اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرا منطقه «نِهم» صنعا پس از مدت‌ها هدف حمله قرار گرفت؟

یک وبگاه یمنی به نقل از یک مسئول حزب اصلاح(اخوان المسلمین) یمن گفت که حمله گسترده دیروز نیروهای این حزب تحت فرماندهی ائتلاف سعودی به جبهه راهبردی نهم که دروازه صنعا محسوب می‌شود با هدف جلب اعتماد عربستان به وفاداری این نیروها انجام شده است.

چرا منطقه «نِهم» صنعا پس از مدت‌ها هدف حمله قرار گرفت؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز جمعه یک پیشروی بسیار گسترده نیروهای ائتلاف سعودی به سمت شهر راهبردی و کوهستانی «نهم» در استان صنعاء را که دروازه صنعاء محسوب می‌شود،  ناکام گذاشتند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت حملات ائتلاف سعودی با پشتیبانی جنگنده‌ها از بامداد دیروز تا وقت غروب ادامه پیدا کرد، اما «دشمن» موفق به هیچ پیشروی قابل ملاحظه‌ای نشده و ده‌ها تن از نیروهایش کشته و زخمی شدند.

یک مسئول نظامی حزب الاصلاح (اخوان المسلمین یمن) علت تشدید حملات علیه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در جبهه راهبردی «نِهم» در شمال شرق استان صنعا را فاش کرد، به خصوص که در مدت گذشته این جبهه شاهد آرامش قابل ملاحظه‌ای بود.

این منبع در گفت‌وگو با پایگاه خبری « وکالة الصحافة الیمنیة» گفت: «حملات در جبهه نهم در چارچوب تمایل حزب الاصلاح به بازگرداندن اعتماد فرماندهی سعودی به شبه نظامیان این حزب و رد اتهام منتسب به آنها درباره تحویل کامل یک پادگان در شهر صرواح در غرب استان مأرب به مقامات شورای عالی سیاسی یمن در صنعا است».

این مقام نظامی الاصلاح گفت: «رهبران حزب الاصلاح به شدت نگرانند که ائتلاف سعودی از افراد مسلح این حزب اعلام بی نیازی کند و به احزاب و گروه‌های دیگری اتکا کند یا گروه‌های جدیدی را در هر کدام از استان‌های تحت کنترل ائتلاف ایجاد کند. از همین رو حزب الاصلاح نبرد در جبهه نهم را از سر گرفت».

«بندر الهتار» یک نویسنده و تحلیلگر یمنی معتقد است که عربستان سعودی تا پیش از این به خاطر نیاز شدید به ده‌ها هزار نیرو ناچار بوده است که به حزب الاصلاح  متوسل شود که دارای جایگاه مردمی معتبر بوده است. این در حالی است که امارات عربی متحده با این قضیه مشکل داشت و به عقیده اماراتی‌ها تداوم حمایت ریاض از اخوان یمن نقض تفاهمات میان دو طرف علیه کل ائتلاف است، زیرا اماراتی‌ها معتقدند که تقویت حزب اصلاح در نهایت به نفع قطر و ترکیه خواهد بود و احتمالا از جمله بندهای توافق ریاض هم قطع رابطه عربستان با حزب اصلاح بوده باشد.

ائتلاف سعودی تا دو سه سال پیش هم با همکاری سرویس‌های جاسوسی غرب و آمریکا مزدوران خود را برای حملات مکرر به جبهه راهبردی نهم در شمال شرق صنعا به کار می‌گرفت، اما در دو سال اخیر نیروهای مزدور امارات و عربستان دو رکن اصلی ائتلاف بر سر مناطق تحت کنترل خود در جنوب و غرب یمن با هم درگیر بودند و از شدت حملات زمینی به صنعا تا حد زیادی کاسته شده بود.

منطقه نهم از دروازه‌های ورودی مهم صنعا پایتخت یمن به شمار می‌رود و در صورت سقوط این منطقه مناطق «ارحب»  و «بنی الحارث» در شمال صنعا نیز سقوط می‌کند که در این صورت پایتخت یمن در تیرس عناصر منصور هادی و مزدوران سعودی قرار خواهد گرفت.

وبگاه «المشهد الیمنی» هم در همین زمینه مدعی شد، انصارالله پس از حمله دیروز ائتلاف سعودی به نهم دستور ایجاد ایست‌های پلیس و بازرسی در شهرهای مختلف استان صنعا را داده تا استحکامات پایتخت تقویت شود.

در ادامه این گزارش آمده، در ایست‌های نظامی در ورودی صنعا نظامیان بیشتری مستقر شده‌اند و تدابیر امنیتی تشدید شده است.

روزنامه «الاخبار» روز شنبه در گزارشی نوشت: «عربستان تحت پوشش توافق ریاض در حال بازسازی شبه‌نظامیان وفادار به ائتلاف و سوق دادن آنها به سمت جبهه‌های شمالی است؛ مقدماتی که به نظر می‌رسد زمینه را برای تنشی جدید در سال ۲۰۲۰ آماده می‌کند؛ تنشی که نشانه‌های آن از حمله گسترده دیروز به جبهه «نهم» پدیدار شد اما نیروهای صنعا این حمله را ناکام گذاشتند و به عاملان آن خسارت‌های زیادی وارد کردند».

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول