اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تغییر آهنگ خشکسالی در میانکاله/ راهکارهایی برای حفظ شرایط اکولوژیکی تالاب

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: راه ایمن برای حفظ شرایط اکولوژیکی تالاب میانکاله این است که باید در منطقه‌ای به غیر از تالاب کانال جدیدی تعرف کرده و یا از آب مازاد نیروگاه نکا استفاده کنیم.

تغییر آهنگ خشکسالی در میانکاله/ راهکارهایی برای حفظ شرایط اکولوژیکی تالاب

خبرگزاری فارس مازندران؛ سرویس اجتماعی| نقش مهم تالاب‌ها در زندگی امروز غیرقابل انکار است و می‌توان نتیجه از بین رفتن تالاب‌ها را به‌صورت محسوس در برخی از استان‌های کشور مشاهده کرد چاره کار این است تا دیر نشده بتوانیم از این موهبت به‌عنوان فرصت نه تهدید بهره ببریم.

اهمیت تالاب‌ها در دنیای امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست و زندگی نسل آینده به رفتار امروز ما با تالاب‌ها بستگی دارد پس لازم است هم مردم و هم مسؤولان در این زمینه برنامه‌ریزی جدی داشته باشند تا تالاب‌ها بتوانند همانند گذشته کارکردهای زیست‌محیطی خود را همراه داشته باشند.

از جمله  سرمایه‌‌‌ با ارزش استان مازندران تالاب میانکاله است که جدا از بحث جلب گردشگر همه ساله پرندگان بسیاری به این تالاب مهاجرت می‌کنند ولی تنش‌های آبی که طی سال‌های اخیر داشتیم موجب خشکی بخشی از این تالاب شده است.

 

پسروی آب این تالاب ناشی از پیش و پس رفتن آب دریای خزر و عوامل دیگر است که همه و همه دست به هم داده و موجب تغییراتی در این تالاب شده است که اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی آن را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما نکته نگران‌کننده اینکه ادامه چنین وضعی شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد و همین موضوع است که به اصلی‌ترین نگرانی تبدیل شده است.

براساس گفته کارشناسان یکی از مخاطرات ناشی از خشکی منطقه میانکاله ایجاد شرایط کانونی برای پدیده‌های گردو غبار و ریزگردها در منطقه است که می‌تواند در بسیاری از موارد استان‌های مازندران و گلستان را تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم خود قرار دهد.

 متاسفانه در سال‌های اخیر و به دلیل مشکلات کم‌آبی، بخشی از تالاب در معرض خشکی قرار گرفته که همین موضوع، کارکردهای زیست‌محیطی را تحت تاثیر قرار داده که امیدواریم با حل این مشکل تالاب زیبای میانکاله به روزهای اوج خودش برگردد.

 

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تالاب میانکاله با توجه به پسروی سطح تراز آب دریای خزر طی سال‌های گذشته وضعیت مطلوبی نداشت به همین دلیل کارگروهی برای نجات آن تشکیل شده است.

همایون خوشروان با اشاره به افت ۱۲ سانتی‌متری سطح تراز آب دریای خزر، افزود: ورودی آب دریای خزر به میزان سه برابر کاهش داشته که وخامت این موضوع زا بیشتری کرده است.

 

وی اضافه کرد: اگر  تا سال ۲۰۲۰ این روند ادامه پیدا کند متاسفانه خیلی زود شاهد خشک شدن تالاب میانکاله تا سال ۲۰۲۵ خواهیم بود.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: همچنین روند گرمایش زمین به گونه‌ای رقم خورده میزان ورودی آب کاهش پیدا کرد و همچنین دریای خزر نیز دچار افت سطح تراز  شده که در این زمینه باید راهکارهای لازم در دستور کار قرار گیرد.

خوشروان تصریح کرد: نخستین راهکار عدم دخالت در طبیعت است و اجازه دهیم طبیعت کار خود را کند.

 

وی یادآور شد: هزار سال قبل آب دریای خزر به منهای ۳۳ رسیده که شرایط ناگوار داشتیم و باید بدانیم اگر دوباره دریای خزر پرآب شود و دوباره این خلیج پرآب شود عوارض زیست‌محیطی بسیار عدیده‌ای دارد.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه اگر به این فکر باشیم که آب دریای خزر را به این تالاب هدایت کنیم تا  شرایط اکولوژیکی تالاب حفظ شود این نمی‌تواند راه‌گشا باشد، خاطرنشان کرد: راه ایمن این است در منطقه‌ای به غیر از تالاب کانال جدیدی تعرف کنیم و یا از آب مازاد  نیروگاه نکا استفاده کنیم.

 

خوشروان در پایان گفت: با توجه روند گرمایش کره زمین شاهد افت تراز آب دریای خزر طی سال‌های آینده البته با سرعت زیاد خواهیم بود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول