اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

هفت‌خوان عبور از جاده سنگلاخ تولید

جاده سنگلاخ تولید ملی با موانع متعددی روبه‌رو است و این روزها باید عزمی عمومی وجود داشته باشد تا غبار از سیمای رنگ‌پریده تولید در کشورمان زدوده شود.

هفت‌خوان عبور از جاده سنگلاخ تولید

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: صنعت و معدن امروز بدون تردید پیشران توسعه اقتصادی کشورمان محسوب می‌شود و با توجه هر چه بیشتر به این بخش، می‌توان تراز اقتصادی کشور را بهبود بخشید.

موانع پیش روی تولید ملی لیستی طولانی با سر تیترهای مختلفی در حوزه‌های بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای، کمبود نقدینگی، کاهش نقدینگی و... بوده که امروز توسعه صنعتی و معدنی را دچار مخاطراتی کرده است.

تأمین مواد اولیه به مانعی بزرگ بر سر راه تولید ملی تبدیل شده و نیاز به مواد اولیه اولویت نخست واحدهای صنعتی و کارخانجات است که باید به آن توجه شود و در عین حال، دولت در سایر زمینه‌ها نیز سازوکارهای لازم را برای رفع مشکلات فعالان بخش صنعت و معدن فراهم آورد.

عبور از اوج کاهش تولید؛ برخی مشکلات همچنان پابرجا

حسن آل‌بویه، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان می‌گوید: مشکل تأمین مواد اولیه، نقدینگی و مسائل گمرکی همچنان وجود دارد و مسؤولان قول‌هایی در ارتباط با کاهش مشکلات در این زمینه‌ها داده‌اند.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات در حوزه بورس بود که شرایط در این بخش بهتر از گذشته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با تأکید بر اینکه دولت نقدینگی زیادی به بخش‌های صنعت و معدن تزریق کرده است، تصریح کرد: این اقدام در قالب تبصره ۱۸ و برای رفع موانع تولید انجام شده است و کارخانه‌ها مشکلی در برخورداری از این تسهیلات ندارند.

تأمین مواد اولیه به مانعی بزرگ بر سر راه تولید ملی تبدیل شده و نیاز به مواد اولیه اولویت نخست واحدهای صنعتی و کارخانجات است

آل‌بویه با اشاره به اینکه کماکان در حوزه مبادلات بانکی مشکل داریم، اضافه کرد: تغییر قیمت‌ها مشکلاتی در تعادل‌بخشی بین بازار و قیمت تمام‌شده تولید کالاها ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد با افزایش تولید در واحدهای صنعتی روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: از شرایط اوج کاهش تولید به خاطر تفاوت قیمت‌ها و برخی مشکلات دیگر گذر کرده‌ایم و ورود کالاهای خارجی با این تفاوت ارز توجیهی ندارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با تأکید بر اینکه رونق نسبی تولید در شهرک‌های صنعتی با بازدیدهای میدانی انجام‌شده مشهود بوده است، اظهار کرد: شهرک‌های صنعتی استان سمنان از اوج کاهش تولید رد شده‌اند و به سمت افزایش تولید در حال حرکت هستیم.

قهر دانشگاه‌ها با کارخانه‌ها

در همین حال، جواد جوهری مدیرعامل یک واحد تولیدی در بحث موانع تولید در صنعت کشور به خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان می‌گوید: ارتباط دانشگاه با صنعت باید برقرار شود؛ اتاق‌های تمیز یک اصل مهم و زیربنایی در حوزه صنعت کشور است.

وی با تأکید بر اینکه قهر دانشگاه‌ها با کارخانه‌ها به ضرر صنعت کشور است، تصریح کرد: باید این مانع را برطرف کرد.
جوهری با اشاره به اینکه دانشجویان باید با تولیدکنندگان و صنعتگران ارتباط نزدیکی داشته باشند، اضافه کرد: کارآفرینی یک ابزار مهم در رونق تولید در بدنه صنعت کشور است.

شهرک‌های صنعتی استان سمنان از اوج کاهش تولید رد شده‌اند و به سمت افزایش تولید در حال حرکت هستیم

این کارآفرین با بیان اینکه قانون مالیاتی کشور به اصلاح نیاز دارد، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی نباید با وجود دریافت مالیات، نگاه «دزد» به تولیدکننده داشته باشد.

جوهری با تأکید بر اینکه قوانین بانکی هم به این شکل است، اظهار کرد: بانک‌ها نباید این نگاه را داشته باشد و باید در مسیر کمک به تولید قدم بردارند.

برخی معادن تعطیل شده‌اند

در این بین، قلی قادری عضو شورای اسلامی روستای چاشم در شهرستان مهدی‌شهر از تعطیلی برخی معادن در روستای چاشم بخش شهمیرزاد شهرستان مهدی‌شهر به خبرنگار فارس خبر می‌دهد و می‌گوید: روستای چاشم بدون معدن نیست؛ ولی معادن فعال نیستند.

وی با تأکید بر اینکه معدن گچ و سنگ خوریه و زغال‌سنگ بهاره‌کوه تعطیل شده‌اند، تصریح کرد: این معادن هم‌اکنون فعالیت ندارند.

قادری با اشاره به اینکه معدن سنگ لاشه هم در فهرست معادن تعطیل روستای چاشم قرار دارد، اضافه کرد: این معدن هم مدت‌هاست غیرفعال شده است.

عضو شورای اسلامی روستای چاشم با بیان اینکه این معادن به دلایل مختلف تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: تعطیلی معادن روی اشتغال‌زایی این منطقه تأثیرات منفی گذاشته است.

نه به تعطیلی کارخانه‌ها

علی‌اکبر صیادجو، یک فعال اقتصادی در سمنان نیز به فارس می‌گوید: تا بازه‌ای، وضع صنعت از منظر تولید خوب نبود و روزبه‌روز روند منفی داشت؛ کالاهای صنعتی در جامعه از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و عرضه آن کم است.

وی ادامه داد: بررسی موانع تولید به بحث مفصلی نیاز دارد؛ تحریم‌های اقتصادی کمبود مواد اولیه را به همراه خود داشته است و خروج سرمایه از کشور، افزایش هزینه‌ها، دشواری واردات و صادرات کالاهای صنعتی و روی آوردن به سمت مسیرهای غیررسمی از نظر تجارت از این دست مشکلات است.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه بی‌میلی شرکای تجاری خارجی برای برخورد و مقابله با تحریم‌ها علیه ایران ازجمله مشکلات ما در حوزه صنعت و تولید است، تصریح کرد: این موارد اشتیاق مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی با ایران را کم کرده است.

صیادجو با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته توجه جدی به بحث رفع موانع تولید نمی‌شد، اضافه کرد: تولید ما افت کرده بود و به نقطه صفر نزدیک می‌شد؛ اما از ابتدای سال ۹۸ با نام‌گذاری سال رونق تولید توسط مقام معظم رهبری و عنایت دولت به بخش‌های مختلف تولید، حمایت‌ها بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه ورود قوه قضاییه به بحث رونق تولید جای تشکر دارد، تصریح کرد: قوه قضاییه تأکید دارد که هیچ کارخانه‌ای نباید به خاطر بدهی تعطیل شود و این اقدام جدی در رفع موانع تولید است؛ زیرا برخی بدهی‌ها مانعی در بحث تعطیلی و حتی تعدیل نیروی کار کارخانه‌ها و مراکز صنعتی محسوب می‌شود.

سازمان امور مالیاتی نباید با وجود دریافت مالیات، نگاه «دزد» به تولیدکننده داشته باشد

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه این عوامل دست‌به‌دست هم داده است تا تولید رونق بگیرد، اضافه کرد: تولید از رشد نسبی برخوردار است و اگر این فرایند ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی قابل‌ملاحظه‌ای در صنعت باشیم.

صیادجو در تشریح قوانین دست و پاگیر تصریح کرد: یکسری قوانین مخل تولید بودند و از منظر صادرات و واردات، امور بانکی، گمرکی، تأمین اجتماعی، قوانین کار و امور اجتماعی، مالیاتی و امثال آن مشکلاتی ایجاد می‌کردند که باید برای آنها تدبیری شود.

وی با اشاره به اینکه رفع و اصلاح این قوانین تولید را در کشور رقابت‌پذیر می‌کند، اضافه کرد: این امور، ارتقای نظام مالی کشور را هم به همراه دارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ماده ۷۶ برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور مخل رفع موانع تولید است، تصریح کرد: تأمین مواد اولیه و ارائه تسهیلات بانکی می‌تواند درد صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی را تسکین دهد و به اشتغال‌زایی و کاهش نمودار بیکاری در کشور بسیار کمک می‌کند.

لزوم خداحافظی با قوانین دست و پاگیر

حجت‌الاسلام مرتضی کشمیر، امام جمعه ایوانکی هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان می‌گوید: بحث اصلی مشکلات در ایوانکی به حوزه صنعت برمی‌گردد که کارخانجات با آن درگیر هستند.

امام جمعه ایوانکی ادامه داد: تحریم‌ها مشکلاتی در بحث مواد اولیه برای حوزه فعالان صنعت کشور و تولید ملی به وجود آورده است.

وی با تأکید بر اینکه ایوانکی بخش صنعتی استان سمنان است، تصریح کرد: دولت تأمین مواد اولیه مراکز صنعتی کشور را جدی بگیرد و ترخیص مواد اولیه از گمرکات را برای رسیدن به دست صنعتگران تسهیل کند.

امام جمعه ایوانکی با اشاره به اینکه قوانین دست و پاگیر در این راستا باید برداشته شود، اضافه کرد: مواد اولیه باید به‌سرعت در اختیار کارخانجات و مراکز صنعتی قرار گیرد.

کشمیر با بیان اینکه کارخانجات و مراکز صنعتی باید تقویت شوند، تصریح کرد: وام‌های ۱۸ تا ۲۴ درصدی نمی‌تواند کمک‌کار مراکز و کارخانجات صنعتی باشند.

قوه قضاییه تأکید دارد که هیچ کارخانه‌ای نباید به خاطر بدهی تعطیل شود و این اقدام جدی در رفع موانع تولید است

وی با تأکید بر اینکه ارزش‌افزوده، حقوق کارگران، مالیات و بیمه ازجمله دغدغه‌های صنعتگران است، اضافه کرد: یک کارفرما چطور می‌تواند با سرمایه‌گذاری عظیمی که انجام می‌دهد، سودی هم داشته باشد تا بتواند این هزینه‌ها را پرداخت کند و در بدنه صنعت کشور ادامه فعالیت بدهد.

امام جمعه ایوانکی با اشاره به اینکه وام با این سودهایی که بانک‌ها دریافت می‌کنند نمی‌تواند برای یک کارخانه‌دار گره‌گشا باشد، تصریح کرد: بانک‌ها باید تسهیلات ارزان‌قیمت بدهند و حمایت‌های بیشتری داشته باشند تا مشکلات رفع شود.

کشمیر با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری بر لزوم رفع موانع تولید تأکید دارند، اظهار کرد: رفع این مشکلات دست خودمان است و ربطی به تحریم‌ها ندارد؛ باید با این حمایت‌ها، کارخانجات بیشتر فعال شوند و رونق بگیرند و تولید ملی بیشتر و اشتغال‌زایی خوبی انجام شود.

به داخل نگاه کنید

کارگروه رفع موانع تولید استان سمنان این روزها در پی ترمیم صنعت کشور با بدنه‌ای آسیب‌دیده است و باید در این مسیر با جدیت بیشتر گام بردارد.

احیا و پیشرفت در جاده رونق تولید در کشور امری است که عزمی عمومی می‌طلبد و برای دور زدن تحریم‌ها و نجات صنعت از گردباد تحریم‌ها باید به ظرفیت‌های داخل بر مدار اقتصاد مقاومتی توجه داشت.

بخش‌هایی از توانمندی‌های تولیدکنندگان استان سمنان را اینجا ببینید:

 

انتهای پیام/۷۵۰۳۵/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول