اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رسانه‌های آمریکایی و سعودی در عراق خط‌ آشوب می‌دهند

در آستانه تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی در عراق، رسانه‌های آمریکایی-سعودی در حال خط‌دهی برای تبدیل اعتراض به اغتشاش در عراق هستند؛ نمونه اخبار و پوشش این رسانه‌ها گویای حقیقت است.

رسانه‌های آمریکایی و سعودی در عراق خط‌ آشوب می‌دهند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که گفته می‌شود، امروز (دوشنبه)، آخرین مهلت تظاهرات‌کنندگان به «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق برای معرفی نخست‌وزیر جدید عراق، به پایان می‌رسد و موج جدیدی از اعتراضات خیابانی در عراق آغاز خواهد شد، برخی رسانه‌های سعودی و آمریکایی، همچنان در قالب جنگ نرم در حال تحریک معترضان و بزرگنمایی اعتراض‌ها، با هدف تحقق خرابکاری عناصر نفوذی هستند.

به عنوان مثال پایگاه خبری شبکه آمریکایی «الحره» امروز طی یادداشتی با تیتر «تیک تاک ساعت... تاکتیک‌های موردانتظار تظاهرات‌کنندگان در عراق با اراده ضعیف ایران» بار دیگر بر روی پروژه ایران‌ستیزی (+) «واشنگتن» در ناآرامی‌های اخیر عراق متمرکز شد و با جهت‌دهی به اعتراضات خیابانی،  اقدامات خرابکارانه جدید در عراق را پیش‌بینی کرد.

 

در این گزارش با اشاره به پایان مهلت معترضان به مقامات سیاسی عراق برای پاسخگویی به مطالبات آنها، آمده است: با پایان مهلت معترضان عراقی به مقامات سیاسی این کشور، طی چند ساعت اخیر، فراخوان‌های جدیدی برای برگزاری تظاهرات‌های ضد دولتی منتشر شده است.

در این یادداشت، اظهارات دوگانه یک تحلیل‌گر سیاسی عراقی در پیش‌بینی تاکتیک‌های بعدی معترضان خیابانی آمده است. وی از یک سو می‌گوید، معترضان، در مرحله آتی، بُعد مسالمت آمیز تظاهرات‌ خود را حفظ خواهند کرد و از سوی دیگر از احتمال اشغال مقرهای مهم دولتی در مناطق مختلف از جمله استان ذی‌قار، آتش زدن مقرهای سازمان الحشد الشعبی و حتی احتمال حرکت به سوی منطقه امنیتی سبز بغداد می‌گوید.

وی پیش‌بینی می‌کند که معترضان خیابان‌ها و پل‌های بیشتری را ببندند و لاستیک‌های خودروهای بیشتری به آتش کشیده شود.

در این یادداشت بدون توجه به بیانیه‌ها و گزارش‌های متعدد سازمان الحشد الشعبی مبنی بر عدم دخالت در مهار اعتراض‌ها و ناآرامی‌هایی که از اول اکتبر سال گذشته وارد مرحله جدیدی شده، ادعا می‌شود که نیروهای الحشد الشعبی تظاهرات‌کنندگان را سرکوب می‌کنند. 

نویسنده در ادامه پای ایران را به میان می‌کشد و از تضعیف ایران در عراق پس از ترور سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در روز جمعه ۱۳ دی‌ماه، می‌نویسد و مدعی می‌شود که این تضعیف ایران، بر روی عملکرد الحشد الشعبی در عراق نیز تاثیر دارد و موجب خواهد شد که از شدت مقابله نیروهای این سازمان با معترضان کاسته شود.

شبکه الحره، امروز همچنین در خبری مدعی حمله بامداد امروز نیروهای امنیتی عراق به میدان «التحریر» بغداد برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان با توسل به زور شد و برای اثبات این ادعا، پست‌های برخی کاربران در توئیتر در این‌باره را بازنشر داد. در حالی که واقعیت ماجرا به نقل از رسانه‌های دولتی و حتی مستقل عراقی چیز دیگری است.

پایگاه خبری «بغداد الیوم» با اشاره به اینکه ضرب‌الاجل تعیین شده برای مقامات سیاسی عراق از سوی تظاهرات‌کنندگان در ناصریه بوده  نوشت: همان‌طور که انتظار می‌رفت در پی پایان این مهلت،  فراخوان‌هایی برای تشدید اعتراض‌ها منتشر شد و برخی از معترضان اقدام به بستن خیابان‌ها در بغداد کردند.

اما فرماندهی عملیات بغداد  طی بیانیه‌ای اعلام کرد که فرماندهی کل نیروهای مسلح، دستور داده تااغتشاش‌گران و کسانی که با آتش‌زدن لاستیک خودروها، اقدام به بستن جاده‌ها می‌کنند، دستگیر شوند.

این فرماندهی سپس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کلیه راه‌هایی که از سوی برخی گروه‌های خشونت‌طلب در بغداد بسته شده بودند، باز شده‌اند و این اقدام با همکاری حاضران در تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز صورت گرفته است.

در ادامه این بیانیه از تلاش تظاهرات‌کنندگان و حمایت آنها از نیروهای امنیتی برای باز کردن کلیه راه‌ها و جاده‌ها تقدیر شد.

در حالی که امروز از بصره گزارش داده می‌شود که کلیه راه‌ها و پل‌ها باز است و در ترددهای  این شهر مشکلی وجود ندارد، پایگاه خبری «المسلة»، گزارش‌هایی درباره بسته شدن خیابان فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف، بسته شدن اغلب خیابان‌های اصلی در «واسط» و درگیری در بزرگراه «محمد القاسم» در بغداد منتشر کرده است.

امروز، پایگاه خبری شبکه «اسکای نیوز عربی» (وابسته به امارات) نیز به طور مشخص بر روی تشدید موج تظاهرات‌ها در عراق مانور داد و صرفا به تشدید تدابیر امنیتی در بغداد پرداخت و بدون استناد به گزارش‌های رسمی یا غیر رسمی، مدعی کشته و زخمی شدن شماری از معترضان خیابانی شد. 

 

دستور برای مقابله با سدکنندگان راه‌ها و جاده‌ها

با انتشار این اخبار، فرماندهی عملیات بغداد توضیح داد که یک گروه غیرقانونی که تلاش داشت، جاده پایین بزرگراه «محمد القاسم» را ببندند، دستگیر کرده است زیرا شورای امنیت ملی عراق به نیروهای امنیتی دستور داده که هر طرفی را که موجب بسته شدن ادارات یا راه‌ها می‌شود، دستگیر کنند.

فرماندهی عملیات بغداد اطمینان داد که  امنیت میدان اصلی تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز و مناطق اطراف آن را تامین می‌کند و از معترضان خواست که از درگیری با نیروهای امنیتی و خروج از این مناطق مشخص شده برای اعتراض مسالمت‌آمیز پرهیز کنند تا دستگیر نشوند.

با این وجود شبکه‌های سعودی «العربیه» و «الحدث»  نیز بر روی احتمال تشدید موج اعتراض‌های خیابانی در عراق متمرکز شدند و با تکیه بر تحلیل‌های کارشناسان خود از تشدید اعتراض‌ها و خشونت‌ها خبر دادند و تصاویری از درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان منتشر کردند و بدون توجه به بیانیه فرماندهی عملیات بغداد و توضیح آن درباره دستگیری اغتشاش‌گران و افراد نفوذی در تظاهرات‌های مسالمت آمیز، صرفا، دستگیری خرابکاران را بزرگنمایی می‌کنند.


نمونه خبرها سه شبکه امارتی و سعودی و پخش زنده تحولات

 

با آنکه جمعیت حاضر در خیابان در مقایسه با دو ماه گذشته کاهش یافته اما از دیروز یکشنبه، حجم خرابکاری‌ها مثل بستن مسیر فرودگاه یا پل‌ها و آتش‌زدن ساختمان‌ها یا محاصره مراکز مهم مثل نیروگاه برق افزایش یافته است. 

از همان آغاز تظاهرات‌های عراق که از اول اکتبر گذشته در اعتراض به فساد سیاسی و اجتماعی، سهم‌خواهی‌های حزبی، بیکاری، فقر، نقصان و ناکارآمدی دولت‌های متوالی در بخش خدمات‌رسانی شروع شد؛ شبکه‌های سعودی و  آمریکایی و غربی با دامن‌زدن به اغتشاشات  و خبرسازی و پخش برنامه‌ها و گفت‌وگوهای جهت‌دار، خود را مدافع مطالبات مردم عراق نشان دادند و در زیرمجموعه ارتش الکترونیک آموزش دیده و سازمان یافته آمریکا، تلاش کردند تا با منحرف کردن مسیر اعتراض‌ها، اهداف غربی‌ها را در عراق محقق سازند. مسئله‌ای که بارها دولت عراق و تحلیل‌گران سیاسی درباره آن هشدار دادند.

امروز، «نعیم العبودی» نماینده فراکسیون پارلمانی «الصادقون» نیز درباره خرابکاری برخی افراد نفوذی در صفوف معترضان عراق، گفت: بستن جاده‌ها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و پاره کردن عکسهای شهدا نوعی خرابکاری است و هیچ ارتباطی با حاضران در تظاهرات‌های مسالمت آمیز در خیابان‌های مناطق مختلف عراق ندارد.

وی در ادامه گفت که این اقدامات خرابکارانه، به خوبی هویت افراد پشت پرده  خود را روشن می‌سازند و ثابت می‌کند که این اقدامات هیچ ارتباطی با تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز ندارد.

«سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق نیز خواستار قائل شدن تفاوت بین عناصر خرابکار و معترضانی شد که خواستار اعتراضات مسالمت‌آمیز هستند.(جزئیات بیشتر)

این در حالی است که قرار است روز جمعه (۴ بهمن)؛ به دعوت مقتدی الصدر، تظاهرات میلیونی و مسالمت‌آمیز ضد آمریکایی در راستای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق برگزار شود و به تحلیل کارشناسان، آمریکا تمام تلاش خود را وقف تشدید اغتشاش و هرج و مرج در عراق کرده است تا از یک سو، بقای خود در عراق را توجیه کند و از سوی دیگر، از اهمیت تظاهرات ضد آمریکایی در این کشور بکاهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول