اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استقبال ترامپ از پیشنهاد جانسون درخصوص جایگزینی برجام با «توافق ترامپ»

رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری از پیشنهاد نخست‌وزیر انگلیس درخصوص جایگزینی توافق برجام با «توافق ترامپ» استقبال کرد.

استقبال ترامپ از پیشنهاد جانسون درخصوص جایگزینی برجام با «توافق ترامپ»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از پیشنهاد «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس برای جایگزین شدن «توافق برجام» با «توافق ترامپ» استقبال کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ترامپ سه‌شنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: «بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس گفته است "باید توافق ایران را با توافق ترامپ جایگزین کنیم". من موافقم!»

جانسون روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه بی بی سی از «جایگزینی توافق هسته‌ای فروپاشیده» با یک توافق جدید حمایت کرد و گفت جایگزینی این توافق با «توافق ترامپ» می‌تواند یک پیشرفت رو به جلو باشد (جزئیات بیشتر).

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که انگلیس و کشورهای اروپایی بارها بر ادامه برجام به عنوان تنها ابزار موثر در موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرده‌اند.

طی روزهای گذشته با بازداشت سفیر انگلیس در تهران به دلیل حضور غیرقانونی در یک تجمع غیرقانونی در تهران، تنش بین ایران و انگلیس افزایش یافته است.

به نوشته پایگاه «بلومبرگ»، این اولین بار نیست که چنین مواضعی از بوریس جانسون دیده میشود. او در ماه سپتامبر نیز گفته بود که زمان حرکت به سمت یک توافق جدید با ایران است.

با پیروزی بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی اخیر انگلیس، لندن در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. از ماهها قبل ترامپ با تشویق لندن برای خروج هرچه سریعتر از اتحادیه اروپا به دنبال حصول یک توافق تجاری با انگلیس در دوران پسا برگزیت است.

برخی تحلیلگران میگویند که بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مواضع لندن بیشتر از قبل به سمت واشنگتن متمایل خواهد شد.

روز گذشته (سه‌شنبه) آلمان، فرانسه و انگلیس، پروسه حل اختلاف در زمینه نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران را آغاز کرد.

این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، می‌تواند به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

 دیپلمات‌های اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول