اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

دیدار دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با علما و مراجع در شهر قم

حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باحضور در شهر مقدس قم با حضرات آیات نوری همدانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی و جعفر سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با علما و مراجع در شهر قم

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس؛ حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باحضور در شهر مقدسم قم با حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و جعفر سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

شهریاری در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به سوابق آیت‌الله بروجردی در مسیر تقریب گفت: امیداوریم بتوانیم مسیری که بزرگان دین از جمله آیت‌الله بروجردی در زمینه تقریب دنبال کرده‌اند را ادامه دهیم. آرزوی آیت‌الله بروجردی این بود که از فتنه‌انگیزی استکبار جهانی در دنیا برای تفرقه انداختن بین فرق اسلامی پیشگری شود و با فرستادن نماینده‌ای به مصر و حضور آیت‌الله قمی این اتفاق کلید خورد و شیعه توانست در کنار مذاهب دیگر حرف خود را مطرح کند و به عنوان یک مکتب دارای پیشینه تاریخی در صحنه دینی به منصه ظهور برسد و این یکی از خدمات بزرگ آیت‌الله بروجردی بود که برای مکتب تشیع انجام دادند.

حجت‌الاسلام شهریاری تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم پیروان خوبی برای مکتب اهل بیت (علیهم السلام) باشیم و مسیری که آیت‌الله بروجردی و شاگردانش طی کرده اند را ادامه دهیم.

در ادامه آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید شیعیان، ضمن تبریک به حجت‌الاسلام شهریاری به خاطر انتصاب ایشان به سمت دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، برای وی آرزوی توفیق و همچنین از تلاش های دبیرکل‌های سابق مجمع تقریب قدردانی کرد.

 

وی خطاب به حجت‌الاسلام شهریاری گفت: سمت شما سمت بسیار مهمی است؛ سعی کنید در مدت خدمت، ارتباطات مجمع تقریب به خصوص ارتباطات با علما بیشتر شود؛ جلسات و مناظرات بین علمای تقریب با حفظ اصول در نقاط مختلف جهان از جمله ایران، سوریه و عراق افزایش یابد.

وی در پایان اظهار کرد: امیدها خیلی به انتصاب جنابعالی بسته شده است و امیداورم در این مسیر موفق عمل کنید.

در ادامه شهریاری به دیدار آیت‌الله مکارم شیرازی رفت.

تقریب مذاهب اسلامی، عامل خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان است/تقریب مذاهب را با قوت و قدرت دنبال کنیم

در این دیدار آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مستکبران، اسلام را مانع بزرگی برای اهداف شیطانی خود می‌دانند، گفت:آنها برای این که این مانع را از سر راه بردارند، به اختلاف افکنی و تفرقه بین مسلمانان جهان اسلام روی آورده‌اند.

 

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: گروه نخست استکبار جهانی است؛ این مستکبران منافع خود را در تفرقه و اختلاف بین مذاهب اسلامی می‌بینند و در این مسیر سرمایه‌گذاری‌های فراوانی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مستکبران، اسلام را مانع بزرگی برای تحقق اهداف شیطانی خود می‌دانند، تصریح کرد: آنها برای این که این مانع را از سر راه بردارند، به اختلاف افکنی و تفرقه بین مسلمانان جهان اسلام روی آورده‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخشی از بیانات خود گفت: مردم هند بعد از استعمار این کشور توسط انگلیس، دریافتند که تقریب مذاهب اسلامی عامل خنثی‌سازی نقشه‌های شوم دشمنان است.

وی ادامه داد: باید تقریب مذاهب را با قوت و قدرت دنبال کنیم تا مستکبران را از رسیدن به این هدف مایوس و محروم کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی، منادیان اختلاف در جهان اسلام را گروه دوم تفرقه افکنان در جهان اسلام دانست و تصریح کرد: این گروه افرادی هستند که بر اساس بی اطلاعی و نادانی ندای اختلاف سر می‌دهند که بهره آن را مستکبران و دشمنان می برند و ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که این جهل و نادانی از بین برود.

در ادامه حجت الاسلام حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دیروز با آیت الله سبحانی دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله سبحانی در این دیدار، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی و همچنین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: مسئله تقریب از مسائلی است که قبل از مرحوم آیت‌الله بروجردی جزء افکار دیگران هم بوده تا بتوانند مذاهب اسلامی را به هم نزدیک کنند؛ آیت الله بروجردی حدود ده سال در اصفهان از محضر آیت الله درچه ای استفاده کرده و از افکار ایشان تأثیر پذیرفته بود و یکی از مسائلی که نسبت به آن حساسیت داشت غلو در احادیث بود.

 

وی ادامه داد: آیت الله بروجردی تا قبل از فوت مرحوم آیت الله اصفهانی مسئله تقریب را مطرح نکرده بود، اما بعد از فوت ایشان در سال ۱۳۲۵ شمسی کم کم این افکار را بیان کرد و گفت، بحث در مورد اینکه خلیفه ما بعد از پیامبر اکرم(ص) کیست؟ فعلا نتیجه بخش نیست و راه به جایی نمیبریم،بیایید اصلی را که همه بر آن توافق داریم مطرح کنیم که آن بحث ثقلین است؛ لذا بسیار به حدیث ثقلین اهمیت می دادند و برای اینکه دارالتقریب در مصر که مرکز بزرگ جهان اسلام است، تأسیس شود، بنا شد مرحوم آیت الله قمی به آنجا بروند؛ چون ایشان مدتی در لبنان و با محیط عربی آشنا بود؛ همچنین زبان عربی رو خوب می دانست؛ وقتی ایشان به قم برگشتند، گفتند مسأله مسأله تقریب است، نه ذوب شیعه در سنی و یا بالعکس؛ مقصود این است که پیروان این مذاهب را در مشترکات جمع کنیم.

آیت الله سبحانی تصریح کرد:به این دلیل که ما در بیان مذهب خود کوتاهی کرده ایم، برخی گمان می کنند که روایات نبوی ما کم است، در سالهای اخیر کتابی در مورد روایات مشترکات بین شیعه و سنی نوشته شده که خود نشان تقریب است.

وی پیشنهاد کرد، کتابهایی که در زمینه مشترکات شیعه و اهل سنت نوشته شده اگر چاپ نشده، چاپ شود و بین مجامع اهل سنت منتشر شود.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه روایات ائمه شیعه در کتب اهل سنت یکی از علائم تقریب است، گفت: انتشار مجدد مجلة التقریب نیز می تواند به امر تقریب کمک کند.

وی اظهار کرد: قرآن می‌فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» چرا قرآن می‌گوید به ریسمان الهی چنگ زنید؟ در واقع می‌خواهد بیان کند، کسی که متفرق است به مثابه کسی است که در چاه افتاده است و او را به وسیله ریسمانی که به آن چنگ می‌زند، نجات می‌دهند؛ برخی اعضای امت اسلامی که الان متفرق هستند اگر بخواهند در همین حالت باقی بمانند، گویا همیشه در چاه هستند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول