقا کارهای بسیار خوب و شاخص را کسانی طراحی کرده بودند که ما آنها را نمی شناختیم.
وی همچنین این آثار را دارای ارزش معنوی دانست و با اشاره به لزوم استفاده از کالای داخلی بیان کرد: این مسابقه و آثاری که ارایه می شود تنها جایی است که مردم با علاقه و افتخار دوست دارند از نمونه های ایرانی استفاده کنند.
میثم عسگری مدیرعامل آیگپ هم در ادامه یادآور شد: امروز بعد از جلسه داوری، مردم می توانند برای بخش جایزه مردمی آثار منتخب خود را در پیام رسان آیگپ انتخاب کنند که این جایزه در مراسم اختتامیه به برگزیده نهایی اهدا می شود.
وی همچنین از رونمایی فیچر استیکر متحرک آیگپ در روز اختتامیه این مسابقه روز ۳۰ دی ماه در فرهنگسرای اندیشه خبر داد و گفت: برای نخستین بار از استیکر متحرک آیگپ که تاکنون در هیچ پیام رسان داخلی دیگری سابقه نداشته است، در روز اختتامیه رونمایی خواهیم کرد.
عسگری در بخش دیگری از سخنانش به اعلام کرد که استیکرهای تولید شده را با نگاهی فرهنگی در اختیار دیگر پیام رسان های داخلی نیز قرار خواهد گرفت. 

* در طراحی ایموجی‌ها سراغ موضوعات مذهبی نرفتیم
محمدمیثم میثمی رییس فرهنگسرای اندیشه نیز سخنانش را با ابراز تسلیت به وقایع اخیر در  کشور آغاز کرد و گفت: فرهنگسرای اندیشه به نمایندگی از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به منظور حمایت از فرهنگسازی در زمینه موضوعی که نبود آن احساس می شد، در کنار یک پیامرسان داخلی قرار گرفت که لزوم پرداختن به این موضوع را می توان در جهت گیری پیام رسان های خارجی در مسائل اخیر کشور و فیلتر شدن آنها دید و ما هم بر خود لازم دیدیم که از ظرفیت و استعداد جوانان کشورمان حمایت کنیم.
بخش بعدی این مراسم به پرسش و پاسخ اختصاص یافت که میثم عسگری در پاسخ به سوالی درباره تعداد یوزرهای پیام رسان آیگپ بیان کرد: ما ۵ میلیون کاربر ثبت نام شده داریم و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر نیز در ماه فعالیت دارند.
عظیمی هم در پاسخ به سوال دیگری درباره  احتمال سوءاستفاده از استیکرهای طراحی شده بیان کرد: ما سراغ موضوعات مذهبی نرفتیم و به ایموجی‌ها هم که در همه دنیا استانداردهایی دارد نپرداخته‌ایم و بنابراین نباید به این موضوع از این زاویه نگاه کرد که ممکن است مورد سواستفاده قرار بگیرد.
میثم عسگری هم در پاسخ به سوال دیگری توضیح داد: ایموجی ها استانداردی را دارند ودارای پروتکل بین‌المللی هستند که ما هم سراغ آنها نرفته‌ایم ولی در بحث استیکر دست ما کاملا باز است و می توانیم بر اساس فرهنگ بومی و ملی خودمان استیکر طراحی کنیم.
وی همچنین پرداختن به این موضوع را در راستای فرهنگسازی در فضای مجازی کشور دانست و گفت: قصد ما ترویج کارکترهای کاملا ایرانی در قالب استیکر است و این را وظیفه خود دانستیم.

عظیمی درباره نوع داوری آثار توضیح داد: برخی از معیارها لازم است که در داوری آثار لحاظ شود که جزو اصول مسابقه است و برخی هم سلیقه‌ای است که سلیقه‌ها در داوری نهایی بیشتر اتفاق می‌افتد اما به نظر من تصویرگران آثار بسیار جذاب‌تری را در این مسابقه ارایه کرده بودند.
شجاعی طباطبایی هم در ادامه بیان کرد: فراخوان ما محدود به کارتونیست ها وکاریکاتوریست ها نبود و از انیماتورها، طراحان، نقاشان و تصویرسازان هم دعوت شده بود و به نظر من هنرمندان انیماتور که با موضوع حرکت در آثار بیشتر سروکار دارند، آثار بهتری را به این مسابقه ارسال کرده بودند و موفق تر بودند.
نمایشگاه آثار راه یافته به جایزه سال استیکر روز شنبه ۲۸ دی ماه در فرهنگسرای اندیشه  و مراسم اختتامیه آن نیز ساعت ۱۵ روز ۳۰ دی ماه در همین فرهنگسرا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول