اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

پیگیری کاهش سبوس‌گیری از آرد نان لواش در زنجان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از برنامه‌ریزی برای کاهش سبوس‌گیری آرد برای پخت نان لواش در استان خبر داد و گفت: هر چند تجربه من حاکی از وجود مقاومت برای اجرای این طرح است ، ولی تصمیم برای اجرای این طرح اتخاذ شده است.

پیگیری کاهش سبوس‌گیری از آرد نان لواش در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا صائینی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تدوین برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان و بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه اظهار کرد: این برنامه در هفته نخست بهمن ماه  با شعار قابل پیشگیری و درمان بودن بیماری سرطان با خودمراقبتی و امید  انتخاب شده است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اهمیت داشتن زندگی سالم و باکیفیت تصریح کرد: جالب است، اغلب انسان‌ها از مضرات برخی از تغذیه‌ها و اقدامات اطلاع دارند ولی تمایلی برای اصلاح ابن نوع سبک زندگی از خود نشان نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه استفاده از زور در همه امور جواب نمی‌دهد که نمونه بارز آن استفاده از قلیان است، افزود: انسان برای حرکت در مسیر درست باید به یقین قلبی برسد.

صائینی با تاکید بر تبیین اهداف اجرای برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان و بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه گفت: ارائه آموزش به اقشار مختلف جامعه با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در جامعه از جمله را‌هکارهای پیش‌بینی‌ شده برای پیشبرد اهداف این طرح است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به رد پای تغذیه و عدم تحرک بدنی، چاقی، پرفشاری خون، مصرف دخانی و مواد مخدر، دیابت خطرات شغلی و سوء‌تغذیه در بروز بیماری‌ها اشاره و تاکید کرد: این عوامل پرخطر در بروز بیماری محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر وجود فرهنگ غلط در مورد تاثیر مثبت مواد مخدر در کنترل دیابت افزود: بنویسید و تکرار کنید که این مواد مخدر در کنترل دیابت صحت ندارد که هیچ، بلکه مشکلات جدیدی را هم موجب می‌شود.

صائینی سوء‌تغذیه را از موارد شایع در کشور دانست و ادامه داد: منظور از سوء‌‌تغذیه عدم استفاده درست از مواد غذایی است چرا که یک بشقاب کامل عذایی، باید شامل غلات کامل، میوه و سبزیجات و سبزیجات کامل باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تنوع و تعادل را دو رمز مهم در تغذیه اعلام کرد و گفت: در تغذیه باید از همه مواد غذایی به اندازه و درست استفاده کرد.

وی از برنامه‌ریزی برای کاهش سبوس‌گیری آرد برای پخت نان لواش در استان زنجان خبر داد و گفت: هر چند تجربه من حاکی از وجود مقاومت است، ولی تصمیم برای اجرای این طرح گرفته شده است، ضمن اینکه پاشیدن سبوس به هنگام پخت نان از هیچ جنبه‌ای درست نیست.

صائینی غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین سالم را تعریف و شاخصه یک بشقاب سالم عنوان و تاکید کرد: باید قبول کرد، اجبار در هیچ کاری پیش نمی‌رود و باید روی ذائقه و به دنبال آن فرهنگ مردم کار شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر استفاده درست از مواد غذایی از جمله تخم‌مرغ گفت: متاسفانه این ماده غذایی در برخی موارد به عنوان ماده مضر انگاشته می‌شود که درست نیست به طوری که استفاده از آن به صورت روزانه برای انسان سالم لازم است.

وی از تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر در استان زنجان خبر داد و گفت: با تدوین این سند، ثبت بیماری مانند سرطان از آزمایشگاه محور به جمعیت محور تغییر کرده است.

انتهای پیام/73004/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول