اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

دست‌های پشت پرده برای مهندسی کمیسیون ورزشکاران؟

به نظر می‌رسد شرایطی در کمیته ملی المپیک ایجاد شده تا کمیسیون ورزشکاران به جایگاه اصلی خود نرسد.

دست‌های پشت پرده برای مهندسی کمیسیون ورزشکاران؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، کمیسیون ورزشکاران یکی از مهمترین زیرمجموعه ها و نهادهای کمیته های المپیک محسوب می شود. کمیته ای که شاکله اش از میان ورزشکاران و المپین ها تشکیل شده و از همین رو از تاثیر و نفوذ ویژه ای برخوردار است. در کمیته ملی المپیک ایران نیز این کمیسیون چندی پیش با حضور جمعی از مهمترین ورزشکاران و المپین های ایرانی تشکیل شد اما بعد از گذشت چندی از فعالیت آن دستخوش اتفاقات عجیبی شده که این کمیسیون را از تاثیرگذاری و ماموریت موثر باز داشته است.

چند هفته پیش بود که خبرهایی از استعفای چند المپین کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک به گوش رسید تا دامنه اختلافات بیشتر شده و صحبت‌های متناقض زیادی در خصوص انحلال این کمیسیون مطرح شود. 

کمیسیون ورزشکاران یکی از کمیسیون‌های مورد تایید و حمایت کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به شمار می‌رود که چند سالی است در ایران هم راه اندازی شده است. رفته رفته با برگزار نشدن جلسات، غیبت برخی اعضا و ایجاد چنددستگی، حاشیه‌هایی به وجود آمد و چند ورزشکار در نامه‌ای به رئیس کمیته استعفای خود را اعلام کردند.

* ساعی: کسی نمی‌تواند کمیسیون را منحل کند

دلیل اصلی استعفای اعضا به طور دقیق مشخص نشده و مسئولان کمیته نیز به طور رسمی اعلام نکردند ماجرا چیست اما شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه دست‌هایی پشت پرده وجود دارد تا این کمیسیون جایگاه خود را پیدا نکند. برخی شنیده‌ها حاکی از ورود چند عضو جدید به کمیسیون است؛ در حالی که اعضا برای یک دوره 4 ساله انتخاب می‌شوند و کسی نمی‌تواند آن را منحل کند؛ حتی اگر فرض را بر این قرار دهیم که تلاش‌هایی برای انحلال وجود دارد، نباید این موضوع از سوی افرادی که خودشان در جلسات حاضر نمی‌شوند، مطرح شود.

هادی ساعی عضو کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک در گفت‌وگو با فارس در این باره اظهار داشت: این کمیسیون چهار ساله است و به خاطر قانون IOC کسی نمی‌تواند آن را منحل کند چرا که کمیسیون ورزشکاران یکی از مهمترین کمیسیون‌های IOC محسوب می‌شود. ما طبق توصیه‌ای که کمیته ملی المپیک داشته، هر فصل باید یک جلسه داشته باشیم.

* اصرار بر تغییر مدیریت کمیسیون؟

با وجود مطرح شدن استعفای چند ورزشکار از کمیسیون، نایب‌ رئیس کمیته ملی المپیک بر این باور است که صالحی‌امیری ورزشکاران را باور دارد و با استعفای آنها موافقت نخواهد کرد. البته، موضع وی بر تغییرات مدیریتی در این کمیسیون است که چنین اصراری، کمی سوال برانگیز است.

طاهره طاهریان نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک درباره این حواشی به فارس گفت: ورزشکاران نامه استعفا را به آقای صالحی‌امیری داده‌اند اما فکر نمی‌کنم او موافقت کند. من باز هم در این خصوص با هادی ساعی و میراسماعیلی جلسه گذاشتم. پیگیر هستم هر چه زودتر رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون مشخص شوند. نمی‌دانم ورزشکاران چرا استعفا کردند اما حتما اعتراضاتی داشتند. رئیس کمیته همیشه از ورزشکاران حمایت می‌کند. کمیسیون ورزشکاران اوایل خیلی خوب کار می‌کرد اما بعدا وقفه‌هایی ایجاد شد.

* دست های پشت پرده برای مدیریت؟

کمیسیون ورزشکاران یکی از مهمترین کمیسیون‌های IOC به شمار می‌رود که انتقاداتی هم به عملکرد آن وارد است؛ اما شنیده ها و بررسی ها نشان از غیر عادی بودن روند ماجراها دارد. به نظر می رسد دست هایی در کار است تا یک مهندسی در این کمیسیون صورت گیرد و خروجی آن مدیریت شود. بایستی منتظر ماند و دید که این روند مداخله گرانه، در آینده به چه شکلی ادامه خواهد یافت. 

*انشقاق در کمیسیون؛ در انتظار پاسخ IOC

رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک درباره مشکلات که کمیسیون ورزشکاران گفت: فعالیت هایکمیسیون ورزشکاران در یک سال گذشته کمرنگ و کند شد و من تقاضا کردم، فعال شود. طی دو مرحله 3 و 7 نفر اعضا استعفا دادند و در کمیسیون انشقاق شکل گرفت. به آیین نامه مراجعه کردم و دیدم ابهاماتی دارد.  مشخص نیست جلسه با چند نفر رسمیت می یابد. بنابراین گاهی جلسات با 3-4 نفر برگزار می شد حالا مصوبات چه می شود؟ رسمیت ندارد. اگر یک جلسه 3 نفره کسی را رئیس کند، بر اساس آیین نامه مشکلی ندارد اما از نظر منطقی درست نیست. ما مکاتبه ای با IOC داشتیم. کمیسیون با نصف به علاوه یک رسمیت می یابد، هر 3 ماه جلسه می گذارد. در صورتی که تا 3 ماه تشکیل نشود، تعلیق موقت خواهد داشت. ما این پیشنهادات را دادیم. طی چند هفته آینده رئیس انتخاب می شود. من با استعفای عزیزان مخالف کردم و گفتم همه باید باشند. منتظر پاسخ IOC هستم که به محض وصول آیین نامه جلسات تشکیل می شود و انتخابات برگزار می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول