یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه پژوهش کشور با استانداردهای علمی فاصله دارد، گفت: وضعیت پژوهش با استانداردهای مورد نیاز فاصله دارد. نخستین گام برای فعالیتهای پژوهشی و تحقیقات در کشور تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی است در واقع نخستین مشکل در حوزه فعالیتهای پژوهشی نبود امکانات است، در حال حاضر قریب به ۱۵ سال است که بودجه و تجهیزات به دانشگاهها تعلق نگرفته است و اگر به طور اجمالی به بررسی وضعیت کارگاهها و آزمایشگاهها مراکز علمی بپردازیم، شاهد آن خواهیم بود که همه مراکز دارای ساختمانهای فرسوده و تجهیزات آنها به روز نیستند.
* کارهای تحقیقات و پژوهشی بسیار خوبی انجام شده است
وی افزود: نوسازی و بازسازی تمام پژوهشگاهها، آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی میتواند کمک بسیار بزرگی برای گسترش و سرعت بخشیدن به کارهای تحقیقاتی در دانشگاهها داشته باشد، البته باید به این نکته اشاره شود که با تمام وضعیت بدی که دانشگاهها دارند، طی چند سال اخیر کارهای تحقیقات و پژوهشی بسیار خوبی انجام شده است، به طوری که دانشگاههای تهران، امیرکبیر، علم و صنعت به لحاظ حیثیت پژوهشی در سطح دنیا وضعیت خوبی دارند که نشاندهنده آن است که موضوعاتی که مورد پژوهش قرار میگیرد، کاربردی بوده و میتواند گره از مشکلات کشور را باز کند.
* باید امتیازات قابل توجهی به حوزه پژوهش داده شود
فتح الهی تصریح کرد: تاکنون مراکز علمی و دانشگاهی با توجه به امکانات عملکرد خوبی را از خود نشان دادهاند اما براساس اسناد موجود و ابلاغیههای مقام معظم رهبری و همچنین سیاستگذاری علم و فناوری کشور، باید امتیازات قابل توجهی به حوزه پژوهش داده شود، چند سالی است که قرار بوده ۳ درصد از بودجه همه دستگاهها به این حوزه تعلق گیرد، اما تاکنون پس از گذشت چندین سال متأسفانه هیچگاه محقق نشد و این درصد بین ۳ تا ۴ دهم بوده که همین هم به طور کامل پرداخت نشده است، در واقع سهم پژوهش، فعالیتهای دستگاههای مختلف دولتی انجام نشده است.
* کارکرد دانشگاهی باید باعث کارکرد همه دستگاهها شود
وی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگی که در حوزه کارهای تحقیقاتی دانشگاهها باعث ضعف و مشکلات زیادی را نیز به بار آورده، رویکرد مدیرانی است که در حوزه پژوهش منصوب میشوند چراکه باید متناسب با فعالیتهای تحقیقاتی باشند، از طرفی تولید ناخالص ملی و یک بخش دانشگاه باید رابطه دوجانبه داشته باشند. در واقع فعالیت دانشگاهی باید در عملکرد تمام دستگاهها تاثیرگذار باشد.
* باید دانشگاه درون اقتصاد تعریف شود
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: رابطه های دانشگاه ها باید سازمانیافته و با تشکیلات قوی و روان طراحی شده و به معنای واقعی دانشگاه درون اقتصاد تعریف شود اما در حال حاضر دانشگاههای ما در درون فرهنگ تعریف شدهاند که این یک مشکل بزرگ است.
انتهای پیام/