اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سوز سرما در کمین دامداری‌های گلپایگان

از آنجایی که دامداران برای نگهداری دام‌ها در واحدهای سنتی نیاز به تأمین سوخت دارند نبود سوخت نگرانی دامداران گلپایگانی را برای نگهداری دام در روزهای سر پیش رو را به دنبال دارد.

سوز سرما در کمین دامداری‌های گلپایگان

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، عمل کردن به موضوع مهم «رونق تولید» در بخش کشاورزی و دامداری که محور توسعه کشور است، نیازمند اهمیت دادن مسؤولان در تأمین مایحتاج اولیه و ملزومات این بخش است؛ ظرفیتی که می‌تواند کشور را به سمت خودکفایی و قطع وابستگی از واردات برساند.

از آنجایی که دامداران برای نگهداری دام‌ها در واحدهای سنتی نیاز به تأمین سوخت است اما نبود سوخت نگرانی دامداران گلپایگانی را برای نگهداری دام در روزهای سر پیش رو به دنبال دارد که نگاه جدی و دلسوزانه متولیان استانی و کشوری را می‌طلبد.

دست رونق‌دهندگان تولید را بگیرید

مرتضی شاهپری کشاورز و دامدار گلپایگانی با انتقاد بر تخصیص سوخت موتور چاه آب (گازوئیل) می‌گوید: چگونه می‌خواهند در رونق تولید که شعار سال مقام معظم رهبری است دست تولیدکنندگان را بگیرند؟

وی می‌افزاید: من یک تولید کننده دام (گوسفند و بز) و کشاورز با صدها جریب زمین نیستم که به هر مسؤولی برای دریافت کمک و تسهیلات اقتصادی در جهت رونق بخش کشاورزی و دامداری مراجعه کردم این مسئولان دست من را نگرفتند.

شاهپری ضمن انتقاد از بروکراسی‌های اداری در این راستا تصریح می‌کند: کشاورزان و دامداران سنتی وقت و زمان برای مراجعات مکرر به مراکز اداری مربوط به بخش کشاورزی و دامداری را ندارند و کوچکترین غفلت آن‌ها موجب خسارت‌های سنگین خواهد شد.

کشاورز و دامدار گلپایگانی اظهار می‌کند: وقت اینکه برای رفع نیازهای خود اعم از دریافت تسهیلات، مشکلات آب و دریافت کود بخواهیم از این اداره به آن اداره پاس‌کاری شویم را نداریم و انتظار داریم برخی مسؤولان دست از شعار برداشته به داد تولید و رونق آن برسند تا کشور از وابستگی به خارج رها شود.

وی بیان می‌کند: به عنوان یک کشاورز و دامدار اگر تسهیلات مورد نیاز از جهت رونق تولید به ما بدهند قادر خواهیم بود ابزار آلات کشاورزی اعم از تراکتور را بخریم و همچنین با کمک مسؤولان امور برق موتور چاه های آب را برقی کنیم اما نه با این هزینه‌های سنگین که برای نصب چند تیر برق و سیم کشی می‌‌خواهند از ما بگیرند، مگر ما چقدر درآمد داریم که بتوانیم این هزینه‌های سنگین را بپردازیم.

شاهپری با اشاره به سرقت دام‌های خود به علت وجود محل نگهداری نامناسب می‌افزاید: اگر تسهیلات مورد نیاز در جهت ساماندهی محل نگهداری این دام‌ها دریافت کنیم به این راحتی مورد سرقت سارقین احشام قرار نمی‌گیرند تا زحمات چندین ساله ما یکشبه بر باد برود.

کشاورز و دامدار گلپایگانی می‌افزاید: در حال حاضر بالغ بر 150 راس دام سبک گوسفند و بز داشتی و گوشتی دارم و همچنین زمین‌های کشاورزی صدها هکتاری است که در صورت مساعدت مسؤولان می‌تواند چندین نفر را برای اشتغال در این دو بخش تحت حمایت قرار دهد.

وی خواستار توجه بیشتر مسؤولان به مطالبه به حق آن‌ها شد تا با بهره‌مندی از توان بالقوه موجود در بخش کشاورزی و دامداری بتوانند تأثیرگذاری بیشتری در روند رونق و تولید که از مولفه‌های مهم این روزهای کشور است، نقش خود را ایفا کند و کشور را از واردات انواع نیازها مرتفع و حتی صادرات داشته باشند.

شاهپری عمده کشت محصولات کشاورزی خود را گندم، جو و یونجه عنوان می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر به علت عدم استفاده صد درصدی از چاه آب قادر نیستیم در تمامی زمین‌های کشاورزی که بالغ بر یک هزار جریب است، کشت و کار کنم و با این وضعیت چاه که نیاز به لایروبی دارد تنها قادر هستم حدود 50 تا 70 جریب آن را زیر کشت ببرم.

کشاورز و دامدار گلپایگانی می‌افزاید: در صورت همراهی امور آب قادر به استفاده بیشتر از این زمین‌های کشاورزی هستم و تضمین می‌کنم به عنوان یک بهره بردار ضمن پرداخت به موقع تسهیلات دریافتی، کشاورزی و دامداری را رونق دو چندان دهیم.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب محل نگهداری دام‌های خود که در یک باربند با شرایط بسیار نامطلوب نگهداری می‌شود و عدم بازدهی مطلوب در آبیاری کشاورزی زمین‌های خود که بالغ بر صدها هکتار است در این زمینه خواستار مساعدت مسؤولان بخش کشاورزی و امور آب شهرستان شد.

مشکل سوخت معضل جدید مواجه کشاورزان و دامداران

حیدرعلی گلمحمدی مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان، اظهار می‌کند: با وجود اینکه شعار رونق تولید می‌دهیم اما برای قشر کشاورز و دامدار قوانین و مقررات درج می‌کنیم که کشاورزان به ستوه آمدند.

وی می‌افزاید: تولیدکننده‌ برای دریافت موافقت اصولی باید ۳ سال دوندگی کند ضمن اینکه نظر تمام دستگاه‌ها لازم است و گاهأ کار نیز گیر می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان تصریح می‌کند: در گذشته دو روزه مجوز استخر صادر می‌شد اما اکنون دریافت مجوز سخت شده است، اداره‌ به کشاورز نامه می‌دهد اما از پیشخوان دولت باید نامه ارسال کند که قوانین و هزینه‌ها برای کشاورزان سرسام آور شده است.

وی می‌افزاید: بسیاری از واحدهای دامداری گلپایگان سنتی هستند که دریافت سوخت برای آن‌ها به یک معضل تبدیل شده است.

گل‌محمدی می‌افزاید: سامانه‌ای برای پرداخت سوخت به دامداری‌های شهرستان معرفی شده است اما واحدهای کوچک سنتی تعریف نشده است، وزیر نفت بخشنامه داده که به دامداری‌های شهرهایی که گازکشی شدند نفت داده نشود و اکنون که دامدار تقاضای نفت می‌کند به او می‌گویند گاز کشی کند این در حالی که دامدار پول خرید علوفه برای دام ندارد چطور ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برای گازکشی پرداخت کند از طرفی نظام مهندسی ساختمان بنای قدیمی دامداری‌ها را برای گازکشی تایید نمی‌کند، این نفت برای کشاورزان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

وزیر جهاد کشاورزی باید مشکل سوخت دامداران را حل کند

این در حالی که حسن زمانی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی گلپایگان می‌گوید: تصمیماتی که بعضأ در کلان کشوری گرفته می‌شود بدون احصای نظرات شهرستان‌ها است و تصمیمات قیمت سوخت از سوی سران سه قوه بوده است اما مشکلات خاصی در شهرستان داریم که تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.

وی ‌می‌افزاید: در تصمیم گیری کلان کشوری برای پرداخت نشدن سوخت نفت به واحدهای دامداری وزیر جهاد حضور داشته و حتی صورت جلسه را امضا کرده است منتها به نظرات جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص مشکل پرداخت سوخت نفت توجه نشده است و باید وزیر جهاد این موضوع مهم را حل کند و شرکت فرآورده نفت گلپایگان برای حل مشکل اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

انتهای پیام/63071/ص10/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول