اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فارس‌من| تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات علمی ضروری است

معاون سابق پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: می‌توان برای چاپ مقالات به‌راه اندازی نشریات مشترکی با کشور‌هایی چون روسیه و چین و سایر کشور‌ها که دارای ارتباط خوبی با جمهوری اسلامی هستند، اقدام کرد.

فارس‌من| تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات علمی ضروری است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «لزوم تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری » را  مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار گفت‌وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

خبرنگار فارس این مطالبه را پیگیری کرده است.

*تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات ضروری است

محمد مهدی مهدی‌نژاد نوری‌ معاون سابق پژوهش و فناوری وزارت علوم و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،‌ در رابطه با «لزوم تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری» گفت: حتی اگر تحریم‌های حال حاضر هم وجود نداشته باشد تعیین مراجع داخلی  برای چاپ مقالات دکتری ضروری است و حتما قابلیت انجام و ارتقاء دارد و حتما کشور‌های خارجی به دنبال ما خواهند آمد چرا که وضعیت برای همیشه به این گونه نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بعضی از دانشگاه‌های کشور نشریات با نمایه ISI و ‌ws ‌یا Scopus وجود دارند،‌گفت: ما با دست خودمان طناب دار را به گردن خودمان می‌اندازیم و در دانشگاه به دانشجو می‌گوئیم باید مقاله ISI باشد و دانشجو به همین منظور باید پذیرش چاپ مقاله خود را از این نشریات بگیرد.

*نباید اکنون که دشمن خیمه زده است چاپ مقالات دانشجویی را دچار مشکل کرد

 وی با تاکید بر اینکه اگر تعداد مقالات و کیفیت آنها را افزایش دهیم  همان ویژگی‌های مقاله ISI را خواهد داشت، اظهار داشت: اینکه در زمینه چاپ مقالات در سطح جهانی دیده شویم را باید به زمان دیگری موکول کنیم اکنون که دشمن خیمه زده است نباید چاپ مقالات دانشجویان را دچار مشکل کنیم.

 مهدی‌نژاد نوری‌ به بند اول آیین نامه  نشریات علمی وزارت علوم اشاره کرد که در آن آمده است که چاپ مقالات در نشریاتی که نمایه  ws ‌یا Scopus داشته باشند مسئله‌ای ندارد و در مورد بقیه نیاز به بررسی است،‌خاطر نشان کرد: این متصدیان ابو‌جهل هستند و این امر باعث می‌شود که دانشجویان به سمت نشریات خارجی سوق پیدا کنند.

 

*راه‌اندازی نشریات مشترک با کشور‌های دیگر برای چاپ مقالات

وی با بیان این پیشنهاد که می‌توان برای تسهیل چاپ مقالات با کشور‌هایی چون روسیه،‌چین و ... که دارای ارتباط خوبی با آنها هستیم نشریات مشترکی راه‌اندازی کنیم،‌ادامه داد: با این کار نشریات بین‌المللی محسوب می‌شوند و توسعه علمی را نیز در ادامه به دنبال دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه مالک اشتر گفت: عده‌ای سالانه اعلام می‌کنند چاپ مقالات در نشریات خارجی باعث شده رتبه ایران ۱۵ باشد و اگر این اتفاق نیفتد رتبه ما ۴۰ می‌شود. این در حالی است که رتبه ۱۵ هم ارزشی برای ما به دنبال نداشته است جز باور خودمان، و برای باور خودمان آمار مقالات را منتشر می‌کنیم و  مردم خودشان این آمار را می‌بینند و با کشور‌های دیگر مقایسه کنند وگرنه کاربرد بیرونی ندارد و کاربرد داخلی دارد که برای کاربرد داخلی می‌توان ISCکه بحث جهان اسلام است را تقویت و جای خالی این نشریات را پر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول