اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سهم بازیکنان بومی اصفهان از تیم‌های لیگ برتری چقدر است؟

در این گزارش به بررسی میزان بازیکنان اصفهانی در تیم‌های لیگ برتری اصفهان در رشته‌های فوتبال، هندبال، فوتسال، بسکتبال و والیبال پرداخته‌ایم.

سهم بازیکنان بومی اصفهان از تیم‌های لیگ برتری چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، برگزاری لیگ‌های برتر در رشته‌های ورزشی و تیم‌داری باشگاه‌های مختلف در هر شهری هدفی به جز کشف استعداد‌های برتر ورزشی در هر رشته و رشد و شکوفایی آن‌ها نخواهد بود.

از همین رو بسیار مهم است که باشگاه‌های ورزشی تنها برای رسیدن به عناوین قهرمانی به هر قیمتی تلاش نکنند و استفاده از بازیکنان بومی همان شهر و منطقه را در دستور کار قرار دهند و جوانان شهر خودشان را پرورش دهند.

اصفهان به دلیل وجود باشگاه‌های سپاهان و ذوب‌آهن که منابع خوبی در اختیار دارند و در خیلی از رشته‌های ورزشی تیم‌داری می‌کنند، از شانس بیشتری برای پرورش استعداد‌های جوانان برخوردار است، البته در صورتی که به بازیکنان بومی اعتماد شود.

به جز سپاهان و ذوب‌آهن، باشگاه‌های دیگری نیز هستند که در یک یا چند رشته محدود تیم‌داری می‌کنند؛ در این گزارش به سراغ رشته‌های پرطرفدار تیمی آقایان رفته‌ایم که اصفهان در لیگ‌ها برتر دارای نماینده است و میزبان بازیکنان بومی هر تیم را بررسی کرده‌ایم.

لیگ برتر فوتبال؛ سپاهان و ذوب‌آهن

لیگ برتر فوتبال از سایر لیگ‌های برتر محبوبیت بیشتری دارد و حواس‌ها معطوف به آن هستند و به همین دلیل شاید باشگاهی که هدفش قهرمانی باشد، در قید و بند استفاده از بازیکنان بومی نیست.

در لیگ برتر فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن پایه‌های ثابت و همیشگی بوده‌اند و در تمام ادوار لیگ حضور داشته‌اند؛ سپاهان در فصل جاری نیز بعد از گذشت 16 هفته در رده دوم قرار دارد و برای قهرمانی تلاش می‌کند اما ذوب‌آهن امسال حال و روز خوبی ندارد و با 15 امتیاز یازدهم است.

ذوب‌آهن که در نقل و انتقالات نیم‌فصل چند بازیکن مهم خود را از دست داد، اکنون 13 بازیکن بومی را در لیست خود دارد که حضور این تعداد بازیکن جالب و راضی‌کننده است.

لیگ برتر فوتسال؛ گیتی‌پسند و هایپر شاهین‌شهر

گیتی‌پسند و هایپر نیز نمایندگان اصفهان در لیگ برتر فوتسال هستند که در پایان مرحله مقدماتی هایپر با 29 امتیاز در رده دهم قرار گرفت و از صعود به پلی‌آف بازماند، گیتی‌پسند اما دوم شد و در مرحله اول پلی‌آف با محمدسیما قم رقابت دارد.

در تیم گیتی‌پسند اصفهان که سخت برای کسب عنوان قهرمانی تلاش می‌کند، بازیکنان اصلی تیم بیشتر از خارج استان اصفهان هستند اما خب پیمان حفیظی، محمدحسین درخشانی، ابوالفضل حسن‌خانی، مهدی مهدی‌خانی، حمیدرضا نظری،علی قربانیان، مسعود یوسف، دانیال شعاعی و سیدسجاد یوسفی بازیکنان بومی اصفهان محسوب می‌شوند.

در تیم هایپر شاهین‌شهر اما برخلاف گیتی‌پسند بازیکنان اصلی تیم شامل محمد نوید‌بخش، حمید کاهبنده، مجید کیانی، سعید افشار، رضا آبگون، مسعود فلاح، حسین قپانچی، مهرداد جابری و هادی افشار بومی اصفهان هستند و برای هایپر بازی کردند.

لیگ برتر هندبال؛ سپاهان و ذوب‌آهن

در لیگ برتر هندبال سپاهان و ذوب‌آهن حضور دارند که ذوب‌آهن در گروه الف قرار دارد و در 7 بازی که انجام داده است 5 برد، یک باخت و یک مساوی دارد و با 12 امتیاز دوم است، سپاهان نیز در گروه ب با 4 برد و 2 باخت و 9 امتیاز در رده دوم قرار گرفته است.

بنابر گفته کیوان صادقی سرمربی ذوب‌آهن از لیست 21 نفره این تیم تنها 3 بازیکن بومی اصفهان نیستند، همچنین طبق صحبت سرمربی هندبال سپاهان نیز اکثر بازیکنان این تیم اصفهانی هستند.

لیگ برتر بسکتبال؛ ذوب‌آهن

تیم بسکتبال ذوب‌آهن تنها نماینده اصفهان در لیگ برتر آقایان است که در کنار 13 تیم دیگر در حال رقابت است؛ سبز‌پوشان در 19 هفته که از لیگ گذشته است با 7 پیروزی و 12 شکست و کسب 25 امتیاز در رده دهم جدول قرار گرفته‌اند.

ذوب‌آهن 17 بازیکن در لیگ برتر بسکتبال دارد که 9 بازیکن از این جمع بومی اصفهان هستند و برای ذوب‌آهن بازی می‌کنند که حدودا نیمی از تیم را تشکیل داده‌اند.

لیگ برتر والیبال؛ سپاهان

تیم والیبال سپاهان هم که به عنوان تنها نماینده اصفهان در لیگ برتر است، در 7 بازی که انجام داده است به 6 پیروزی رسیده و تنها یک شکست در کارنامه دارد و با 18 امتیاز در رده چهارم قرار گرفته است.

سپاهان که بعد از چندین سال در والیبال تیم‌داری می‌کند؛ در لیست خود برای لیگ برتر 17 بازیکن دارد که از این تعداد 7 والیبالیست بومی اصفهان هستند و برای تیم شهر خودشان توپ می‌زنند.

نکته‌ای که مشخص این است که در تیم‌هایی که برای کسب قهرمانی تلاش می‌کنند، بازیکنان بومی کمتر دیده می‌شود و هدف‌گذاری باشگاه بیشتر از آن‌که استفاده از بازیکنان بومی باشد، رسیدن به موفقیت است.

البته این نکته را نیز باید مد نظر داشت که در برخی رشته‌ها بازیکنان بومی توانمند که بتوان از آن‌ها در سطح لیگ برتر استفاده کرد کم است یا برخی بازیکنان به دلایل مختلف برای تیم‌های شهر‌های دیگر بازی می‌کنند.

آن‌طور که از تعداد بازیکنان بومی اصفهانی در تیم‌های لیگ برتری مشخص شد و با توجه به میزان موفقیت تیم‌های اصفهانی در لیگ‌های برتر این نسبت راضی‌کننده به نظر می‌رسد، البته باید در راه رشد بازیکنان توانمند قدم برداشت و چشم به سرمایه‌های بومی داشت.

انتهای پیام/63090/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول