اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

صفات بی‌شمار امیرالمؤمین(ع) قابل بیان نیستند

امام‌جمعه اصفهان گفت: صفاتی که برای امیرالمؤمنین(ع) به کار می‌بریم مانند عدالت، شجاعت، بی‌باکی، تقوا و دیگر صفات را هرکسی می‌تواند به بخشی از این‌ها برسد اما امام علی(ع) فراتر از این صفات است.

صفات بی‌شمار امیرالمؤمین(ع) قابل بیان نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در افتتاحیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی(ع) با عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت زهرای مرضی (س) و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت و همچنین  جان‌باختگان مراسم تشییع و سانحه هوایی گفت: عنوان این کنگره که در رابطه با ابعاد شخصیتی و وجودی حضرت امیرالمؤمنین(ع) است بسیار باشکوه و محترم است هرچند انسان‌های زمینی نمی‌توانند حتی یک بعد از ابعاد وجودی ایشان را درک کند.

امام‌جمعه شهر اصفهان با اشاره به مسأله امامت افزود: مسأله امامت در واقع دو جور تفسیر و معنا دارد؛ یک معنای امامت در عربی یعنی پیشوا و جلودار،  یعنی کسی می‌تواند امام خوبی‌ها باشد و کسی اما بدی‌ها. امام حق داریم و امام کفر. امام جماعت و امام‌جمعه نیز در این دسته معنا قرار می‌گیرد. معنای دیگرامامت، امامتی است که از طرف خداوند متعال اعطا می‌شود که از نبوت و رسالت نیز بالاتر است.

وی با اشاره به مقام امامت حضرت ابراهیم(ع) اظهار کرد: امامت ابراهیمی به تعبیر من یعنی امامتی که خداوند به حضرت ابراهیم(ع) داد وقتی که ایشان پیامبر، نبی و خلیل خدا بود. خداوند پس از اینکه فرزندی به ایشان عطا می‌کند و این فرزند بزرگ می‌شود دستور می‌دهد او را قربانی کن. و ابراهیم خلیل‌الله این کار را انجام می‌دهد هرچند چاقو به اذن خدا نمی‌برد. حضرت ابراهیم(ع) پس از امتحانات الهی و این امتحان به مقام امامت نائل می‌شود.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به عصمت مقام امامت بیان کرد: مقام امامت آن قدر برای حضرت ابراهیم(ع) زیبا بود که گفت خداوندا آیا به ذریه من نیز این مقام را اعطا می‌کنی؟ و خداوند در پاسخ می‌فرماید بله اما نه به ظالمین ذریه تو. ظالم کسی است که حتی یک گناه انجام داده باشد. پس امام معصوم است و گناهی مرتکب نشده است. این مقام مقامی غیر از امامت جامعه است و ارتباطی به رأی و نظر مردم ندارد، سن نیز در امامت مطرح نیست امام جواد(ع) در ۷ سالگی، امام هادی(ع) در ۸ سالگی، امام مهدی(عج) در ۵ سالگی و حضرت عیسی(ع) هنگامی گه طفل شیرخوار بودند به مقام امامت رسیدند.

امام‌جمعه شهر اصفهان افزود: مردم زمان پیامبر و امیرالمؤمنین نمی‌توانستند این معنای امامت را درک کنند. امام سجاد(ع) می‌فرماید: اگر آنچه را که در دل دارم برای مردم بگویم مرا تکفیر می‌کنند. ابن ابی الحدید از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند که پیامبر به حضرت علی(ع) گفت: یا علی به خداوند اگر نبود که می‌ترسم طایفه‌ای از امت من درباره تو حرفی بزنند که نصارا در مورد پسر مریم گفتند، درباره‌ات حرفی می‌زدم که بر هیچ‌کس عبور نکنی مگر این‌که خاک کف پای تو را به عنوان تبرک می‌گرفتند.

وی  افزود: صفاتی که برای امیرالمؤمنین(ع) به کار می‌بریم مانند عدالت، شجاعت، بی‌باکی، تقوا و دیگر صفات را هرکسی می‌تواند به بخشی از این‌ها برسد اما امام علی(ع) فراتر از این صفات است. تا به حال حد بسیار کمی از ویژگی‌های امام علی(ع) بیان شده است و ما نمی‌توانیم ایشان را بشناسیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول