اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

پایان تست‌های موفق «ماهواره‌های ظفر ۱ و۲» و آمادگی برای حضور در مدار زمین

تست‌های موفق «ماهواره‌های ظفر ۱ و۲» به پایان رسید و این ماهواره‌ها که قسمت اعظم قطعات آن ساخته دست جوانان و دانشمندان ایرانی است به سازمان فضایی تحویل داده شد و در حال طی مراحل قرار گرفتن در مدار زمین هستند.

پایان تست‌های موفق «ماهواره‌های ظفر ۱ و۲» و آمادگی برای حضور در مدار زمین

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه بلوچی‌پور ـ یکی از دستاوردهای جامعه دانشگاهی که نشان از پیشرفت علم و فناوری دارد طراحی و ساخت ماهواره ظفر است. رشد علمی کشور به نقطه‌ای رسیده است که نخبگان دانشگاهی می‌توانند به راحتی و با استفاده از دانش و توان داخلی انواع ماهواره‌ها را با کارکرد‌های مختلف مورد طراحی و ساخت قرار دهند. امروز ماهواره ظفر که توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده بود به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحویل داده شد. این ماهواره دارای قابلیت‌های متنوع و مختلفی است.

سکانس اول ،‌ آذری جهرمی: آغاز فرآیند قرار گرفتن ماهواره ظفر در مدار

صبح امروز محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز صبح در توئیتی از ارسال ماهواره‌های ظفر ۱ و۲ به پایگاه فضایی خبر داد و نوشت: با تلاش دانشمندان جوان ایرانی، «ماهواره‌های ظفر ۱و۲» که تست‌های موفق خود را پشت سر گذاشته‌اند، امروز راهی پایگاه فضایی می‌شوند تا به زودی فرآیند قرار گرفتن آنها در مدار طی شود.

سکانس دوم ، زاهدی: مباحث نظامی از توپ و تانک به ماهواره تغییر کرده است

مراسم تحویل ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، مراسمی که به رغم اطلاع‌رسانی قبلی، بدون حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، در این مراسم، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مباحث نظامی فراتر از مقوله‌های توپ و تانک بوده چرا که ماهواره جایگزین آنها شده است.در واقع دستاوردی را می‌بینیم که براساس بیانیه گام دوم انقلاب است، دانشمندان محصول ماهواره را طراحی و ساخته‌اند که نشان از رشد و پیشرفت علمی کشور دارد. ماهواره ظفر ماهواره‌ای تحقیقاتی با ویژگی سنجش از دور است که تهیه نقشه کاربری اراضی، پایش توسعه شهری، پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی و تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی و نیز شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران از جمله کاربردهای آن خواهد بود.

سکانس سوم ، ذاکری: دانشگاه علم و صنعت ۳ ماهواره عملیاتی تحویل داده است

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم وصنعت ایران نیز در این مراسم گفت: این دانشگاه تا کنون ۳ ماهواره عملیاتی را به جامعه تحویل داده که ماهواره ظفر با کاربرد اجتماعی مهم‌ترین نسخه طراحی شده بود. البته ارائه دستاورد طراحی و ساخت ماهواره ظفر در ۹۰ سالگی تاسیس دانشگاه از موفقیت‌های جامعه علمی کشور است. در واقع امروز شاهد رشد و توسعه این علم در کشور هستیم چراکه مجلس و دولت  حمایت‌های خوبی از فرایند ساخت ماهواره انجام داده‌اند.

وی همچنین از راه‌اندازی  رشته فضایی علاوه بر تولید ماهواره در این دانشگاه خبر داد و تاکید کرد که سعی داریم این رشته را گسترش دهیم.

حسین بلندی رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز با تاکید بر اینکه فقط ۴ مورد از ماهواره ظفر از خارج تهیه شده و بقیه تجهیزات همه تولید داخل هستند، گفت:  قرارداد این ماهواره سه سال پیش منعقد شد. برای طراحی و ساخت این ماهواره حدود۴۰۰ هزار نفر ساعت کار توسط دانشمندان و نخبگان ایرانی انجام شده است.سکانس چهارم ، بلندی: اکثر تجهیزات ماهواره ظفر تولید داخل است

وی افزود: ماهواره ظفر در راستای اقتصاد مقاومتی بر اثر تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری در دو نمونه طراحی شده که ظفر یک با دوربین پن ۲۵ متر و ماهواره ظفر ۲ با دوربین رنگی ۱۶ متر فعالیت خواهند کرد. البته باید بگویم هر دو ماهواره از قابلیت ذخیره و ارسال فایل برخوردار هستند که برای ۲۵۶ کاربر در سطح جهان می‌توانند از آن استفاده کنند چراکه این ماهواره‌ها قادر به اندازه‌گیری تشعشات ماهواره‌ای است. در واقع  این ماهواره همه تست‌های EMT ، تشعشع و محیطی را با موفقیت پشت سر گذاشت است. 

سکانس پنجم ، براری: ماهواره ظفر به زودی در مدار قرار می‌گیرد

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی کشور نیز در این مراسم گفت: ماهواره ظفر که توسط دانشمندان و نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده است به زودی در مدار قرار خواهد گرفت. این ماهواره دارای توان مخابراتی و تصویر‌برداری و همچنین جمع آوری سیگنال‌های فضایی است، از طرفی باید بگویم ماهواره ظفر که تست‌های آزمایشی خود را پشت سر گذاشته به عنوان یک گام مهم پیشرفت علم و فناوری و همچنین تحقیقاتی کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول