اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

فارس من|پیش‌بینی اعتبار ۳ میلیارد تومانی برای پسماند شهرستان لاهیجان

مدیرکل پسماند استان گیلان از پیش‌بینی اعتبار ۳ میلیارد تومانی برای پسماند شهرستان لاهیجان خبر داد و گفت: این کار وارد مناقصه شده و چون انجام این کار و ساماندهی آن به‌صورت پنج‌ساله است برای سال اول مبلغ سه میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

فارس من|پیش‌بینی اعتبار ۳ میلیارد تومانی برای پسماند شهرستان لاهیجان

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، سامانه «فارس من» باهدف ارتباط دوسویه مخاطبان خبرگزاری فارس و رسیدگی به مشکلات مطروحه از سوی مردم راه‌اندازی شده است، مخاطبان با ثبت سوژه‌های خود در این سامانه و جمع‌آوری امضاهای بیشتر می‌توانند خبرنگاران فارس را در پیگیری هرچه سریع‌تر مسائل و مشکلات استان همراهی کنند.

«چرا شهرستان لاهیجان هیچ سهمی از بودجه پسماند گیلان ندارد؟» یکی از سوژه‌هایی بود که مخاطب در سامانه فارس من ثبت کرده است

مخاطب در ثبت این سوژه مطرح کرده است "سهم لاهیجان و سیاهکل از اعتبارات مدیریت پسماند گیلان چقدر است؟ ۱۰۶ میلیارد تومان به شهرهای رشت، لنگرود، رودسر و انزلی در حوزه‌ی مدیریت پسماند تخصیص و تأمین اعتبار شد. خبرگزاری تسنیم در روزهای اخیر به نقل از استاندار گیلان نوشته بود: برای مدیریت پسماند گیلان ۱۰۶ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار داریم که به شهرهای رشت، لنگرود، رودسر و انزلی پرداخت می‌شود برای سایر شهرداری‌های موجود در استان گیلان نیز مبلغ ۱۳ میلیارد تومان در همین راستا اعتبار تخصیص پیداکرده است. شاید جا داشته باشد بپرسیم که بودجه‌ی لاهیجان و سیاهکل از این مبالغ چقدر است؟ و چه کسی باید برای تخصیص و تأمین این بودجه برای لاهیجان و سیاهکل اقدام می‌کرد"

استان گیلان چندین سال با معضل پسماند مواجه بوده و بسیاری از شهرهای این استان با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مشکل پسماند تنها مختص به رشت نبوده و بسیاری از شهرستان‌های گیلان ازجمله لاهیجان و آستانه‌اشرفیه با این معضل مواجه هستند که مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی بسیاری را برای مردم استان گیلان به وجود آورده است.

مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید از سوی مسؤولان مربوطه به‌طورجدی انجام و پیگیری شود هدف از مدیریت پسماند، برنامه‌ریزی در جهت ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب و موردنیاز در جامعه شهری از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی، برنامه‌ریزی جهت نظافت و رفت‌وروب، شستشوی معابر، انهار، سطوح، مبلمان‌ و سایر المان‌های شهری و به‌طور کل پاکیزه سازی معابر و فضاهای عمومی شهر با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، برنامه‌ریزی جهت تفکیک پسماند در مبدأ تولید به‌منظور ایجاد ارزش‌افزوده برای پسماند، بهبود کیفیت پسماند ورودی به طرح‌های تولیدی کمپوست و بازگرداندن مواد و انرژی به چرخه تولید و طبیعت با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی، بسترسازی، پشتیبانی و برنامه‌ریزی لازم برای جلب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری سازمان در فعالیت‌های خدماتی، تجاری، پژوهشی، تولیدی، فنی و مهندسی ذی‌ربط به‌خصوص تولید کمپوست و تبدیل مواد است.

در همین خصوص امسال اعتباری بالغ‌بر ۱۱۹ میلیارد تومان از محل کمک به ساماندهی پسماند استان‌های شمالی مصوب گردید که ۹۱ میلیارد آن به شهرستان‌های رشت، فومن، صومعه‌سرا، شفت و ماسال برای مدیریت پسماند و دستگاه زباله‌سوز تعلق‌گرفته و مابقی اعتبار بر اساس میزان بزرگی پروژه به دیگر شهرستان‌های استان اختصاص داده می‌شود که سهم شهرستان با توجه به پروژه‌ها متفاوت است.

پیش‌بینی اعتبار ۳ میلیارد تومانی برای پسماند شهرستان لاهیجان

پسماند استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لاهیجان با بیان اینکه میزان اعتباری که به هر شهرستان در خصوص مدیریت پسماند اختصاص می‌یابد بر اساس بزرگی پروژه است، اظهار کرد: ۹۱ میلیارد تومان از ۱۱۹ میلیارد اعتبار به رشت و شهرستان‌های اطراف آن برای مدیریت پسماند و دستگاه زباله‌سوز اختصاص‌یافته که با هماهنگی‌های انجام‌شده مابقی اعتبار بر اساس بزرگی پروژه به دیگر شهرستان‌های استان تعلق می‌گیرد.

سید پویا شهشهانی با اشاره به میزان اعتبار پیش‌بینی‌شده در خصوص مدیریت پسماند برای دیگر شهرستان‌های استان گیلان گفت: بر اساس بزرگی پروژه، برای کارخانه کمپوست لنگرود ۱۲ میلیارد تومان، تکمیل ابنیه کارخانه کمپوست رودسر ۴ میلیارد تومان، پروژه کمپوست رودسر سه میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

وی با اذعان به اینکه سه شهرستان پیش‌بینی اعتبارشان در خصوص ساماندهی محل دفن زباله بوده است، تصریح کرد: ساماندهی محل دفن زباله به‌صورت یک سال انجام‌نشده و با توجه به اینکه باید مراحل دفن به‌صورت بهداشتی انجام شود بهره‌برداری این کار باید در طول سنوات انجام شود که نیاز به اعتبار دارد.

مدیرکل پسماند استان گیلان با اشاره به میزان اعتبار پیش‌بینی‌شده برای شهرستان لاهیجان در حوزه ساماندهی دفن زبانه افزود: برای پروژه ساماندهی دفن زباله در لاهیجان ۱۸ میلیارد تومان هزینه ساماندهی دفن زبانه است و این کار وارد مناقصه شده و چون انجام این کار و ساماندهی آن به‌صورت پنج‌ساله است برای سال اول مبلغ سه میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

شهشهانی با تأکید بر پروژه محور بودن مدیریت پسماند گفت: توافقی بین استانداری و سازمان شهرداری‌ها انجام‌شده و هر پروژه‌ای که قرارداد آن عقد شده و تشریفات قانونی را طی کند بهش پول پرداخت می‌شود.

وی عدم اختصاص اعتبار به شهرستان لاهیجان در حوزه مدیریت پسماند را غیرواقعی دانست و بیان کرد: متأسفانه این نگاه بسیار اشتباه است زیرا نباید پروژه نیروگاه زباله‌سوز که ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه آن است را با ساماندهی دفن زباله مقایسه کنیم.

مدیرکل پسماند استان گیلان با بیان اینکه دستگاه متولی پول به شهرداری‌ها سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور است، تصریح کرد: در سفر دولت به استان گیلان برای مدیریت پسماند شهرداری‌های تابع استان ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای دو سال در نظر گرفته‌شده است و به هر شهرستان با توجه به پیشرفت پروژه اعتبار داده می‌شود زیرا در غیر این صورت باید مابقی اعتبار را به دولت بازگردانده شود.

شهشهانی از پرداخت اعتبار به سازمان شهرداری‌ها توسط سازمان برنامه‌وبودجه خبر داد و گفت: ما اعتبار رو پیش‌بینی کردیم و به سازمان شهرداری‌ها توسط سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت‌شده است به‌محض اینکه هر پروژه‌ای قرار ببینند و آماده کار باشد با توجه به‌صورت وضعیتی که می‌برد اعتبار خود را دریافت می‌کند.

انتهای پیام/84007

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول