اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

واکنش‌ها به گزارش فارس/ آیا تله کابین ارومیه به ایستگاه پایانی می‌رسد؟

پس از گزارش خبرگزاری فارس از آخرین وضعیت پروژه تله کابین ارومیه مسوولان متولی این طرح طی تماسی از اقدامات جدید انجام شده برای اجرایی شدن آن خبر دادند.

واکنش‌ها به گزارش فارس/ آیا تله کابین ارومیه به ایستگاه پایانی می‌رسد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه رقیه وکیلی: در پی انتشار گزارشی از آخرین وضعیت تله کابین ارومیه، با عنوان ۱۹ سال انتظار برای افتتاح طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه /دست و دل بازی مسوولان برای شرکت سرمایه‌گذار، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی طی تماس تلفنی، به خبرنگار فارس اعلام کرد که خبرهایی در خصوص این پروژه دارد.

برای بررسی بیشتر، خبرنگار فارس به اداره کل میراث فرهنگی مراجعه کرده و موضوع را پیگیری نمود.

مدیر کل میراث فرهنگی: دستگاه‌های دولتی خوب کار کرده‌اند

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به این که یکی از آرزوها و خواسته‌های مردم آذربایجان‌غربی بهره‌برداری هرچه سریع تر تله کابین ارومیه است اظهار کرد: یکی از پروژه های مهم و پیشتاز حوزه‌‌‌ گردشگری اداره کل میراث فرهنگی پروژه ناتمام تله کابین ارومیه است و تمام تلاش ما به بهره برداری رسیدن این پروژه خواهد بود و تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی که تامین کننده زیر ساخت‌های پروژه هستند برای به اتمام رسیدن پروژهاعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات این پروژه شرکت برق، سازمان آب، منابع طبیعی، راه وشهرسازی در خصوص تامین اراضی مورد نیاز و میراث فرهنگی برای صدور مجوزسرمایه‌گذاری و اعطای معافیت های گمرکی برای ورود تجهیزات گمرکی تامین منابع و تسهیلات بانکی حمایت‌های کافی و لازم را انجام داده است.

مشکلات حقوقی داخلی شرکت مانع اجرای پروژه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به آمادگی کامل از طرف سیستم اجرایی دولت و استانداری و پیگیر‌ی‌های استاندار بیان کرد: متاسفانه مسائل و موضوعات و مشکلات حقوقی داخلی شرکت بر اجرای پروژه سایه انداخته و مانع اجرایی شدن پروژه شده است.

وی اضافه کرد: عدم‌حضور سرمایه‌گذار در محل پروژه و تغییرات پی در پی در مدیریت شرکت هزاره غرب و شفاف نبودن جریان‌های مالی حاکم بر شرکت از جمله مسائل و مشکلات بوده که مانع از پیشرفت مناسب پروژه بوده است.

وی اذعان کرد: بیش از ۲ سال است که به خاطر اختلافات داخلی شرکت، عملیات اجرایی شرکت راکد و تعطیل بوده که مدیریت جدید شرکت هزاره غرب  به طور جدی پیگیرحل مشکلات و رفع موانع بوده تا پروژه به مرحله اجرایی برسد.

 وی خاطر نشان کرد: برخی از سفارشات تجهیزات تله کابین باید خارج از کشور تامین شود که این امر باعث طولانی شدن  پیگیری و ساخت و تحویل وسایل تله کابین بوده است.

جباری بیان کرد: از جمله موانع اجرایی شدن سریع پروژه مشکلات مالی و حقوقی شرکت بوده که پرونده این موضوع در دادگاه تحت بررسی و پیگیری مراجع قضایی بوده است.

خبرنگار فارس در جلسه‌ای که در شرکت هزاره غرب با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، مدیر عامل شرکت ترکیه ای و نماینده وزارت امور خارجه آذربایجان‌غربی، معاون اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی، رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و نائب رییس اقتصاد ودارایی و مدیر اداره کل گمرک برگزار شد حضور پیدا کرد. طی این جلسه با بررسی و گفت وگو‌های انجام شده قرار براین شد مدیر اداره کل میراث فرهنگی و به همراه مسوولین مربوطه برای ترخیص اقلام تله کابین در انبار تملیکی گمرک و رفع موانع ترخیص اقدام کنند.

 

مدیرعامل هزاره غرب: هیچ مبلغی توسط مدیران سابق شرکت صرف پروژه نشده است

حسینی در خصوص آخرین وضعیت قرارداد شرکت هزاره غرب در خصوص تله‌کابین ارومیه گفت: آخرین قراردادی که با شرکت هزاره غرب و سرمایه گذار پروژه تله کابین ارومیه منعقد شده بود تمدید شده است و در طی این چند سال مبلغ ۲ میلیون۳۵۶ هزار یورو از طریق شرکت هزاره غرب به شرکت ترکیه ای،  برای خرید تجهیزات تله کابین پرداخت شده و تاکنون مبلغی در حدود ۱۳تا ۱۴ میلیون دلاراز طریق سرمایه گذار پول تزریق شرکت هزاره غرب شده است اما هیچ مبلغی توسط مدیران سابق شرکت صرف پروژه نشده و سرمایه گذار پروژه نیز اعلام کرده مدیران شرکت هزاره غرب در حق سرمایه گذار و شهر ارومیه و شرکت ترکیه ای ( به عنوان سازنده تجهیزات تله کابین) خیانت کرده‌اند.

مدیر عامل شرکت هزاره غرب در خصوص پیگیری‌های مسوولین جهت اجرای این پروژه نیز گفت: با توجه به پیگیری‌های مستمر سرمایه گذار و طی سفرهای پی در پی، متاسفانه هیچ آدرس و شماره تلفنی از مدیران بدست نیاورده و پروژه از سال ۹۱ تا کنون راکد مانده است و برخی قطعات تله کابین خریداری شده در انبار تملیکی گمرک مانده که با وجود معاف بودن از لحاظ گمرکی، این قطعات ترخیص نشده که ابهاماتی در مسئله موجود است و طی بررسی‌های انجام شده این قطعات بدون اطلاع شرکت و اداره کل میراث فرهنگی به مزایده گذاشته شده بود که با توجه به خاص بودن هر سیستم تله کابین این قطعات به فروش نرسیده و به مدت دو سال ونیم در گمرک انبار شده و ترخیص نشده است.

وی در خصوص قطعات موجود در گمرک و برنامه ترخیص این قطعات نیز گفت: در انبار تملیکی گمرک برخی اقلام تله کابین به ارزش ۳۰۰ هزار یورو از طرف شرکت ترکیه ای فرستاده شده و این اقلام در انبار تملیکی گمرک موجود است که طی همت و قول مدیر اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی و طی بازدید و تایید قطعات از طرف سازمان استاندارد، امید آن را داریم که در آینده نزدیک ترخیص شده و به محل اجرایی پروژه برای نصب و راه اندازی تحویل داده شود.

 حسینی در خصوص شرکت ترکیه‌ای که در این پروژه دخیل است نیز اظهار کرد: شرکت ترکیه ای، شرکتی به نام و بزرگی بوده و در کشورهایی همچون ارمنستان، هندوستان و روسیه مشغول به فعالیت است و اعلام کرده به خاطر حیثیت و نام شرکت به طور حتم این پروژه را به اتمام خواهد رساند.

 مدیرعامل شرکت هزاره غرب در خصوص زمان به انجام رسیدن این پروژه نیز اعلام کرد:ما در تلاش هستیم عملیات اجرایی پروژه هرچه سریعتر انجام شود اما در حال حاضر به دلیل آب وهوای  منطقه، فصل کاری نبوده و زمان اجرای این پروژه طبق بازدید و نظر شرکت ترکیه ایی به طور تقریبی یک سال فقط برای انجام مراحل اداری زمان لازم است.

 حسینی در پاسخ به این سوال که آیا قطعات نصب شده این پروژه بعد از این سالها مستهلک شده است یا نه گفت:طبق بررسی و آزمایشات خاکی انجام شده، خوشبختانه هیچ گونه تخریب و صدمه ایی به قطعات وارد نشده است و همگی سالم بوده و قابل ذکر است که مهندسین ترکیه ایی بازرسی و نظارتی دوباره بر سایت خواهند داشت.


شرکت ترکیه‌ای پول گرفته اما اقلام تحویل نشده

احسان داداک مدیر عامل شرکت  سازنده و تامین کننده تجهیزات تله کابین طرف قرار داد شرکت هزاره غرب نیز با اشاره به مشکلات و تعویض مدیران شرکت اظهار کرد: شرکت هزاره غرب مبلغ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو به شرکت  ترکیه ای در قبال دریافت تجهیزات تله کابین پرداخت کرده است اما متاسفانه به خاطر عوض شدن مدیران عامل هر دو شرکت و مشکلات به وجود آمده این اقلام تحویل شرکت هزاره غرب نشده است.

وی ادامه داد : با توجه به تعهدات شرکت برای آشنایی بیشتر و رفع مشکلات پروژه به ارومیه سفر کرده ایم و بر تعهدات شرکت پایبند هستیم و پروژه را در صورتی که طرفین به قرار داد عمل کنند طی یک سال پروژه را به اتمام رسانده و اقلام تله کابین را نصب و راه اندازی خواهیم کرد.

سرهنگی مدیر فنی شرکت هزاره غرب نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در طی یک ‌سال که عهده دار مدیریت این بخش بوده اظهار کرد: با توجه به اینکه به مدت پنج سال این پروژه راکد است و پروژه در معرض طوفان و سرما و یخبندان بوده اقدام به بتن ریزی فونداسیون اسکلت ایستگاه پرتاپ کردیم.

وی ادامه داد: برای اطمینان بیشتر از آسیب ندیدن سازه‌ها از طریق مغزه‌گیری روی بتن‌های فونداسیون و تست‌های جوش و آزمایش خاک به این نتیجه رسیدیم مشکلی برای ادامه کار وجود ندارد و سازه سالم است.

 

مدیر فنی شرکت هزاره غرب تصریح کرد: ایستگاه اول پروژه ۳۰ درصد پیشرفت داشته و در شرف طراحی ایستگاه دوم هستیم.

محمد علی رونی مدیر عامل شرکت نقش آفرین مهرآزا مشاور و طراح سایت تله کابین ارومیه اظهار کرد: در حدود دو ماه است که پروژه تله کابین ارومیه برای طراحی سایت به شرکت نقش آفرین مهرآزا معرفی شده و ما در حال بررسی و مطالعات سایت هستیم.

مشاور طرح ادامه داد: در این طرح کاربری‌های اسکی چمنی، باتوجه به وضعیت‌های توپوگرافی و بررسی شیب‌های زمین، سورتمه چهارفصل، ساختمان‌های تفریحی، خدماتی، تجاری و باغ‌های میوه، آمفی تئاتر روباز، و کاربری‌های دیگری پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به فضای تقسیم بندی شده و وضعیت توپوگرافی و شیب‌های زمین در شرق جاده سیر بیان کرد: دراین مسیر کاربری‌های همراه و راحت دست قرار داده شده و در غرب جاده که شیب زیاد بوده سورتمه و ساخت‌های معلق(پل معلق) پیش بینی می‌شود‌.

رونی اضافه کرد: زیر خط تله کابین اسکی ، مسیر پیاده روی و محل بازی پیش بینی شده و حوزه چهارم ایستگاه دوم تله کابین بوده و بخش کوچک تجاری و رستوران، کافی شاپ ،ساختمان اقامتی و ویلا برای مسافران در نظر گرفته شده است.

برای اتمام پروژه پنج سال زمان لازم است

وی ادامه داد: پیش بینی شده این مراحل فاز به فاز به بهره برداری برسد و برخی ساختمان‌ها اقامتی و رستوارن، کافی شاپ و مراکز تفریحی همزمان در سال اول به بهره برداری برسد.

مشاور طرح تله کابین خاطر نشان کرد: برای تکمیل کل سایت در حدود پنج سال زمان لازم است که به بهره برداری برسد و فاز اول سایت در طی یک سال به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول