اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

عدد پایین خودکفایی در روغن و کنجاله ننگ بزرگی برای کشاورزی است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه قول می‌دهم در افق 1400 ضریب امنیت غذایی کشور به 85 درصد برسد، گفت: عدد پایین خودکفایی در روغن و کنجاله ننگ بزرگی برای کشاورزی است و پذیرفته نیست.

عدد پایین خودکفایی در روغن و کنجاله ننگ بزرگی برای کشاورزی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی امروز در سالن اجلاس و مراسم تقدیر از 166 نمونه ملی کشاورزی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد گفت: عدد پایین خودکفایی در روغن و کنجاله ننگ بزرگی برای کشاورزی کشور است و اصلا پذیرفته نیست. تمام عزم ما باید برای افزایش این محصول در کشور باشد.

کشاورز که کاهش تولید روغن در کشور را جزو مشکلات خاص مطرح کرد، گفت: ما برنامه‌ داریم که طی دو سال آینده ضریب خودکفایی در روغن به 28 درصد و طی 5 سال آینده به 50 درصد برسد.

به گزارش فارس، کشور حدود 90 درصد برای تامین روغن وابسته به واردات است و علیرغم برنامه‌های مختلفی که وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی 80 درصدی داشته، اما تاکنون هیچ‌کدام از آنها عملی نشده است. وابستگی به روغن وابستگی به خوراک دام هم ایجاد می‌کند که خوراک دام حدود 70 درصد در قیمت تمام‌شده محصولات پروتئینی موثر است.

کشاورز همچنین به بسته دیم‌کاری اشاره کرد که جدیدا وزارت جهاد کشاورزی به آن دست پیدا کرده است، گفت: ما با اجرای بسته دیم‌کاری در کشور در پهنه 10 میلیون هکتار می‌توانیم سالانه دو میلیون تن گندم، 800 هزار تن جو، 2 الی 3 میلیون تن علوفه و 700 هزار تن دانه روغنی از طریق دیم‌کاری به ظرفیت تولید محصول کشور بیفزاییم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه تولید شیر و گوشت در کشور به دلیل وابستگی به علوفه‌ای مانند یونجه شکننده است، گفت: بسته‌ای را برای تامین علوفه کشور طراحی کرده‌ایم که در این مدل با جایگزین کردن سایر علوفه‌ها به جای یونجه می‌توانیم با تامین علوفه کافی در کشور سالانه تولید شیر را 4 درصد افزایش دهیم.

کشاورز در ادامه صحبت‌ها به نقش خاک و اهمیت آن در کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما با فرسایش زیاد و کیفیت پایین خاک مواجه هستیم، در حالی که خاک خوب می‌تواند 30 تا 40 درصد در افزایش محصول موثر باشد.

وی در عین حال کلید بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی را حفظ خاک و تقویت آن عنوان کرد و گفت: ما در سال‌های گذشته متاسفانه به حفاظت از جنگل‌ها بی‌توجه بوده‌ایم و از همه خواهش می‌کنم در طول دوره احیا هیچ نظریه‌ای برای جنگل‌ها ندهند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین عنوان کرد: اراضی کشاورزی در کشور در معرض هجوم سوءاستفاده‌گران است و باید با تمام تلاش از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جلوگیری کرد و به هیچ کس اجازه دست‌اندازی به اراضی کشور را نباید داد.

کشاورز همچنین تولید گلخانه‌ای را بسیار بااهمیت خواند و گفت: اقدام خوبی در این زمینه آغاز شده و باید با جدیت پیگیری شود.

وی در ادامه 2 تقاضا از رئیس‌جمهور کرد؛ نخست اینکه بانک کشاورزی حمایت بیشتری از کشاورزی کشور داشته باشد؛ چراکه این بخش تحت تاثیر پدیده‌های اقلیمی ناخواسته است و ایران یکی از کشورهای پرریسک به حساب می‌آید. ما باید با حمایت‌های مالی بانک‌ها بتوانیم مدیریت ریسک را جایگزین مدیریت بحران کنیم. تقاضای دوم اینکه الگوی کشت پس از 5 الی 6 سال مطالعه آماده اجراست و خانواده کشاورزی آماده اجرای آن باشد و همچنین رئیس‌جمهور و دولت هم از این ساختار حمایت کنند تا به خوبی اجرا شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: سال 93 در همین مکان به شما قول دادم که امنیت غذایی کشور به 70 درصد برسد و امروز ضریب امنیت غذایی از این رقم عبور کرده و من باز قول می‌دهم که در افق 1400 این ضریب به 85 درصد برسد.

کشاورز مشکل آب را بسیار جدی عنوان کرد و گفت: از همه تقاضا دارم هیچ برنامه‌ای تولیدی را بدون در نظر گرفتن مسائل آب نپردازند.

وی همچنین با اشاره به اینکه درگیر تحریم‌های ظالمانه هستیم گفت: در شرایط فعلی تنها شعار ما تولید، تولید، تولید است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی که پیش از این نیز در طرح‌های خود به مزیت نسبی اشاره کرده بود، 6 گروه محصول را در اولویت خواند و گفت: باید در برنامه‌ریزی کشاورزی باید روی خودکفایی گندم نیز کماکان اصرار کنیم. طی 3 الی 4 سال مشکل جو را برطرف کنیم. تولید پنبه را همچنان افزایش دهیم. تولید شکر نیز باید زیاد شود و همچنین به افزایش تولید در مرغ، تخم مرغ و ماهی ادامه دهیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول