اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

روزهای سخت سیل از زبان یک جهادگر/ بیکاری مشکل عمده سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

سیل ناگهانی آمد اما همه چیز را راحت با خود شست و برد. ۱۰۰ درصد سرمایه مردم سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی، دامداری و زراعت از بین رفت، دام، زمین کشاورزی و خاک مرغوب را آب برد و جاده و راه‌های مواصلاتی نیز تخریب شد.

روزهای سخت سیل از زبان یک جهادگر/ بیکاری مشکل عمده سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، حدود ۱۰ روز پیش بود که خبر وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان از رسانه‌ها منتشر شد و بر این اساس این سیل عظیم خسارات زیادی به بار آورد و مردم زیادی آواره شدند.

از همان ساعات اولیه مردم از سراسر کشور آماده کمک‌رسانی شدند، همان‌طور که می‌دانید از یک‌سال پیش تاکنون خبر وقوع سیل از نقاط مختلف کشور شنیده شده و این موضوع برای مردم ما به سناریویی تکراری تبدیل شده است.

محسن حق‌پرست مدیر عملیات جهادی بسیج دانشجویی مازندران در این زمینه به اقدامات و کمک‌های نیروهای جوان و خودجوش جهادی در این استان اشاره کرد و گفت: قرارگاه شهید مدافع حرم حسن رجایی‌فر هم اکنون در سیستان و بلوچستان مستقر است.

 

 

همچنین حامد کشیر جهادگر بابلی که از یک سال و نیم گذشته در منطقه دشتیاری چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان مشغول انجام فعالیت‌های عمرانی است، به روایت اوضاع امروز مردم سیل‌زده این منطقه پرداخت که باهم می‌خوانیم:

 

 

* حضور جهادی برای کاهش محرومیت

یک‌سالی است که برای انجام فعالیت‌های عمرانی مدرسه‌سازی به بزرگ‌ترین و محروم‌ترین روستای ایران یعنی روستای کمب با ۲۴ هزار نفر جمعیت رفتیم که با استفاده از ظرفیت بومی موفق به ساخت مدرسه و درمانگاه و خانه امید بانوان شدیم.

دوستان ما در این گروه جهادی مکانی ۱۲۰ متری برای خدمات‌رسانی آماده کردند، متأسفانه این‌ مردم حاشیه‌نشین هیچ امکاناتی و حتی سرویس بهداشتی حمام و برق نداشتند.

از زمانی که به این منطقه آمدم شاهد این موضوع هستیم که اینجا حتی برق ندارد ولی دانشجوی فیزیک دارند، جایی که دستمزد کارگران‌شان روزی ۲۰ هزار تومان است.

 

 

* جاری شدن سیل و بر باد رفتن سرمایه مردم

و اما بشنویم از وقوع ناگهانی سیل، پیش از ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه شب تا ساعت ۳ بامداد بر اثر بارندگی شدید، سیل در منطقه جاری شد البته به ساختمان‌ها آسیب زیادی وارد نشد.

متأسفانه در پی بروز سیل، ۱۰۰ درصد سرمایه مردم در بخش کشاورزی، دامداری و زراعت از بین رفت، دام مردم را آب برد، زمین کشاورزی و خاکش را آب برده و جاده و راه‌های مواصلاتی نیز تخریب شد.

آب از سطح زمین چند متر بالا آمده بود، مردم برای غرق نشدن به بالای درخت پناه می‌‌بردند؛ کودکان و نوجوانان وحشت‌زده بودند.

 


* سیل کمک‌های مردمی که رفته رفته کمرنگ می‌شود

طی روزهای پس از سیل، کمک‌های غذایی و وسایل دیگر توسط کامیون‌ها با ترافیک بالا به تعداد بیش از ۱۰۰ مورد وارد این منطقه شد و حال به ۴ کامیون رسید و چند روز دیگر به پایان می‌رسد البته کمک‌های مردمی فقر مردم را از بین نمی‌برد فقط مرهمی کوتاه‌مدت خواهد بود.

بعد از این، اقدامات اولیه صورت گرفت، بخشدار دشتیاری از زمان بارندگی وارد روستاها شد هنوز هم در روستا در کنار مردم است، این روستاها ۶۰ هزار دانش‌آموز دارد که به سختی درس می‌خوانند.

 

 

* افزایش بیماری و درمان رایگان پس از سیل

اقدام بعدی این جهادگر و تیم بومی این بود که در بخش درمانی وارد عمل شدند چرا که مردم این منطقه شاخصه جهانی بیماری را جابه‌جا کردند، کلینیک پزشکی و درمانگاه مجهز صحرایی راه‌اندازی کرده و طی ۳۰ ساعت ۶۸۰ بیمار را ویزیت کرده و داروی رایگان دادند.

اهم بیماری‌ها اینجا سرماخوردگی به‌دلیل سرمای بی‌سابقه و مشکل معده به‌دلیل مصرف کنسرو و آب آشامیدنی است، همچنین مشکلات پوستی نیز به چشم می‌خورد، شیرخشک و پوشک بچه و مکمل غذایی توزیع شد ولی مشکل دارو داشتند.

درمان در درمانگاه صحرایی دشتیاری به‌دلیل کمبود دارو دو روز متوقف شد ولی مشکل کمبود دارو حل شد، ستاد اجرایی فرمان امام کمک بسیاری به مردم این منطقه کرده است.

 

 


* بازگشت شغل؛ درخواست مردم سیل‌زده

مشکل اساسی مردم اینجا نه پتو است و نه بخاری، مشکل‌ شغل‌شان است، اگر برنگردد هیچ‌وقت مشکل‌شان حل نمی‌شود سرمایه خودشان را از دست دادند اینجا چند هزار نفر بیکار شدند.

ناگفته نماند به دستور مسؤولان در ستاد اجرایی فرمان امام دستور ساخت پل و مدرسه با تجهیزات ماشین سنگین و ایجاد ۳ هزار شغل کوچک و تعبیه آشپزخانه عذای گرم داده شد.

 

 

کمک‌ها از مازندران توسط کمک بسیج دانشحویی و بنیاد فرهنگی دکتر مجتهدی ارسال می‌شود که قرار است کشاورزی را صنعتی کنند البته به تعداد ۱۰۰ مورد که کم است، از اینجا تا مرکز استان سیستان بلوچستان راه خیلی دوری است برای ارسال کمک ‌ها همه به مشکل می‌خورند.

درخواست این‌جهادگر از مردهم اهدای دام سبک به مردمی است که شغل و کار خودشان را از دست دادند.‌

* توضیحات مدیر عملیات جهادی دانشجویی مازندران در خصوص اقدامات اجرایی جهادگران

در ادامه محسن حق‌پرست مدیر عملیات جهادی دانشجویی مازندران با اعلام اینکه در استان مازندران در مجموع ۸۰ گروه جهادی داریم، گفت: که از ابتدای امسال مشغول خدمات‌رسانی به مناطق محروم و بالادست در عرصه‌های مختلف بودند.

پس از بروز سیل اخیر در سیستان و بلوچستان به گروه‌های دانشجویی و محلات فراخوانی به‌منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی ارسال شد که عمده اقلام مورد نیاز مردم سیل‌زده بر طبق اولویت دارو، لوازم بهداشتی، ارزاق خشک، کنسروجات، چادر، لباس گرم و پتو است که به‌صورت استانی جمع‌آوری شد.

 

 

در این مدت از طریق مجموعه بسیج سازندگی سپاه کربلا دو تریلی شامل اقلام به سیستان و بلوچستان اعزام شد که توزیع شود، همچنین از طریق پویش‌های دانشجویی و فراخوان مبالغ مالی هم جمع‌آوری شد.

از حدود بیش از یک سال پیش گروه جهادی شهید رجایی‌فر بابل از جمع فارغ‌التحصیلان یک سال در آن منطقه در بخش اشتغالزایی مشغول فعالیت هستند و توانستند کارگاه قالی‌بافی و بلوک‌زنی را راه‌اندازی کنند.

پس از بروز سیل این گروه جهادی درمانگاه صحرایی با ویزیت رایگان و توزیع دارو با استفاده از پتانسیل بومی منطقه دشتیار عورکی برای ترویج گفتمان جهادی در بحث تخصصی و ایجاد حرکت جهادی استفاده کردند درمانگاه را فعال کردند.

 

 

بچه‌های جهادی دانشجویی در ۱۰ گروه تخصصی اعلام آمادگی کردند، گروه فرهنگیان در بخش  معضل بهداشت و درمان اعلام آمادگی کردند که در مراحل بعدی اعزام این گروه‌ها را خواهیم داشت، هر هفته چند نفر اعزام می‌شوند کمک‌ها هم ارسال می‌شوند.

حجم کمک‌های مردمی نسبت به دوره سیل گذشته کاهش و استقبال مردم کمتر شده است، دلیلش هم کم بودن اطلاع‌رسانی در این دوره است تا مردم همانطور که در دوره‌های قبلی تلاش کردند در این دوره کمک کنند.

مردم می‌توانند برای اهدای کمک‌ها به نواحی سپاه شهرستان یا بسیج سازندگی مراجعه کنند، با توجه به وضعیت بد راه‌های استان و فضای بومی شرایط برای حضور نیروها فراهم نیست دسترسی به راه‌ها قطع شده است حضور نیروها نمی‌تواند کارآمد باشد.

 

 

به گزارش فارس، باید در این مناطق حضور داشته باشید تا بدانید که یکی از آنها شدن چه مفهومی دارد، آن وقت سنگ‌شان را به سینه‌زده و خواهان حل مشکلات‌شان خواهید شد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول