اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان در کد دستوری کمک هزینه معیشتی

سخنگوی ستاد کمک معیشتی حمایتی از تمدید مهلت ثبت‌نام خانوارهایی که تقاضای آنها در کد دستوری #6369* ثبت شده است، تا پایان دی ماه خبر داد.

تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان در کد دستوری کمک هزینه معیشتی

حسین میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اعلام اینکه مهلت ثبت‌نام 666 هزار خانواری که تقاضای کمک معیشت حمایتی آنها در سامانه دستوری #6369* ثبت شده بود به خاطر شرایط کشور در هفته گذشته تا 30 دی ماه 98 تمدید شد.

وی افزود: از 3 میلیون و 70 هزار و 531 خانواری که تقاضای آنها در کد دستوری #6369* ثبت شده بود، تقاضای 419 هزار و 304 خانوار در مرحله دوم پرداخت کمک معیشت خانوار پذیرفته شده و کمک معیشتی دو نوبت یکجا به حساب آنها واریز شد و باقیمانده 2 میلیون و 600 هزار خانواری که مشمول کمک معیشت خانوار نشده‌اند، این افراد نیز می‌توانند تا پایان دی ماه جاری به سایت حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir وارد شده و تقاضای خود را ثبت کنند.

سخنگوی ستاد کمک معیشتی حمایتی گفت: افرادی که وارد سایت حمایت می‌شوند، باید کدملی سرپرست خانوار، شماره حساب خانوار و همچنین انتخاب اینکه آیا خانوار آنها یک نفره و یا چند نفره است که در صورت چند نفره بودن شماره ملی یک نفر دیگر از اعضای خانوار خود را به اضافه تصویر امنیتی که سامانه در اختیار او قرار می‌دهد، را وارد کرده و پس از آن شناسنامه اقتصادی خانوار در سایت رفاه ایرانیان برای وی باز می‌شود.

میرزایی گفت:‌در شناسنامه اقتصادی خانوار میانگین شاخص مالی هر فرد برای سال‌های 96 ،95 و 97 که به صورت میانگین بررسی شده و از یک تا 100 درصد رتبه‌بندی شده و وضع مالی خانوار به آنها نشان داده می‌شود. همچنین میانگین احکام حقوق ماهانه خانوار نیز در این سامانه به فرد نشان داده می‌شود، همچنین میانگین مجموع برداشت‌های مالی خانوار طی 9 ماه سال جاری و سه ماه به صورت نمونه به فرد نمایش داده می‌شود و اطلاعات شغلی افراد، مالکیت خودرو، مالکیت ملک و یا آپارتمان و هر دارایی که به نام اعضای خانواده است در این سامانه نشان داده می‌شود. 

وی گفت:‌ قدم بعدی این است که اگر فرد تصور می‌کند مشمول کمک حمایتی معیشتی می‌شود، یک شرطی از طرف وزارت رفاه گذاشته شده است که مجموع درآمد ماهانه خانوار یک نفره حداکثر تا 4 میلیون، دو نفره 5 میلیون،  سه نفره 6 میلیون، 4 نفره 7 میلیون و خانوار 5 نفره و بیشتر 8 میلیون تومان در ماه تجاوز نکند.

سخنگوی ستاد کمک معیشتی حمایتی گفت: اطلاعات فرد در سیستم رفاه ایرانیان وجود دارد و برای بررسی این اطلاعات باید فرد اجازه دهد که این اطلاعات مالی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور برای اخذ مالیات و نظام بانکی برای ارائه تسهیلات قرار گیرد. 

میرزایی همچنین گفت:‌یک بند در ماده 10 قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب 15 دی 1388 وجود دارد که اگر محرز شود که اطلاعات اظهار شده فرد و افراد خانواده با اطلاعات واقعی مالی آنها تطبیق نداشته باشد، دولت می‌تواند یارانه آنها را قطع کند همان گونه که قانون می‌گوید، اگر در گمرک کسی اظهار خلاف واقع کرده باشد، مشمول جریمه می‌شود، یا اگر در سازمان امور مالیاتی کسی درآمد غیرواقعی اظهار کرده باشد، مشمول جریمه و مالیات علی‌الرأس می‌شود، در سازمان تأمین اجتماعی نیز اگر کارگاهی اطلاعات واقعی بیمه کارگران را ندهد، جریمه می‌شود. 

به گفته وی، اگر اطلاعات اظهاری افراد با اطلاعات واقعی متفاوت باشد، نتیجه آن قطع یارانه است و این یک الزام اجرایی و قانونی است و یک تهدید محسوب نمی‌شود و برای بالا بردن صحت و دقت اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان این مطلب بیان می‌شود. 

به گفته وی، همانگونه که از سوی مقامات سازمان مالیاتی اعلام شده ریشه حدود 50 تا 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی به خاطر اطلاعات ناقص و یا اشتباه فعالان اقتصادی است، در سامانه حمایت نیز نباید اطلاعات مالی خانوار به اشتباه ثبت شود. 

میرزایی در مورد گلایه برخی از شهروندان که در تماس با خبرگزاری فارس اعلام کردند برای استخدام در یک شرکت خصوصی پوز بانکی برای درآمد شرکت به اسم کارگر افتتاح شده و گرچه تراکنش مالی زیادی دارند، اما درآمد مالک شرکت خصوصی است گفت: کارفرمایان حق ندارند از کارگران سوء استفاده کرده و از حساب شخصی افراد کار تجاری انجام دهند، مانند اینکه عده‌ای سودجو با دادن مبلغ ناچیزی در حد دو سه میلیون تومان کارت بازرگانی به اسم افراد روستایی را اجاره کرده و با آن کارت چند ده میلیارد تومان تجارت می‌کنند که آخر سال مالیات و جرایم به حساب فرد ناآگاه نوشته می‌شود. بنابر این مردم باید مراقب سوء استفاده افراد باشند. 

میرزایی همچنین گفت: افراد متقاضی برای کمک معیشتی حمایتی با پذیرش این موارد تعهد می‌دهد که در مورد ملک و آپارتمان اظهارنامه واقعی دارد و تعهد می‌کند که ملکی به نام او نیست و درخواست بازبینی تقاضای او انجام می‌شود و این تقاضا در دوره‌های بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر کسی مشمول کمک معیشتی شود، از طریق پیامک به او اطلاع داده می‌شود همان گونه که در دوره دوم به بیش از 419 هزار خانوار پیامک زده شد و کمک معیشتی دو دوره یکجا به حساب آنان واریز شد.

وی گفت:‌ دوره بعدی بررسی تقاضای افراد برای دریافت کمک معیشتی اسفند ماه 98 خواهد بود، اما فعلاً این افراد تا 30 دی ماه مهلت دارند به سامانه حمایت مراجعه کنند. 

سخنگوی ستاد کمک معیشتی حمایتی در مورد اینکه برخی از افراد که وارد سامانه حمایت می‌شوند و اجازه بررسی حساب‌های بانکی خود را ثبت می‌کنند و اگر پشیمان شوند چه کاری انجام دهند گفت: امکان برگشت وجود دارد و اگر کسی ابتدا اجازه داد و بعد پشیمان شد، می‌تواند به مرحله قبل برگردد و از درخواست خود انصراف دهد. 

میرزایی در مورد اینکه برخی هموطنان اظهار کردند خودرو یا آپارتمان خود را برای تبدیل به احسن فروخته‌اند و این وجه به عنوان درآمد افراد از سوی سامانه تلقی شده است گفت:‌ میانگین درآمد افراد طی 3 سال 95، 96 و 97 بررسی می‌شود و شاخص‌های مالی افراد ملاک قرار می‌گیرد. میانگین واریزی افراد خانواده و میانگین هزینه‌های آنها و تراکنش‌های مالی مورد بررسی قرار می‌گیرد که اگر بالاتر از میزان اعلام شده متناسب با بعد خانوار باشد مشمول نمی‌شوند. مثلا کسی که طی این سه سال بارها به خرید و فروش خانه اقدام کرده، معلوم است برای مصرف نیست و در واقع با آن  کسب درآمد می‌کند. یا برای خانواری که دو نفره است به طور میانگین ماهانه 7 میلیون تومان تراکنش مالی ثبت شده چون این رقم بالای معیار 5 میلیون تومان است خود به خود از کمک معیشتی حمایتی حذف می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول