اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

«آسمان نگاره‌ها»، نخستین نمایشگاه جامع نگارگری انقلاب اسلامی

نمایشگاه «آسمان نگاره‌ها» با ۸۱ اثر نگارگری از چهار دهه عمر انقلاب اسلامی برپا می‌شود؛ این نخستین نمایشگاه جامع نگارگری پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

«آسمان نگاره‌ها»، نخستین نمایشگاه جامع نگارگری انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست‌ خبری نمایشگاه «آسمان نگاره‌ها» با موضوع نگارگری‌هایی پیرامون انقلاب اسلامی ایران، با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و محمدعلی رجبی دبیرکل نمایشگاه، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه یکم بهمن) در حوزه هنری برگزار شد.

شجاعی‌طباطبایی در ابتدای این نشست گفت: برپایی «آسمان نگاره‌ها» به عنوان اولین نمایشگاه مستقل نگارگری در حوزه هنری، چند ماه قبل توسط آقای دکتر رجبی در شورای تخصصی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری پیشنهاد و با موافقت اعضا مواجه شد.  چون بعد انقلاب اسلامی در حوزه نگارگری مجموعه‌ای از آثار که یکجا گردآوری و عرضه شود، نداشتیم.

وی افزود: نمایشگاه «آسمان نگاره‌ها» از ۱۴ بهمن تا ۴ اسفند ماه در گالری ابولفضل عالی و گالری جدیدالتأسیس خانه برگزار می‌شود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری یادآور شد این مرکز برای سال آینده برنامه‌های متنوعی در نظر دارد که یکی از آن‌ها برپایی نمایشگاهی با موضوع «نفوذ» است.

* نمایش و چاپ ۸۱ اثر نگارگری

رجبی هم در ادامه این نشست، با اشاره به اهمیت هنر نگارگری در اندیشه رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: این هنر در دوره جدید از حالت کتاب‌آرایی خارج شده اما نمایشگاه مستقلی نداشته است.

وی افزود: زیبایی‌های خداوند در نگارگری متجلی است. نگارگری امروز از حالت کتابی خارج شده و با ابزارهای گوناگون و کاربردهای غیر از کتاب جایگاهی ویژه یافته است.

دبیر نمایشگاه نگارگری «آسمان نگاره‌ها» اضافه کرد: ۸۱ اثر در نمایشگاه به نمایش در می‌آید که برخی متعلق به اساتید حرفه‌ای و برخی متعلق به هنرمندانی است که چندان حرفه‌ای نیستند اما چون هنرمندان طی این ۴۰ سال در اثر خود نسبت به انقلاب واکنش نشان داده‌اند، شایسته بود به این آثار هم مورد مطالعه قرار بگیرند و در کتاب نمایشگاه هم چاپ شوند. بنابراین نمایشگاه «آسمان نگاره‌ها»، اسنادی هنری از احوال و روند انقلاب اسلامی است.

* برپایی ۴ نشست تخصصی

این نقاش پیشکسوت خاطرنشان کرد: آثار نمایشگاه طی نشست‌هایی تخصصی همزمان با برپایی این رویداد مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

خشایار قاضی‌زاده دبیر نشست‌های تخصصی نمایشگاه «آسمان نگاره‌ها» هم گفت: نشست‌ها در ۴ پنل طی ۲ روز با ۱۵ سخنران در فرهنگستان هنر برپا می‌شود. در نشست اول «مبانی حکمی و معنوی نگارگری» با حضور نواب، رجبی، بلخاری و نامور، در نشست دوم «زن و نگارگری» با حضور خانم‌ها صدری، شاد قزوینی و یاسینی، در نشست سوم «نگارگری در بوته نقد و نظر» با حضور شریف‌زاده، حاصلی و قاضی‌زاده و در نشست چهارم «نگارگری در نسبت با سایر هنرها» با حضور صادقی، خزایی، اقبالی و بابایی بررسی می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول