اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

تفاهم نامه سازمان فنی حرفه‌ای و شورای عالی مناطق آزاد/ 70 هزار شغل در دو سال ایجاد می‌شود

براساس یادداشت تفاهم همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و شورای عالی مناطق آزاد که امروز در محل سازمان فنی حرفه‌ای امضا شد، 70 هزار شغل جدید ظرف دو سال آینده در مناطق آزاد ایجاد می‌شود.

تفاهم نامه سازمان فنی حرفه‌ای و شورای عالی مناطق آزاد/ 70 هزار شغل در دو سال ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یادداشت تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و شورای عالی مناطق آزاد تجاری اقتصادی و صنعتی امروز در محل سازمان فنی حرفه‌ای به امضای علی اوسط هاشمی رئیس سازمان فنی حرفه‌ای و محمدرضا رستمی معاون فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد تجاری امضا شد.

این تفاهم نامه که سه ساله است قرار است آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به افراد ساکن و حاضر در مناطق آزاد اقتصادی و تجاری آموزش مهارت داده شود و بر اساس هدف گذاری این تفاهم نامه 70 هزار نفر ظرف دو سال آینده جذب مناطق ازاد تجاری و اقتصادی خواهد شد.

به گفته علی‌اوسط هاشمی ایجاد مناطق آزاد که لایحه آن از سوی دولت به مجلس ارسال شده است، فرصت خوبی برای همکاری تجاری بین ایران و 15 کشور همسایه و پیرامونی است که روشی برای دور زدن تحریم و صادرات کالا از طریق مناطق آزاد به کشورهای همسایه خواهد بود. 

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای با بیان اینکه درصد ورود آقایان به دانشگاه از 63 درصد به 54 درصد کاهش یافته و درصد ورود خانم‌ها به 66 درصد رسیده است، گفت: ظاهرا این گونه تقسیم بندی شد که خانم‌ها دنبال علم و دانش و آقایان دنبال مهارت بروند و باید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به بحث آموزش مهارت به بقیه آقایانی که وارد دانشگاه نمی‌شوند اقدام کنند. 

هاشمی این را هم گفت هر منطقه آزاد یک پتانسیلی دارد در حالی که عمده توجه برنامه‌های توسعه کشور توجه به مرکز کشور بوده و مناطق مرزی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اما مناطق آزاد تجاری، ساحلی و مرزی محلی هستند که باید سرمایه اجتماعی را در آنجا شکل دهیم و به افراد ساکن این مناطق مهارت بیاموزیم تا زمینه ایجاد اشتغال و عدالت اقتصادی فراهم شود و اولویت آموزش مهارت به نیروهای محلی در این مناطق است.

همچنین رستمی در این مراسم گفت: مناطق آزاد ایران با دو هزار منطقه آزاد جهان در ارتباط هستند و ما باید از طریق این تفاهم نامه خدمات مهارتی به افراد ساکن مناطق آزاد ارائه کنیم وحتی می‌توانیم صادرات آموزش فنی حرفه‌ای به متقاضیان خارجی در این مناطق داشته باشیم و این مناطق را برای توسعه صادرات آماده کنیم.

به گفته رستمی مدارس بین‌المللی مهارت آموزی در برخی مناطق آزاد آغاز به کار کردند که با نگاه ارائه خدمات مهارتی به کشورهای همسایه و صادرات نیروی حرفه‌ای به خارج دنبال می‌شود.

رستمی این را هم گفت سال 99 اولویت اینگونه عنوان شده هر دانش‌آموز یک مهارت به گفتمان توسعه مهارت باید توجه کنیم و هر شهروند مناطق آزاد باید یک مهارت داشته باشد.

معاون دبیرخانه  مناطق آزاد همچنین گفت: در مناطق آزاد برخی از حرفه‌ها مربوط به جوامع محلی هستند که افراد محلی توان کسب شغل ندارند و نیروهایی که در صنایع مستقر در مناطق آزاد جذب می‌شوند، از جای دیگر جذب می‌شوند.بنابراین آموزش مهارت به نیروهای محلی بسیار مؤثر خواهد بود.

رستمی این را هم گفت طبق برنامه ظرف دو سال آینده بالغ بر 70 هزار نفر شاغل در مناطق آزاد جذب خواهند شد که در چارچوب نظام حرفه‌ای وآموزش مهارتی خواهند بود. 

همچنین علی اوسط هاشمی گفت: برای همه مناطق آزاد نمی‌شود یک نسخه برای آموزش مهارت ارائه کرد. برخی مناطق در مناطق خشک و برخی در مناطق ساحلی قرار دارند. در مناطق ساحلی اولویت با توسعه مشاغل دریامحوری، تجارت و صادرات است و صنایعی که در آنجا مستقر می‌شوند با این محوریت خواهند بود. 

وی همچنین در مورد ضمانت اجرای این تفاهم نامه گفت: هیچ سرمایه‌گذاری اقدام به جذب افراد به صرف داشتن مدرک نمی‌کند بلکه اولویت جذب افراد داشتن مهارت است که با ارائه آموزش مهارتی به افراد می‌توانیم زمینه جذب این افراد را به مشاغل را فراهم کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که چه برنامه‌ای برای آموزش مهارت به کولبران مناطق مرزی و آزاد دارید، گفت: دولت لایحه 8 منطقه آزاد تجاری را به مجلس ارائه کرده است که در صورت تعیین تکلیف می‌توانیم تجارت خارجی را با کشورهای همسایه گسترش دهیم که البته در مناطق مرزی بین ساکنان مرزی دو کشور قرابت فرهنگی، زبانی و سیاسی وجود دارد و یک راه برون رفت از تحریم‌ها توجه به سازوکار مؤثر مرزی است.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای همچنین گفت:‌در جایی که مهارت افراد ضعیف باشد، نرخ بیکاری هم بالا می‌رود، اما در تعامل با مدیران محلی و شرکای اجتماعی با ارائه آموزش مهارت به افراد باید زمینه‌ای فراهم کنیم که جذب افراد کولبر در مشاغل مهارتی دلپذیرتر از شغل کولبری باشد و آنها را از چسبندگی به شغل کولبری رها کنند.

هاشمی گفت: ارتقاء‌ مهارت در افراد خود یک نوع اعتبار بخشی است و خارج کردن مهارت از نقش خلوت خود به نقش مؤثر برای سازمان‌ها و شرکای اجتماعی می‌تواند زمینه اشتغال جوانان را در مناطق آزاد فراهم کند.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای همچنین گفت: فرصت سه ساله برای این تفاهم فرصت کمی نیست و یک دوره کارشناسی است در حال حاضر دوره‌های کامل مهارتی 1800 ساعت هستند که بهترین فرصت برای کسب مهارت است و کسانی که مهارت کسب می‌کنند قبل از اتمام دوره مهارتی خواهان و متقاضی برای اشتغال پیدا  می‌کنند. همانطور که در استان البرز مهارت آموزان قبل از پایان دوره سفارش شغل پیدا کرده بودند.

همچنین رستمی در پایان گفت: 250 هزار نفر در مناطق آزاد شاغل و یک میلیون نفر در این مناطق ساکن هستند و ما نیازمند به آموزش ارتقاء‌مهارت در مناطق آزاد هستیم و ظرف دو سال آینده 70 هزار شغل جدید در مناطق ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول