اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط

کوچک‌ترین قهوه خانه جهان در قلب تهران+ فیلم

در این قهوه‌خانه 2 متری که به ثبت ملی هم رسیده خبری از قلیان نیست و جای نشستن هم ندارد، حتی برای گرفتن چای هم باید دو نفر بیرون بیایند تا جا برای نفر سوم باز شود.

کوچک‌ترین قهوه خانه جهان در قلب تهران+ فیلم

گروه تفریح و نشاط - سعیده اسدیان: در بازار بزرگ تهران از هرکس سراغ قهوه‌خانه حاج علی درویش را بگیرید می‌تواند شما را راهنمایی کند، قهوه‌خانه‌ای نُقلی در قلب بازار که طراحی سنتی آن با ترمه و شیشه‌های رنگی و منبت چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

پاتوقی دنج و کوچک که توسط حاج علی مبهوتیان تأسیس شد و در حال حاضر پسرش، حاج کاظم چراغ آن را روشن نگه داشته است.

جایی که به عنوان کوچک‌ترین قهوه‌خانه‌ جهان به جاذبه‌ای توریستی تبدیل شده و گردشگران خارجی زیادی در گذر از بازار تهران به آن سر می‌زنند.

حاج محمدحسن شمشیری قبل از سال 1297 با مبلغ 20 تومان این قهوه‌خانه را خریداری کرد و مشغول به کار شد اما به دلیل وقوع جنگ جهانی اول و اوضاع نابسامان اقتصادی دچار فقر و قرض شدید شد به طوری که مغازه را به گرو گذاشت و به علت بیماری مالاریا خانه‌نشین شد.

پس از مدتی یکی از دوستانش به نام حاج محمد صالحی از وضع او آگاه شد و مبلغ 30 تومان به او قرض داد و او قهوه‌خانه‌ای بزرگ‌تر در جلو مسجد شاه دایر کرد، قبل از سال 1340 حاج علی مبهوتیان معروف به درویش در این قهوه خانه مشغول به کار شد.

او قهوه‌خانه را از حاج محمدحسن شمشیری خرید و سپس به سرای حاج محسن بالاتر از چهارسوق کوچک آمد و این قهوه‌خانه را راه‌اندازی کرد.

در این قهوه‌خانه 2 متری که به ثبت ملی هم رسیده خبری از قلیان نیست و جای نشستن هم ندارد، حتی برای گرفتن چای هم باید دو نفر بیرون بیایند تا جا برای نفر سوم باز شود، اکثر مواقع حاج کاظم جلوی در ایستاده و مشتری‌ها را به داخل راهنمایی می‌کند، به هرکسی هم که چایی‌اش را می‌گیرد می‌گوید: «صندلی داخل راسته بازار گذاشتم برید اونجا بشینید جلو رفت و آمد گرفته نشه».

اینجا انواع و اقسام چای سرو می‌شود، از چای مهربانی و زعفرانی گرفته تا دارچین و هل و نعنا، قیمت تمام چای‌ها 5 هزار تومان است و قهوه ترک هم 8 هزار تومان،‌ البته به بعضی‌ها همین چای 2 هزار تومان و حتی 100 تا تک تومانی هم فروخته می‌شود که به قول حاج کاظم این قیمت‌ها برای عزیزانی است که توان مالی کمتری دارند.

هرکسی اینجا چای می‌خورد از حاج کاظم یک صدف کوچک که معمولا «یاعلی» و «عشق» روی آن نوشته شده هدیه می‌گیرد.

«اینجا تنها چای فروخته نمی‌شود بلکه محلی است برای جمع آوری کمک‌های خیرخواهانه و کسب انرژی و حال خوب» این را یکی از کسبه به من می‌گوید و بلافاصله ادامه می‌دهد: « حاج کاظم یه صندوقی داره که اکثر بچه‌ها هفته‌ای یا ماهی یا هر روز بسته به توانشون مبلغی را در آن می‌اندازند که حاجی آن را صرف کارهای خیر می‌کند.»

برای رسیدن به قهوه‌خانه حاج علی درویش می‌توانید از مترو پانزده خرداد با ده دقیقه پیاده‌روی به ورودی بازار بزرگ برسید و از آنجا هم با حدود ده دقیقه پیاده‌روی و عبور از ورودی مسجد امام (که در سمت چپ شما قرار دارد) به پلاک ۷۸ و قهوه‌خانه برسید که در سمت راست شما و جنب مسجد عبدالله خان قرار دارد.

در ادامه ویدیویی از این قهوه‌خانه قدیمی را می‌بینید:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول