اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

دستاورد امیدوارکننده از جام ماتئو پلیکونه؛ طلای محمدیان خیال همه را راحت کرد/ زارع در آب نمک

مدال‌های طلای نمایندگان وزن 97 و 125 کیلوگرم کشورمان در تورنمنت کشتی آزاد ایتالیا خیال کادرفنی را تا حدود زیادی راحت کرد.

دستاورد امیدوارکننده از جام ماتئو پلیکونه؛ طلای محمدیان خیال همه را راحت کرد/ زارع در آب نمک

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد بعد از اتفاقاتی که در مسابقات جهانی رخ داد و نتوانستیم در اوزان مهمی همچون 97 و 125 کیلوگرم سهمیه حضور در المپیک را کسب کنیم، تا حدود زیادی دچار نگرانی شد.

بعد از این ناکامی، اما درهای جدیدی به روی کشتی آزاد باز شد آنهم در اوزانی که در ناامیدی مطلق به سر می‌بردیم. یکی از این اتفاقات خوب درخشش امیرحسین زارع در فینال لیگ برتر کشتی آزاد مقابل گنو پتریاشویلی، قهرمان گرجستانی سنگین‌وزن جهان و المپیک بود؛ هر چند که خیلی‌ها آن پیروزی را تنها یک اتفاق قلمداد کردند، اما زارع با مدال طلای تورنمنت ماتئو پلیکونه ایتالیا و برتری مقابل حریفانی همچون نیک ماتوهین و بلال ماخوف بر سکوی قهرمانی ایستاد تا دل کادرفنی در این وزن قرص شود.

اما بهترین اتفاق ممکن بعد از خداحافظی رضا یزدانی و مصدومیت بدموقع علیرضا کریمی، به عنوان یکی از امیدهای کشتی ایران در سال‌های اخیر، بازگشت قدرتمندانه محمدحسین محمدیان بعد از پشت سر گذاشتن 4 سال محرومیت طاقت‌فرسا بود. شاید هر فرد یگری به غیر از فرزند نایب قهرمان المپیک در این شرایط قرار داشت، تا الان دیگر اثری از او باقی نبود، اما به لطف راهنمایی‌های پدر باتجربه‌اش الان به یکی از امیدهای اصلی کشتی آزاد ایران در المپیک توکیو بدل شده است.


 

بعد از معافیت تعدادی از کشتی‌گیران از جمله محمدیان و زارع از حضور در جام تختی، برخی منتقدان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که چرا این نفرات از حضور در این جام معاف شده‌اند و حضورشان در کرمانشاه و پنجه در پنجه شدن با رقبای مستقیم می‌توانست بیانگر عیار واقعی آنان باشد، در حالی که با کمی اندیشه مشخص بود که بدون شک سطح کیفی تورنمنتی مانند ایتالیا که در زمره رقابت‌های رنکینگ دار و درجه یک اتحادیه جهانی کشتی قرار می‌گیرد با حضور مدعیان ریز و درشت جهانی، آنهم بدون ارفاق وزن و در وزن قانونی، به مراتب بسیار بالاتر از جام تختی - آنهم در این دوره که تنها مدعیان داخلی حضور داشتند - خواهد بود.

در هر صورت تیم 4 نفره کشتی آزاد ایران دقیقا در اوزانی که موفق به کسب سهمیه نشده بود، عازم این مسابقات شد و در پایان مسابقات روز نخست موفق به کسب 2 مدال طلای ناب در اوزان 97 و 125 کیلوگرم شد به طوری که نتایج نمایندگان کشورمان در این اوزان تحسین اتحادیه جهانی کشتی را را هم در پی داشت.

محمدیان در 97 کیلوگرم با غلبه بر کایل اسنایدر، قهرمان آمریکایی جهان و المپیک کاری کرد کارستان، هر چند شاید نتوان ارزیابی دقیق و مناسبی از این پیروزی داشت چرا که ممکن است بسیاری از کشتی‌گیران نامدار پروسه آماده‌سازی خود و زمان رسیدن به اوج آمادگی را متفاوت تعیین کنند، اما نتایج درخشان محمدیان در ایتالیا خود گویای اتفاقات خوب و امیدوارکننده‌ای برای آینده است.

محمدیان در دور نخست با نتیجه 11 بر صفر علیشیر یرگالی، دارنده مدال برنز آسیا از قزاقستان را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه 10 بر صفر از سد بو نیکال از آمریکا گذشت و در مرحله یک چهارم نهایی کایل اسنایدر قهرمان المپیک و جهان از آمریکا را با نتیجه 8 بر صفر و ضربه فنی شکست داد و راهی نیمه نهایی شد. محمدیان در این مرحله در یک کشتی زیبا با نتیجه 11 بر صفر از سد آبراهام کونیدو، دارنده مدال برنز جهان از ایتالیا گذشت و فینالیست شد. وی در فینال الکساندر هوشتین، دارنده مدال نقره اروپا از بلاروس را با نتیجه 9 بر صفر مغلوب کرد و به مدال طلا دست یافت.

بدون شک خوشحال‌تر از کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد نمی‌توان گزینه دیگری را یافت چراکه بعد از مصدومیت ناگهانی کریمی تا حدود زیادی خیالشان بابت وزن پنجم المپیکی راحت شد.

در وزن 125 کیلوگرم نیز امیرحسین زارع دست به کار بزرگی زد و در حضور نامداران سنگین وزن جهان افتخارآفرین شد. وی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 5 بر صفر و ضربه فنی یوسوپ باتیرمورزایف، دارنده مدال برنز زیر 23 سال جهان از قزاقستان را از پیش رو برداشت و راهی نیمه نهایی شد. وی در این مرحله مقابل نیک ماتوهین از آلمان با نتیجه 8 بر صفر به پیروزی دست یافت و راهی دیدار فینال شد. زارع در دیدار پایانی مقابل بلال ماخوف، قهرمان جهان از روسیه با نتیجه 5 بر 3 به پیروزی دست یافت و صاحب مدال طلا شد.

قهرمانی زارع آنهم در سن 19 سالگی با پیروزی مقابل بلال ماخوفِ نامدار، نیز پیام مهمی برای کشتی داشت که می‌توان به آینده سنگین وزن امیدوار بود که پشتوانه خوبی برای پرویز هادی کشف شده است. زارع هم حالا خود را در قامت یک مدعی تمام عیار در سنگین‌وزن مطرح کرده که اگر سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسبی برای هدایت این کشتی‌گیر صورت گیرد بدون شک آینده این وزن متعلق به این جوان رعنا خواهد بود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول