اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

سرنوشت مبهم برج‌های دوقلوی خرم‌آباد/ پروژه‌ای که بین کشمکش‌ها گیر کرده است

اختلاف نظر و ادعاهای مطرح شده از سوی شهرداری و سرمایه‌گذار پروژه برج‌های دوقلو خرم‌آباد قضاوت را برای مردم دشوار کرده و بیم آن می‌روداین پروژه به سرنوشت هتل صخره‌ای، کارخانه سیمان خرم‌آباد و دیگر پروژه‌های ناتمام شهر دچار شود.پروژه برج‌های دوقلوی خرم‌آباد می‌بایست پارسال افتتاح می‌شد.

سرنوشت مبهم برج‌های دوقلوی خرم‌آباد/ پروژه‌ای که بین کشمکش‌ها گیر کرده است

 به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، در حالی که شرکت معین کوثر به عنوان سرمایه‌گذار معتقد است که شهرداری و شورای شهر تمایلی برای اتمام پروژه برج‌های دوقلو ندارد اما در مقابل شهرداری و شورای شهر می‌گویند سرمایه گذار کننده کار نیست، در این میان این اعتماد عمومی است که نسبت به پروژه‌های عمرانی خدشه‌دار شده است.

این پروژه که سال 94 آغاز و قرار بود ظرف سه سال تکمیل شود حال پس از گذشت سه سال از پیشرفت چندان مطلوبی برخوردار نیست و به نظر می‌رسد یا وجود اختلاف نظر بین شهرداری و سرمایه‌گذار امیدی به تکمیل آن نیست.

اختلاف نظر بر سر پیش فروش، کشمکش شهرداری، شورای شهر و سرمایه‌گذار، عدم تمدید پروانه، تعرض به خیابان و مسائلی از این قبیل دست به دست هم داده‌اند تا سر انجام برج‌های دو قلو که قراربود روزی قد بکشند و علاوه بر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری اشتغال‌زایی هم به دنبال داشته باشد به حکایتی دنباله‌دار و بی پایان تبدیل شود.

پروژه برج‌های تجاری مسکونی کیو در شمال خرم‌آباد و در زمینی به مساحت 17 هزار متر مربع با زیربنایی حدود 170 هزار متر مربع در بهترین منطقه شهر و نزدیکی دریاچه کیو در حال ساخت است.

ابهام در قرارداد مشکل اصلی

معاون معماری و شهرسازی شهرداری خرم‌آباد معتقد است مشکل اصلی اینجا است که از روز اول این قرارداد ابهام دارد نه نقشه را در طرح کمیسیون ماده 5 مصوب کردند نه خیابان‌های اطراف مشخص شده از طرفی پروانه صادر شده هم ایراداتی دارد.

حسین زرین جویی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد افزود: به طوری که معاون استاندار هم روی آن دست گذاشته و موضوع تعرض به خیابان را مطرح و خواستار پیگیری است، وی می‌گوید خیابان منتهی به پارک باید سی متری باشد در صورتی که اصلاً جا ندارد.

وی ادامه داد: خیابان دروضع موجود عملاً 12 متری است، در پروانه صادر شده برخی مدعی هستند که 30 متری ذکر شده اما بین 20 و 30 مردد هستند.

حقوق شهرداری پایمال شده

معاون معماری و شهرسازی شهرداری خرم‌آباد به پیچیدگی پروژه اشاره و تصریح کرد: مشکل اصلی این است که روز اول مسیر صدور پروانه و عقد قرارداد میانبر بوده و روی اصول منعقد نشده، از طرفی هم شهرداری و هم دستگاه‌های اجرایی معتقد هستند که نسبت سهام 25 به 75 برای شهرداری قرارداد ترکمانچای است.

زرین جویی تاکید کرد: بنابراین همه سعی می‌کنند که حق پایمال شده شهرداری را احیا کنند و همین کار را پیچیده کرده است، در مسیر پیش فروش نیز کمبود و نقص‌هایی وجود دارد که عملاً رفع نشده و همین موجب شده پیش فروش انجام نشود.

وی گفت: همچنین پروژه با مشکلات بیمه، مالیات و عوارض هم روبرو است، از طرفی یک سری تخلفات انجام شده در صدور پروانه نیز انجام و در حال حاضر پروانه ساخت نیز باطل شده است.

پیشرفت پروژه مطلوب نیست

معاون معماری و شهرسازی شهرداری خرم‌آباد ادامه داد: حالا فارغ از اجحافی که به شهرداری شده قراربود سرمایه‌گذار 36 ماهه کار را پیش ببرد که محقق نشد، شرکت معین کوثر از نظر ریالی سرمایه زیادی پای کار نیاورده که پروژه را تکمیل کند به طوری که با گذشت بیش از چهار سال تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

زرین جویی ادامه داد: پروژه‌ای با چنین حجم سرمایه‌گذاری باید طبق برنامه زمان‌بندی پیش می‌رفت نه اینکه روند لاک‌پشتی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بدون شک وجود پروژه‌های با حجم بالای سرمایه‌گذاری تبعات خوبی برای شهر به دنبال دارد، عنوان کرد: اما راه‌اندازی برج‌های دو قلو به دلیل جاذبه جمعیتی که منطقه دارد مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند، از دیدگاه من مکان یابی پروژه مناسب نبوده اما به هر حال مصوبه کمیسیون ماده 5 را دارد.

سرمایه‌گذارکننده کار نیست

رئیس کمیسون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیزدر این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه سرمایه‌گذار کننده کار نیست، اظهار کرد: اگر توانایی انجام کار را داشت بدون شک پس از گذشت چهارسال پروژه را تکمیل می‌کرد.

سجاد بابایی در خصوص مطرح کردن موضوع پیش فروش گفت: اینکه موضوع پیش فروش را مطرح می‌کند ما هیچوقت سندی امضا نمی‌کنیم که مردم خودمان را بدبخت کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت معین کوثر یک سرمایه‌گذار عادی و معمولی نیست که از او بخواهیم سریع پروژه را تحویل بدهد، عنوان کرد: معین کوثر یک ارگان نیمه دولتی است بنابراین انجام هر کاری زمان بر است اما به هر حالی پیگیر هستیم.

این عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در ادامه افزود: مشکل دیگر اینکه خیابان که از بغل پارک عبور می‌کند در طرح جامع 26 متری است و باید عقب نشینی صورت بگیرد، حتی یک ردیف مغازه که در حریم جاده است نیز باید برداشته شوند.

بابایی گفت: در این خصوص مکاتباتی انجام شده فعلاً که آن‌ها هم تخریب نمی‌کنند تا ببینیم سرانجام چه می‌شود.

انتقاد از عدم صدور مجوز پیش فروش

مدیر پروژه کیو اما در گفت‌و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه سال گذشته درگیر مجوز پیش فروش بودیم، عنوان کرد: ما با وجود مشکلات پروژه توانستیم پروژه را تا حد 35 درصد پیش ببریم و منتظر صدور مجوز پیش فروش برای ادامه کار بودیم اما این اتفاق محقق نشد.

بابازاده افزود: تیرماه 97 مقرر شد که مجوز پیش فروش در کمتر از یک ماه صادر و پروژه 26 ماه از شروع پیش فروش تمدید شود اما با وجود پیگیری‌ها این امر تحقق پیدا نکرد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر طبق چارچوب قراردادی و تفاهمات انجام شده یک قرارداد با شهرداری و مدیران اجرایی با حضور مسوولان استانداری امضا شد اما متاسفانه اعضا شورای شهر در مقطع شهرداری قبلی به این توافق قائل نبودند.

تاکید بر اجرای قرارداد از سوی طرفین

مشاور اجرایی شرکت معین کوثر با بیان اینکه بالاخره ما یک شرکت هستیم و طبق ضوابط قراردادی را منعقد کردیم، تصریح کرد: بنابراین هم از نظر قانونی هم شرعی طرفین باید قائل به اجرای قرارداد باشند، اختلافات داخلی شهرداری به ما مربوط نیست.

بابازاده گفت: در شورای عالی نظارت نیز این موضوع را مطرح کردیم، ظرف این یک سال هم جلساتی را با شهرداری برگزار کردیم اما در نهایت تکلیف ما مشخص نشد.

وی بیان کرد: ما هم به عنوان سرمایه‌گذار به این پروژه ورود کردیم نباید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که انگیزه از سرمایه‌گذار گرفته شود.

مشاور اجرایی شرکت معین کوثر با اشاره به اینکه آورده‌ای که هزینه کردیم در نهایت منافعش برای خانواده شهدا و ایثار گران است، عنوان کرد: بنابراین صحیح نیست که سرمایه‌گذاری چندساله به دلیل اختلافات درون گروهی با مسائل غیر منطقی و اختلاف نظر شورای شهر به خطر بیفتد.

عدم تمدید پروانه

بابازاده مشکل دیگر را تمدید پروانه ساخت عنوان و گفت: شهرداری آورده‌اش زمین و پروانه بود اما تاکنون مکاتبات و پیگیری ما برای تمدید پروانه ساخت نتیجه‌ای در برنداشته است.

وی با بیان اینکه در جلسات توافقی قراربود ما به عنوان سرمایه‌گذار پروژه را فعال کنیم، افزود: اکنون پروژه فعال است و از پیشرفت 35 درصدی برخوردار است هر چند از نظر ما هم ایده آل نیست که علتش به عدم همکاری شهرداری مربوط می‌شود.

ما مدعی مطالبه خسارت هستیم

 مدیرپروژه کیو با اشاره به اینکه ما قانونی و منطقی به دلیل نبود پروانه و عدم صدور مجوز پیش فروش که مبنای تأمین مالی هر پروژه‌ای است نباید فعالیت را شروع می‌کردیم، افزود: اما چون این پروژه توسط مدیریت ارشد سازمان علاوه بر منطق اقتصادی با هدف حضور در یک منطقه کم برخوردار شروع شده و با توجه به اصولی که از دفتر مقام معظم رهبری به عنوان نهادی اقتصادی و اجتماعی به ما ابلاغ شده است، می‌خواستیم علاوه بر کار اقتصادی در کنارش مسوولیت اجتماعی را در راستای اشتغال زایی مناطق محروم انجام دهیم.

بابازاده تاکید کرد: برهمین اساس با وجود بی‌مهری در این چندماه گذاشته یعنی از خرداد پروژه و پیمانکار فعال شد اما اگر بپرسید روند کار ایده آل است پاسخ من منفی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: در حالی که شهرداری مدعی است در حقش اجحاف شده اما این ما هستیم که باید پروژه را تعطیل و مطالبه خسارت کنیم زیرا به ما خسارت وارد شده و ما وظیفه داریم از منافع بنیاد شهید حفاظت کنیم.

شهرداری سهام ما را بدهد

مشاور اجرایی شرکت معین کوثر درخصوص ادعای شهرداری مبنی بر تجاوز به فضای سبز توضیح داد: شهرداری پس از گذشت چند سال اکنون از تجاوز به فضای سبز سخن به میان می‌آورد پس هنگامی که خط پروژه را می‌ریختند کجا بودند.

وی در مورد قبول نداشتن قرارداد اولیه از سوی شهرداری و شورای شهر بیان کرد: نمی‌شود بعد از چهار سال بگوید من قرارداد را قبول ندارم این هم ایراد قانونی و هم شرعی دارد، روزی که دوستان نسبت سهام را امضا کردند باید مراجع تصویبی را می‌گذارنند، ما که پاسخگوی آن‌ها نیستیم، اصلاً ریشه مشکل اینجاست که شورای شهر نمی‌خواهد این پروژه تکمیل شود.

مدیرپروژه کیو تاکید کرد: اگر هم ظلمی شده به ما شده، اما اگر شهرداری معتقد است که در حقش اجحاف شده سهام ما را بدهد ما در این زمینه مشکلی نداریم.

بابا زاده تصریح کرد: مشکل و چالش اصلی این است که شهرداری قرارداد را قبول ندارد، ما هم خارج از قرارداد کاری انجام نمی‌دهیم.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: با این مانع تراشی‌ها نه تنها هزینه ساخت افزایش پیدا می‌کند بلکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری ما محدود می‌شود، در حال حاضر ما به دوره رکود مسکن برخوردیم که متاسفانه هیچ کس در استان این موضوع را درک نمی‌کند.

 

گزارش از نسرین صفربیرانوند

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول