اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

انتشار تازه‌ترین اثر مرحوم «بهروز ثروتیان»، ۷ سال پس از درگذشت

فرزند زنده یاد بهروز ثروتیان از انتشار تازه‌ترین اثر پدرش خبرداد و گفت: بازنویسی و نقد «المعجم فی معابیر اشعار العجم» به تازگی روانه بازار کتاب شد. این اثر در واقع عروض و قافیه و بدیع به زبانی ساده است.

انتشار تازه‌ترین اثر مرحوم «بهروز ثروتیان»، ۷ سال پس از درگذشت

یاسمین ثروتیان فرزند زنده‌یاد دکتر بهروز ثروتیان از نویسندگان،‌ پژوهشگران و اساتید ادبیات در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره انتشار آثار آن مرحوم پس از درگذشت او اظهار داشت: بازنویسی و نقد «المعجم فی معابیر اشعار العجم» به تازگی روانه بازار کتاب شده است. این اثر در واقع عروض و قافیه و بدیع به زبانی ساده است که از سوی انتشارات تمثال با پیش‌گفتاری از مرحوم پدرم چاپ شد.

ثروتیان خاطرنشان کرد: پدرم این کتاب را سال ۱۳۸۶ نوشته بود که با همکاری ناشر، این تالیف ارزشمند در حوزه عروض و قافیه به تازگی منتشر شده است. «المعجم فی معابیر اشعار الاعجم» ۳۲۳ صفحه دارد که در تمام آن نکات ادبی مطرح می‌شود.

فرزند این محقق یادآور شد: مرحوم ثروتیان در مقدمه نوشته است، این دفتر بازنویسی ساده کتاب «المعجم فی معابیر اشعار العجم» است، لیکن در  همه مواردی که بحث از دایره فنی صناعات ادبی بیرون و یا دور از موضوع و خسته‌کننده بوده، همه حذف شده و به جای آن، شرح و توضیح نقد مواردی افزوده شده است که مبهم و نیازمند شرح و یا ناقص و نادرست بوده است، لیکن بخش عروض و قافیه،‌ برگ برگ و سطر سطر خوانده شده، ترکیبات تازی ـ در صورت امکان ـ به فارسی ساده نوشته شده و طبعا شیوه ادبی نوشته از میان رفته است تا فهم مطلب برای مردم زمان ما قابل فهم باشد.

دکتر بهروز ثروتیان سال ۱۳۱۶ در میاندوآب متولد شد. وی نظامی‌شناس و پژوهشگر ادبی بود و تا ۲۴ سالگی ساکن میاندوآب بوده و با داشتن مدرک پنجم علمی به‌عنوان دبیر ریاضی به تدریس مشغول بوده‌ است. در سال ۱۳۵۸ از دانشگاه تبریز بازنشسته شده و از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۲ با دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج همکاری داشته‌ است. پس از آن تا زمان فوت به تصحیح غزلیّات حافظ و کار روی تفسیر صفی علیشاه مشغول بوده‌ و آثار ماندگار دیگری نیز برجای گذاشته‌ است.

ثروتیان با آن‌که پیش از این‌ها فعالیّت خود را از محافل فرهنگی آغاز کرده‌ است، امّا نخستین کتاب او در ابتدای دهه ۱۳۵۰ منتشر شده‌ است که «بررسی فرّ در شاهنامه فردوسی» نام دارد و انتشار چاپ نخست آن را انتشارات مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران در سال ۱۳۵۰ به‌ عهده داشته ‌است. تحقیقات فراوانی از او در حوزه نظامی‌شناسی منتشر شده‌ است. 

این محقق در زمان حیات خود کتاب‌های فراوانی تالیف کرد که مخزن‌الاسرار: متن علمی ـ انتقادی از روی ۱۴ نسخه‌ خطی، تصحیح و شرح آثار نظامی، تصحیح دیوان حافظ، شرح دیوان حافظ، فرهنگ اطلاعات نفایس الفنون، فر در شاهنامه، تصحیح جاودان خرد، پیر طریقت گفت، بیان در شعر فارسی، روایات گهربار، طنز و رمز در الهی‌نامه، بازنویسی آثار نظامی برای جوانان، رؤیای عشق در مثنوی گل و نوروز، گزیده‌ مخزن‌الاسرار، آینه‌ غیب، سلام بر حیدربابا، ترجمه‌ حیدربابایه سلام، از ایران چه می‌دانیم، شعر و اندیشه‌ نیما یوشیج، اندیشه‌های نظامی گنجه‌یی، نقش بیان در آفرینش خیال، نامه‌های حافظ و ترجمه‌ حافظ به شعر ترکی آذری، از جمله آثار به‌جامانده از ثروتیان هستند.

بهروز ثروتیان نویسنده و پژوهشگر ادبی ظهر شنبه، هفتم مردادماه ۱۳۹۱ بر اثر سکته‌ قلبی در حیاط منزلش در کرج از دنیا رفت. پیکر این نویسنده و پژوهشگر ادبی در قطعه‌ هنرمندان کرج به خاک سپرده شد. این مولف در روزهای پایانی عمر مشغول کار روی آخرین دست‌نوشته‌هایش در زمینه تصحیح «تفسیر عرفانی صفی‌علی‌ شاه از قرآن کریم» بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول