اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نخبه‌هایی که از روستاها برای پایان اقتصاد نفتی حماسه‌سرایی می‌کنند

این سرآغاز داستان واقعی از جوان‌هایی است که قرار است در کنار هم گام‌هایی برای قوی شدن ایران عزیز بردارند؛ گام‌هایی که از ۲۴ شهرستان اصفهان پهناور عبور خواهد کرد تا نشان دهد جهادی عمل کردن، پویایی، همه‌جانبه بودن و حساب شده گام برداشتن رمز اصلی موفقیت است و این نخبه‌ها برای موفق شدن چیزی کم ندارند.

نخبه‌هایی که از روستاها برای پایان اقتصاد نفتی حماسه‌سرایی می‌کنند

خبرگزاری فارس، فلاورجان - «خلاق بودن، سخت‌کوشی، دامنه تحمل بالا داشتن از شاخصه‌های یک مجموعه کارآفرین است، باید فرصت‌ها را با رصد شرایط حال و داشته‌ها شناسایی و اقدام کنیم تا سرآغاز تغییرهای بنیادین برای خود و اطرافیانمان باشیم. تا زمانی که شرایط ایده‌آل را با تغییرات در خودمان ایجاد نکنیم در عرصه کارآفرینی موفق نمی‌شویم، توانایی تغییر می‌تواند ما را به اهدافمان برساند» این توضیحاتی است که شاید گام اول برای شرع یک تغییر باشد، ساده، روان و قابل فهم اما مؤثر و لازم.

در سال‌های اخیر، دستاوردهایی که نخبگان و محققان علمی کشور توانستند کسب کنند، موجب شده تا نام ایران بیش از قبل در مجامع علمی بدرخشد. اما در این میان نخبگانی هستند که پا را از تحقیق در یک حوزه علمی فراتر گذاشته و با کسب اطلاعات دانش‌های روز از علوم انسانی گرفته تا فنی و مهندسی، صاحب‌نظر هستند و البته از این امتیاز برای ارتقای دیگران و به روز کردن توانمندی‌های هم‌وطنان هم بهره می‌برند.

در این مسیر ارتقای دانش و به روز شدن ابزارها، اقتصاد دانش‌بنیان و تحقق آن از جمله رویکردهایی است که در صورت به نتیجه رسیدن می‌تواند تا حد زیادی بار سنگین اقتصاد کشور را بر دوش بکشد و زمینه بهبود صادرات را فراهم کند. از طرفی، نمی‌توان منکر نقش اساسی محققان و صنعتگران شد.

نخبگانی برای تسهیل حرکت چرخ اقتصاد روستایی

بعد از ذکر این مقدمه وقت آن است که قصد و نیت نخبه‌های بسیجی و دانشجوی پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی را مرور کنیم؛ آن‌ها قصد دارند تا نیازهای اقتصاد فعال و ایجاد اشتغال را شناسایی و نقاط ضعفی که در صنعت‌های فعال وجود دارد با هم‌اندیشی و محوریت این پژوهشکده برطرف کنند.

قطعاً یک پژوهشکده باید با برخورداری از سابقه و پشتیبانی قابل‌قبول، بتواند به‌ صورت حداکثری توجیهات یک صنعت را فراهم آورد و با برخورداری از کادر فعال دانشگاهی و نیز تعریف سند چشم‌اندازی از مراحل انجام پروژه، راه را برای رسیدن به نتیجه‌ای شایسته هموار سازد.

وقتی گام هدف این طرح‌های تسهیل‌گری زمینه‌های بکر و دست نخورده روستاها باشد که سرشار از فرصت‌های اقتصادی ر و منابع انسانی پرتوان و پرانگیزه فقط می‌ماند حلقه‌های واسطی که مسیر را طراحی کرده و این چرخ را به حرکت درآورد حتما باقی مسیر از عهده جوانان پرتوان روستاها بر می‌آید.

خبر خوب این روزها در روستاهای جنوب استان این است که گروهی از نخبه‌های دانشگاهی با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان برنامه بودجه و با همراهی اساتید انقلابی وارد میدان شده‌اند تا اشتغال‌های پایدار و موفق را در روستاهای استان اصفهان راه‌اندازی کنند البته با مشارکت و حضور داوطلبانه اهالی روستا.

 

شناسایی و تسهیل ارتباط حلقه‌های مفقوده توسعه اشتغال و تولید روستایی

حامد کاظم‌زاده یکی از همان نخبه‌های علمی و از اعضای پژوهشکده شهید اعتباری است که در این رابطه به خبرنگار فارس در فلاورجان می‌گوید: از سال ۹۳ این مجموعه تشکیل‌ شده و سعی کرده‌ایم به‌ صورت تخصصی وارد روستاها شده و موضوع اشتغال‌زایی را حل کنیم و در راستای پروژه‌های مختلف در موضوع محرومیت‌زدایی بتوان اقدامات مهمی را با نهادهای مرتبط انجام دهیم.

وی ادامه داد: پروژه‌های اول این مجموعه در روستاهای سمیرم و روستاهای خور و بیابانک انجام شده و در حال حاضر در شهرستان فلاورجان در بخش پیربکران به مرکزیت روستای سهروفیروزان در حال پیگیری این طرح هستیم.

این فعال دانشجویی بیان کرد: ذیل برنامه ششم توسعه در موضوع تسهیل‌گری اقتصادی در روستاها شناسایی ظرفیت‌های مختلف از جمله تولید میوه،گلخانه‌داری، خیاطی و قالی بافی سعی کرده‌ایم حلقه مفقوده آنان را پرکرده تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد.

کاظم‌زاده افزود: تشریح و آموزش روش‌های نوین کار و کسب برای مستضعفانی است که توانایی کار داشته اما نمی‌دانستند چگونه آغاز کنند و بر این اساس یک فرآیند با موضوع آموزش با تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای در این روستا شکل ‌گرفته است.

وی تأکید کرد: از کارآفرینان موفق این شهرستان دعوت کرده‌ایم که در این جلسات حضور یافته و علل موفق آنان را بررسی کنیم که کارآفرینان در پایان دوره با شناخت از خود در رسته‌ای که موفق هستند شروع به کار کنند.

عضو پژوهشکده شهید اعتباری عنوان کرد: برای هرکدام از افراد حاضر در جلسات آموزش یک صفحه شخصی ایجاد کردیم که کار را شروع کرده و در دو سال اول کنار آنان خواهیم بود تا این کارآفرین در موضوعی که وارد شده است احساس تنهایی نکنند.

 

کارآفرینی در جنگ تمام‌عیار اقتصادی حرف اول را می‌زند

محمدرضا حیدری استاد اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان که در برای آموزش در این جمع کارآفرینان حضور یافته است، نیز در این باره اظهار کرد: آنچه مسلم است در جنگ تمام‌عیار اقتصادی حرف اول را  مفهومی به نام کارآفرینی که برگرفته از خلاقیت و خلق فرصت و میل به پیشرفت و خودباوری فردی می‌زند.

وی ادامه داد: برای این کار همه منابع کشور به‌ ویژه نیروی انسانی باید به میدان آمده و از ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

 این عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: در اینجا گروهی از دانشجویان که نخبگان، دلسوزان جامعه و بازوان توانمند نظام هستند در وسط میدان آمده و تلاش دارند برای رفع کاستی‌ها و یا احیاناً اختلالات، انحرافات و اشتباهات قدم‌های مؤثری بردارند.

حیدری عنوان کرد: تجارت در اسلام، احکام، آداب و شروطی دارد که رعایت آن سبب پاکی مال و افزایش روزی می‌گردد. پیشوایان بزرگ اسلام همواره بازاریان را با این احکام و آداب آشنا ساخته و آنان را به رعایت انصاف توصیه می‌کردند که باعث تأسف است که افرادی با نادیده گرفتن این موضوع آثار مخرب و زیان‌بار فرهنگی و اقتصادی بسیاری را به جامعه اسلامی رواج داده‌اند که کارآفرینان به‌ واقع باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

تسهیل‌گری اقتصادی در روستا‌ها چرا و چگونه؟

پروژه فرآیند تسهیل‌گری اجرای طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی استان اصفهان پس از بررسی‌های انجام‌شده در دهستان سهر و فیروزان از توابع شهرستان فلاورجان آغاز شده است. بنابر توافق صورت گرفته دو روستا از این دهستان به‌ عنوان محور پیاده‌سازی کامل فرآیند تسهیل‌گری انتخاب می‌شوند.

در ارتباط با شرح خدمات ارائه‌ شده، مسعود داداشی از دیگر اعضای پژوهشکده شهید اعتباری می‌گوید: تا تاریخ یک تیر ۱۳۹۸، تعداد ۱۴ مأموریت به روستای هدف داشته و در طول این ۱۴ سفر با افراد و مجموعه‌های مختلفی ارتباط گرفته‌شده و فعالیت‌هایی نیز انجام‌گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: فعالیت‌ها از مطالعه گزارش مطالعات دهستان، بررسی اسناد رسمی شروع‌شده تا جلسه با گروه مطالعات و ناظر پروژه از طرف سازمان برنامه‌ و بودجه اصفهان و در ادامه با دسته‌بندی خروجی پروژه‌های پیشنهادشده، فاز اجرایی آغاز شد.

 

پروژه‌ای علمی، حساب‌شده و با پشتیبانی مناسب

این فعال کارآفرین افزود: گروه پژوهشکده شهید اعتباری قبل از برگزاری این دوره، فعالیت‌های مختلفی در منطقه انجام داده است. از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، با تکیه‌ بر طرح مطالعاتی که سال قبل توسط دانشگاه اصفهان برای سازمان برنامه‌ و بودجه در این دهستان انجام‌گرفته بود، گروه شروع به شناسایی اجرایی و میدانی ۹ روستای دهستان کرد.

وی ادامه داد: در قدم اول با دهیاری‌ها جلسه برگزار شده و دید اجمالی از این روستاها به دست آمد. پس از طی مرحله شناسایی، سه روستا از این نه روستا به‌ عنوان روستای پیشرو انتخاب شدند و در مرحله بعد، روستاهای دیگر طبق همین مدل، به فرآیند اضافه شدند. در همین راستا روستاهای سهر و فیروزان، طاد و نرگان انتخاب شده و فرآیند تسهیل‌گری آغاز شد.

داداشی ادامه داد: گروه پژوهشکده شهید اعتباری با جلسات متعددی که با اهالی، دهیاران و اعضای شورای این روستاها برگزار کرد، ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالقوه این سه روستا را شناسایی کرده و مبتنی بر این ظرفیت‌ها نهادهای اقتصادی مرتبط را شناسایی و فرآیند ورود آن‌ها به زنجیره تأمین روستا را شروع کرد.

وی تأکید کرد: با ورود بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گزارش‌ها و برگه‌های بنیاد نیز آماده شد و برای شروع طرح آسمان، این سه روستا اولویت قرار گرفت، یکی از اعضای تیم به‌ عنوان تسهیل‌گر طرح آسمان بنیاد برکت نیز فعالیت خود را با همکاری این نهاد شروع کرد؛ در این فرآیند سعی شد قبل از ارائه تسهیلات یا وام از ظرفیت‌های خود منطقه و همچنین نهادهای پشتیبان شناسایی‌شده برای ایجاد اشتغال ایجاد شود.

جوان‌هایی با ارزش افزوده بالا که فقط کافیست دیده شوند

این سرآغاز داستان واقعی از جوان‌هایی است که قرار است در کنار هم گام‌هایی برای قوی شدن ایران عزیز بردارند؛ گام‌هایی که از ۲۴ شهرستان اصفهان پهناور عبور خواهد کرد، امروز اما از جنوبی‌ترین نقطه به شرقی‌ترین نقطه و دوباره میل به جنوب کرده تا نشان دهد جهادی عمل کردن، پویایی، همه‌جانبه بودن و حساب شده گام برداشتن رمز اصلی موفقیت است و این نخبه‌ها برای موفق شدن چیزی کم ندارند.

فقط کافی است که این جوانان با ارزش افزوده بالای‌شان دیده شوند و اجازه یابند تا خودی نشان دهند بی‌تردید در تراز نسل اول انقلاب این بار در پیشانی جبهه اقتصادی نتیجه نبرد را به نفع مردم و وطن رقم خواهند زد، فقط کافی است آ‌ها را ببینیم... .

انتهای پیام/۶۳۰۹۷/ص۳۰/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول