اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هودیان؛ همانجا که اصفهانی‌ها هیأتشان را برده‌اند+تصاویر

نام هودیان را شنیده‌اید؟ گلمورتی چطور؟ گنبد علوی؟ این روستاها بخش دلگان را تشکیل می‌دهند که احتمالاً نام آن را هم نشنیده باشید، تعدادی از اصفهانی‌هیأت خود را به هزار کیلومتر آن طرف‌تر در روستای 300 نفری هودیان برده‌اند.

هودیان؛ همانجا که اصفهانی‌ها هیأتشان را برده‌اند+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نام هودیان را شنیده‌اید؟ گلمورتی چطور؟ گنبد علوی؟ این روستاها بخش دلگان را تشکیل می‌دهند که احتمالاً نام آن را هم نشنیده باشید؛ بخش دلگان از توابع شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان است همان‌جایی که میانگین بارش در یکسالش حدود 5 میلی‌متر است اما آنطور که رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرده فقط در 20 دی ماه امسال 65 میلی‌متر در دلگان باران بارید.

امروز 30 دی ماه، دهمین روزی است که این روستاها با سیل درگیر هستند و نیازهای اساسی آن‌ها مانند آب شرب هم وضعیت روشنی ندارد، برخی از روستاها همچنان راه ارتباطی ندارند، کما این که قبل از سیل هم هیچ کدامشان جاده مناسبی برای تردد نداشتند.

 

به گفته مسؤولان محلی، سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور از نظر میزان بزرگراه رتبه آخر کشوری و از نظر میزان مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین‌راهی رتبه 29 کشوری را داراست و با ۷ محور پرحادثه، ۳۸ نقطه حادثه‌خیز و تنها ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه هر ۱۲ ساعت جان یک نفر را می‌گیرد.

کمبود امکانات و محرومیت‌های سیستان و بلوچستان خبر جدیدی نیست، حتی خبر بلاهایی طبیعی مانند طوفان و ریزگرد هم در آن دیار عادی محسوب می‌شود اما سیل، نه! این استان سال‌هاست خود را با کم‌آبی و آب و هوای بیابانی وفق داده اما تغییرات محیط زیستی شامل حال سیستان هم شده، به طوری که مهرماه و قبل از سیل اخیر، اعلام شد بارش‌ها در برخی نقاط استان سیستان و بلوچلستان طی 20 سال گذشته سابقه نداشته است.

این‌ها به کنار، بارندگی‌های منجر به سیل سیستان دقیقاً جمعه 20 دی ماه آغاز شد، همان جمعه‌ای که جمعه قبلش سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسیده بود و چهارشنبه‌اش انتقام سخت ایران رقم خود و همزمان با آن حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تهران-کیف رخ داد.

 

اما این همه ماجرا نبود!

بعد از این که اعلام شد ۲۴۵ روستا آب و 877 روستا برق ندارند، راه ارتباطی ۸۹۰ روستا قطع شده و برآوردهای اولیه حکایت از ۲ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان خسارت دارد، آستین همت مردم ایران زمین با وجود روزهای سختی که از آن عبور می‌کردند بالا رفت و بار دیگر سیلی از جنس کمک‌ها مردمی به سمت سیستان و بلوچستان روانه شد.

«کمک‌رسانی‌ها و ارسال اقدام خوراکی و امدادی از تمامی نقاط کشور از طریق زمینی و هوایی در میان مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد و روز به روز به جمعیت امدادگران برای کمک به مردم اضافه می‌شود»؛ این توصیف خبرنگار فارس در سیستان و بلوچستان در روزهای گذشته بود.

24 دی ماه بود که منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام کرد: به دنبال پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر یاری‌رسانی به هم‌وطنان در معرض سیل در استان سیستان و بلوچستان و مناطق جنوب شرق کشور روز گذشته ۴ تیم امدادی و تجهیزات کنترل سیل اصفهان به منطقه اعزام شد.

همچنین طبق اعلام وی دومین مرحله کمک‌های استان اصفهان به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان شامل ۶ دستگاه خودرو با تجهیزات کامل امداد و نجات، ۲ دستگاه جرثقیل و کفکش و ۱۹ نفر نیروی امدادگر و غواص ارسال شدند، همچنین ۳ اکیپ ستاد سیل به همراه، جرثقیل، موتور برق، پمپ، خودروهای آتش‌نشانی و قایق هم از شهرداری اصفهان به مناطق اعزام شدند.

 

از جمله هیأت هایی که کمک به سیستان را همچون سیل نوروزی لرستان و گلستان خیلی زود آغاز کرد، رزمندگان اسلام بود؛ محمد نادرالاصل مسؤول هیأت رزمندگان اسلام اصفهان 24 دی ماه از اعزام گروه‌های جهادی این هیأت به سیستان و بلوچستان و تهیه اقلامی از جمله کپسول‌های گاز، آب آشامیدنی، آرد، پتو و وسایل اولیه توسط این هیأت خبر داد و گفت: یک کامیون آب آشامیدنی شامل ۸ هزار شل و پتو تاکنون برای این مناطق جمع‌آوری شده و بخشی از کمک‌های مالی هم برای تهیه آرد در نظر گرفته شده که به این مناطق ارسال می‌شود.

 

نادرالاصل در ادامه بیان کرد: در حال حاضر یک گروه جهادی به این مناطق اعزام شده است و در حال تلاش برای تأمین اقلام مورد نیاز برای پاکسازی این مناطق از جمله لجن‌کش هستیم، مردم می‌توانند کمک‌های خود را به ۵۳ دفتر هیأت رزمندگان اسلام در سراسر استان تحویل دهند.

حالا تصاویری از سوی هیأت رزمندگان اسلام منتشر شده که از حضور این هیأت در روستای 300 نفره هودیان از توابع دلگان در شهرستان ایرانشهر سیستان و بلوچستان حکایت دارد.

 

شهرداری اصفهان، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، شعب بانک رسالت، ستاد جبهه فرهنگی استان اصفهان، مجموعه های امدادی مانند هلال احمر و کمیته امداد، مجموعه‌های فرهنگی، هیأت‌ها و نیز سازمان های مردم نهاد از دیگر بخش‌هایی بوده اند که تاکنون کمک‌های خود را از اصفهان روانه مناطق سیل‌زده کرده‌اند.

انتهای پیام/63064/م30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول