اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

آغاز به کار نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر/ شماره جدید فصلنامه تئاتر روی پیشخوان

نمایشگاه عکس و پوستر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با عنوان «لحظه قطعی» جمعه 4 بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

آغاز به کار نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر/ شماره جدید فصلنامه تئاتر روی پیشخوان

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس و پوستر این رویداد با عنوان «لحظه قطعی» از ساعت 17 روز جمعه 4 بهمن ماه در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

هیات داوران بخش مسابقه و نمایشگاه عکس سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به مدیریت سیامک زمردی مطلق 807 عکس از 170 هنرمند عکاس را داوری کردند و با جمع‌بندی آن‌ها 59 عکس از 49 عکاس در نمایشگاه عکس تئاتر جشنواره نمایش داده می شوند.

همچنین در بخش مسابقه و نمایشگاه پوستر به مدیریت ابراهیم حسینی، تعداد 287 اثر از 95 بررسی شدند و در نهایت با جمع‌بندی هیات داوران این بخش، 60 اثر از 35 طراح در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران نمایش داده می‌شوند. سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند از تاریخ 4 تا 15  بهمن ماه همه روزه از ساعت 10 تا 20 به بازدید از این نمایشگاه بپردازند.

*شماره‌ ۷۴ «فصلنامه‌ تئاتر» روی پیشخوان

هفتادوچهارمین شماره‌ «فصلنامه‌ علمی- پژوهشی تئاتر» به مدیرمسئولی شهرام کرمی و سردبیری سیدمصطفی مختاباد زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات نمایش منتشر شد.

در این شماره شش مقاله به چاپ رسیده است که عناوین آن عبارتند از: ـ چگونگی خلق فضاهای فیزیکی و عاطفی در مولتی‌مدیای «یک نامه‌ عاشقانه»/ نویسندگان: سیامک احمدی‌سوادکوهی/امیر دژاکام

ـ بررسی کنش دراماتیک و انتقال جوهره‌ درونی نمایش در پوسترهای تئاتر میشل باتوری با رویکرد نشانه‌شناسانه/ نویسنده: سام ایزدی‌خالق‌آبادی

ـ مبارک و کاراگز: افول و شکوفایی مطالعه‌ تطبیقی حضور دو شخصیت عروسکی در ایران و ترکیه/ نویسنده: سپیده نورائی

ـ کنکاشی در شکل‌گیری گروه تئاتر آناهیتا و تأثیر آن بر تئاتر ایران (۱۳۴۳ ـ ۱۳۳۷)/ نویسندگان: مریم رحیمی/ روح‌الله جعفری

ـ نگاهی تاریخی بر دوران فعالیت تئاتر خصوصی در ایران با تمرکز بر وضعیت تئاتر کشور بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۳۵۷ شمسی/ نویسندگان: آهو تعلیمی و ناصر آقایی

ـ مناسبات بینامتنی میان جغرافیای فرهنگی و ادبیات دراماتیک با نگاهی ویژه به موضوع خشونت در تی‌اس‌تیز سنکا/ نویسنده: سعید یزدانی

شماره‌ ۷۴ «فصلنامه‌ تئاتر» در پاییز ۱۳۹۸ و با بهای ۱۰  ‌هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه‌ تئا‌تر منتشر و توزیع شده است.

*نمایش «پدر» نوشته در سلیمانیه روی صحنه رفت

نمایش «پدر» نوشته «اگوست استریندبرگ»، به کارگردانی «صدیق عزیز» و با هنرنمایی بازیگران سرشناس و باسابقه تئاتر اقلیم کُردستان و مقیم اروپا در شهر سلیمانیه روی صحنه رفت.

نمایش «پدر» Father نوشته «اگوست استریندبرگ» August Strindberg نمایشنامه‌نویس سرشناس سوئدی و از نمایشنامه‌نویسان بزرگ و تأثیرگذار تاریخ ادبیات نمایشی جهان، به کارگردانی »صدیق عزیز» هنرمند کُرد ساکن کشور نروژ، با ترجمه «دلاو‌ر قره‌داغی» و با هنرنمایی بازیگران سرشناس و باسابقه تئاتر اقلیم کُردستان و مقیم کشورهای مختلف اروپایی، از جمله؛ «شه‌مالی عه‌به ره‌ش»، «دلشاد ئه‌حمه‌د»، «خه‌رمان هیرانی»، «سیروان جه‌مال»، «شادان فوئاد» و «کاروان عه‌لی مه‌جول» به مدت 10 روز در سالن تئاتر مجموعه هنرهای زیبای شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کُردستان عراق روی صحنه رفت و مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت و در ادامه نیز، در شهر اربیل نیز روی صحنه خواهد رفت.

در نمایش «پدر» تعدادی از بازیگران سرشناس و با سابقه تئاتر اقلیم کُردستان از جمله؛ «شه‌مالی عه‌به ره‌ش» در نقش کاپیتان، «دلشاد ئه‌حمه‌د» در نقش کشیش، «خه‌رمان هیرانی» در نقش لاورا، «سیروان جه‌مال» در نقش دکتر، «شادان فوئاد» در نقش داین، «دییه عه‌لی» در نقش بیرتا، «کاروان عه‌لی مه‌جول» در نقش نوید و همچنین «کالی سه‌باح» در نقش پیشخدمت به هنرنمایی پرداخته‌اند.

این نمایش به همت انجمن هنرهای زیبای «یوتوبوری» به ریاست «دلشاد احمد»، اداره کل فرهنگ و هنر سلیمانیه ـ بخش تئاتر، با همکاری مجموعه هنرهای زیبای کُرد در سلیمانیه، کمپانی سینمایی «مستی فیلم» به مدیریت «فوئاد جلال» و با اسپانسری خطوط تلفن همراه «ئاسیا سیل» و تلویزیون «کُرد سات» در شهر سلیمانیه روی صحنه رفت.   

«اگوست استریندبرگ» نمایشنامه «پدر» را در سال 1887 در سه پرده تراژیک به رشته تحریر درآورد و بازتاب‌های گوناگونی را در دوره حیاتش برانگیخت و مورد توجه منتقدان و صاحب‌نظران قرار گرفت. «پدر» نمایشنامه‌ای درباره یک کاپیتان ارتش و همسرش لورا است. آن‌ها بر سر تربیت دخترشان برتا با هم اختلاف دارند و ... .

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول