اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

کرمانشاه جزء 10 استان امن کشور برای سرمایه‌گذاری است

استاندار کرمانشاه، این استان را بهشت سرمایه‌گذارای توصیف کرد و گفت: کرمانشاه جزء 10 استان امن کشور برای سرمایه‌گذاری است.

کرمانشاه جزء 10 استان امن کشور برای سرمایه‌گذاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، هوشنگ بازوند امروز در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به تهیه «سند اقتصادی مقاومتی» در استان کرمانشاه، اظهار داشت: با تعریف تاب‌آوری اقتصاد مقاومتی در مقابل تکان‌های که در سایر بخش‌ها وجود دارد، تکلیف تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در این سند مشخص شده است.

وی، تهیه «سند رونق تولید» را ذیل سند اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است، لذا باید با سرمایه‌گذاری موانع را از سر راه تولید برداریم در همین راستا سند رونق تولید را با عدم دخالت بخش دولتی و با به‌کارگیری اتاق بازرگانی و دانشگاه تهیه کرد‌ه‌ایم.

استاندار کرمانشاه در توضیح دلیل تهیه و ابلاغ سند رونق تولید با مشارکت اتاق بازرگانی و دانشگاه، اضافه کرد: بخش خصوصی با مشکلات و موانع در این خصوص بیشتر در ارتباط است و شفاف مشکلات و موانع را در این سند توضیح داده است.

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری کرمانشاه، نیازمند ایجاد 23 هزار شغل

وی، «سند اشتغال استان» را دیگر سند ذیل سند اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و افزود: در این سند مشخصا اعلام کرده‌ایم که امسال باید سه درصد از نرخ بیکاری استان را کاهش دهیم.

بازوند با بیان اینکه معضل بیکاری یک شبه با شعار حل نمی‌شود، تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم باید 22 تا 23 هزار شغل خالص در استان ایجاد کنیم برای هر درصد 7 تا 8 هزار شغل خالص نیاز است با این توضیح که ما سالانه 7 هزار و 500 نفر به بازار کار اضافه می‌شود با این وجود استان کرمانشاه از سنوات گذشته با یک انبوه و دپو از بیکاری روبه‌رو بوده است.

افزایش نرخ مشارکت و کاهش بیکاری در کرمانشاه

استاندار کرمانشاه با اشاره به آمارها براساس اعلام مرکز آمار در مورد نرخ بیکاری، یادآور شد: میانگین نرخ بیکاری کشور در پاییز سال 69 براساس اعلام مرکز آمار 11.9 درصد اعلام شده که این آمار در استان 25.8 درصد بوده یعنی فاصله استان با میانگین کشوری 13.9 درصد بوده است.

وی ادامه داد: در پاییز سال 97 آمار کشوری نرخ بیکاری 11.8 درصد عنوان کرد که در استان به 18.4 درصد رسیده بود و در پاییز 98 نرخ بیکاری کشور 10 بوده که در استان 16.3 اعلام شده است.

بازوند اظهار داشت: یعنی فاصله از 13.9 در سال 96 به 5.7 در سال 98 رسیده که به معنای ایجاد شغل است هر چند خیلی محسوس نیست، ولی کم شدن فاصله به معنای ایجاد اشتغال است.

وی به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی مردم در کم شدن این فاصله اشاره کرد و افزود: میانگین مشارکت اقتصادی کشور در پاییز سال 96 براساس گزارشات مرکز آمار، 44 بوده که در استان کرمانشاه نیز همان 44 گزارش شده و در پاییز 97 نرخ کشوری 44.5 اعلام شده که در استان به 47 رسیده و در نهایت پاییز امسال نرخ مشارکت اقتصادی در کشور 44.3 گزارش شده که این آمار در استان کرمانشاه به 47.4 رسیده است.

بازوند رسیدن نرخ مشارکت اقتصادی در استان در سال 96 از 44 به 47.4 در سال 98 را به تمایل بیشتر مردم برای مشارکت اقتصادی معنا کرد و گفت: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی تایید کننده کاهش نرخ بیکاری و فعال بودن مجموعه استانی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی است.

بروکراسی اداری و بانک؛ موانع اصلی رونق تولید

استاندار کرمانشاه در رابطه با موانع رونق تولید، افزود: سرمایه در تعریف علم اقتصاد، جریان سیالی است که اگر موانع سر راه آن نباشد، تابع قدرت نیست و می‌تواند موفق عمل کند.

وی به اهمیت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یک استان برای سرمایه‌گذاری اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذار به زیرساخت‌های سخت‌افزاری یک استان از جمله فرودگاه، آزادراه، راه‌آهن برای سرمایه‌گذاری توجه دارد در مقابل آن زیرساخت‌های نرم‌افزاری نیز برای او اهمیت دارد.

بازوند، زیرساخت‌های نرم‌افزاری برای سرمایه‌گذاران استان را به معنای فراهم کردن «فضای کسب و کار» تعریف کرد و گفت: برای سرمایه‌گذار فضای کسب و کار خیلی اهمیت دارد در همین راستا کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم که از نگرانی‌های سرمایه‌گذار در خصوص سرمایه‌گذاری در استان کم می‌کند.

وی سیستم بانکی را در قالب یکی از این فضاها عنوان کرد و افزود: وضعیت سیستم بانکی ما در مقایسه با دیگر استان‌ها بهتر است، ساختار بانکی خوب عمل کرده، البته نقدهای وجود دارد ولی به هر حال، امسال در زمینه ارائه تسهیلات روستایی و زلزله هر کدام به صورت جداگانه در کشور مقام نخست را کسب کرده‌ایم.

این مقام ارشد اجرایی استان کرمانشاه افزود: کشورهای جهان سوم عمدتا گرفتار اقتصاد بانک محور هستند یعنی بانک شریک سرمایه‌گذار و به‌خاطر سرمایه‌گذاری خود اظهارنظر می‌کند.

بازوند به قانون رفع موانع تولید و مصوبه ستاد رفع موانع تولید در این رابطه اشاره و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 103 جلسه ستاد رفع موانع تولید در استان برگزار شده که حدود 65 درصد از مباحث آن در راستای بانک‌ها بوده است.

کرمانشاه نیازمند ظرفیت‌سازی یک مدیر خوب برای مقابله با تغییرات است

وی استان کرمانشاه را بهشت سرمایه‌گذارای توصیف کرد و یادآور شد: کرمانشاه یک استان ثروتمند است، بیش از 2 هزار و 899 کیلومتر رودخانه دارد، 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و پنج بازارچه رسمی دارد، دارای جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای است و در بخش کشاوری نزدیک به 9 هزار هکتار زمین مرطوب با بارندگی سالانه بالای 400 میلی‌متر دارد.

بازوند، کرمانشاه را جز 10 استان امن کشور برای سرمایه‌گذاری اعلام کرد از مشوق‌های سرمایه‌گذاری سخن گفت و تصریح کرد: امسال ما یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار تا 9 درصد در مجموعه حوزه تولید به متقاضیان پرداخت کرده‌ایم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه هر ساله از محل اعتبارات عمرانی مبلغی را با عنوان اعتبارات اقتصادی برای کمک به سرمایه‌گذار کنار می‌گذاریم، افزود: ریسک سرمایه‌گذاری در شهرهای مرزی را قبول کرده‌ایم به این معنا اگر سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری در شهرهای مرزی استان ضرر کند، دولت خسارت او را پرداخت می‌کند.

وی وجود بروکراسی اداری را یکی از موانع جدی در راستای جلوگیری از رشد اقتصادی عنوان کرد و گفت: ساختار اداری ساختار خوبی نیست که بتواند روند اقتصادی را پشتیبانی کند، ولی در عین حال به دنبال بهبود فضای کسب و کار در استان هستیم.

بازوند وجود 6 بازارچه مرزی کرمانشاه که پنج بازارچه آن رسمی است را برای استان یک فرصت دانست و گفت: مرزی که یک‌طرفه باشد یعنی صادرات داشته باشد و وارداتی از آن صورت نگیرد به تعبیری شکننده است، با این توصیف که مثلا اگر حکومت عراق کالایی نخواهد ولی تجار دو کشور برای آن کالا به توافق برسد، کالا ممنوع می‌شود.

وی ادامه داد: امسال این مشکل را در مرز سومار داشتیم، مثلا لبنیات را حکومت نمی‌خواست ولی تجار برای صادر کردن آن به توافق رسیده بودند همین دلیلی شده که این مرز پنج ماه از طرف عراقی بسته شود در حالی که روزانه 400 تا 500 کامیون صادرات از این مرز صورت می‌گرفت.

این مقام عالی دولت در استان کرمانشاه اظهار داشت: با توجه به حساسیتی که روی صادرات داشتیم بار مرز سومار را به مرز خسروی در ایام اربعین محول کردیم و اجازه ندادیم کار اقتصادی تعطیل شود.

وی وضعیت صادرات استان طی 9 ماهه سپری شده از سال‌جاری را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به مشکلاتی که امسال در بحث صادرات(بسته شدن مرز سومار) داشتیم در مجموع در بحث صادرات نسبت به سال گذشته خوب عمل شده وحدود 37 درصد رشد داشته‌ایم.

بازوند در ادامه، بحث اشتغال و رفع مشکلات بیکاری را یکی از اولویت‌های مهم مدیران استان دانست و تصریح کرد: کرمانشاه استانی باظرفیت و ثروتمند است این هنر یک مدیر خوب را می‌طلبد که با ظرفیت‌سازی ایجاد ظرفیت کند.

وی کرمانشاه را مرکز ثقل غرب کشور و هاب منطقه توصیف کرد و گفت: دهکده لجستیک یا بندر خشک در غرب کشور یا سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومان در کرمانشاه تعریف شده است این بندر باید به استان‌های اطراف از جمله ایلام، کردستان، لرستان و همدان خدمات‌رسانی کند.

بازوند با یادآوری رویداد گردشگری 2020، خاطرنشان کرد: رویداد بین‌المللی گردشگری روستای و اکوتوریسم با مشارکت 160 کشور دنیا، بزرگترین رویداد سال آینده است که در ایران میزبانی آن به استان کرمانشاه داده شده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه حدود 2 هزار و 500 کیلومتر از اورامانات استان را برای ثبت جهانی به یونسکو فرستاده‌ایم، اضافه کرد: کرمانشاه نهمین کلانشهر کشور است این برای سرمایه‌گذار به معنای دروازه ورود سرمایه است، باید با وجود این ظرفیت‌ها مشکلات اقتصادی استان را حل و فصل کنیم.

وی در پایان با یادآوری زلزله 7.3 ریشتری سال 96 استان و ویرانی‌ها و خسارت‌های به‌جا مانده از آن، گفت: توانستیم تهدید زلزله را به فرصت برای استان تبدیل کنیم، در عین حال در زلزله یک بازار 5 هزار میلیارد تومانی ایجاد کردیم که همه حتی استان‌های دیگر از آن استفاده کردند، این بازار در کرمانشاه شکل گرفت و آبادانی و عمرانی آن مختص این استان است.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول