اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دامنه استفاده از منابع آب در کشاورزی کنترل شود

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: دامنه استفاده از آب در کشاورزی باید از منابعی باشد که سال گذشته وارد ذخایر آب زیرزمینی شده است.

دامنه استفاده از منابع آب در کشاورزی کنترل شود

سید محمدجعفر ناظم سادات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: هرگاه یک سال پر باران داریم کشاورزی و بهره‌برداری بی‌رویه از آب افزایش می‌یابد و روند ثابتی ندارد.

وی ضمن تاکید بر بهینه‌سازی آب در مصارف کشاورزی ادامه داد: نبود برنامه‌ریزی و پمپاژ حداکثری آب به منابع آبی خسارت وارد کرده و ضررهای غیرقابل جبران می‌رساند.

 استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه بارش‌های جوی طی چند سال تغییرات چندانی در افزایش منابع آب زیرزمینی ایجاد نمی‌کند چرا که این منابع طی یک میلیون سال سازماندهی شده است، افزود: مشکل منابع آب زیرزمینی با نوسانات آب و هوایی دوره‌های کوتاه مدت درمان نمی شود با وجود اینکه هر نوبت بارش باران ارزشمند است و مشکلات مردم را کم می‌کند اما ضرورت حفظ منابع آبی باید همواره در نظر گرفته شود.

ناظم سادات تاکید کرد: در این زمینه دولت با در نظر گرفتن شرایط مردم از لحاظ اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی و سپردن حوزه آبخوان‌ها به اهالی بومی هر منطقه روند بهره‌برداری از منابع آب را تسهیل کرده و خود نقش نظارتی داشته باشد.

 رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز بیان کرد: چنان چه در حیطه استفاده از منابع آب برنامه ثابتی در سطح استان فارس اجرا شود بدیهی است برنامه‌ای که در سپیدان کاربرد دارد قطعاً در لار و لامرد کاربرد ندارد و از آنجا که قوانین نمی‌توانند این تفاوت‌ها را در نظر بگیرند بنابراین برای نزدیک شدن به زندگی پایدار و شکوفایی استعدادهای اجتماعی، مردم باید وارد میدان شوند.

وی با اشاره به فرضیه‌ ورود به مرحله ترسالی و وجود بارش‌های مداوم در آینده گفت: امسال سال پربارانی را سپری کردیم و برخی از کارشناسان شرایط نزدیک به نرمال را برای بار‌ش‌های جوی پیش‌بینی می‌کنند.

ناظم سادات اظهار داشت: چنان چه این روال در زمان‌های معین ادامه یابد می‌توان به پشت سر گذاشتن خشکسالی امیدوار بود هرچند هنوز پیش‌بینی قطعی در این زمینه وجود ندارد.

 انتهای پیام/76020

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول