اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تشریح اصول گفتمان مؤثر و انقلابی در حلقه‌های صالحین

امام جمعه سرخه به تشریح اصول گفتمان مؤثر و انقلابی توسط حلقه‌های صالحین پرداخت.

تشریح اصول گفتمان مؤثر و انقلابی در حلقه‌های صالحین

به گزارش خبرگزاری فارس از سرخه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی فاطمی‌بصیر ظهر امروز در نشست تجمیعی مربیان و سرمربیان حلقه‌های صالحین ناحیه مقاومت بسیج سپاه سرخه اظهار کرد: وظیفه همه ما این است که در حلقه‌های صالحین مسائل مربوط به گفتمان را با رعایت حدود، ثغور، ارکان و ویژگی‌هایش در نظر بگیریم.

وی افزود: در بحث گفتمان باید از علاقه مخاطب آغاز کنیم و به رسالت خود خاتمه دهیم و توجه به رغبت مخاطب یا متربی بسیار مهم است؛ شهید مطهری نیز در این خصوص می‌فرماید «از تعقّل آغاز کنیم و به تعبد خاتمه دهیم».

امام جمعه سرخه با اشاره به اینکه در بحث‌های خود به روش سقراطی وارد شویم، گفت: شهید مطهری از این روش بسیار استفاده می‌کردند و این روش به‌گونه‌ای است که ذهن متربی را قانع می‌کند؛ روش سقراطی پافشاری روی نکات مشترک است که این کار باعث ایجاد رفاقت، انس و الفت خواهد شد و از این طریق می‌توان وارد مباحث اختلافی شد؛ این روش سقراطی است که توجه بر اصول موضوعه دارد.

فاطمی‌بصیر اضافه کرد: نباید از اصول بنیادین و اساسی خود دست برداریم و باید در گفتمان مرز افکار خود را مشخص کنیم و نسبی‌گرا نباشیم؛ صراحت بیان در گفتمان اصل بسیار مهم است و در حد امکان باید در مباحث دینی از تصنع و تکلف در گفتمان اجتناب بورزیم.

وی تصریح کرد: سخنان کنایه‌آمیز و شتاب‌زده سهم مهلک گفتمان است و ما به‌عنوان مربی باید با صراحت صحبت کنیم و همچنین نسبت به تحلیل مسائل جریان‌شناسی- تاریخی حبّ و بغض نداشته باشیم؛ زیرا یکی از چالش‌های اساسی یک گفتمان دینی و انقلابی است که باید از آن اجتناب کرد.

امام جمعه سرخه با بیان اینکه باید به پیش‌فرض‌های ارزشی نیز توجه داشت، تأکید کرد: انقلاب اسلامی نیز یکسری مسلمات، اصول، مقبولات و ... دارد که باید در گفتمان انقلابی به آن‌ها توجه کرد.

فاطمی‌بصیر افزود: از طرفی باید روحیه کشف حقیقت و حقیقت‌جویی را در متربیان خود زنده کنیم و لازمه ایجاد یک گفتمان بر مدار حقیقت‌جویی، داشتن یک نگاه واقع‌بینانه و واقع‌‌گرایانه نسبت به مسأله است.

وی گفت: موضوع گفتمان آرمان‌گرایانه، موهوم و خیالی نباشد و به تعبیری ما به ازای خارجی داشته باشد و از طرفی باید از دخالت دادن خواسته‌های شخصی نیز بپرهیزیم.

امام جمعه سرخه بیان کرد: نوع سخن گفتن ما بسیار مهم است و نباید از موضع برتر سخن بگوییم و از سوی دیگر سخن گفتن اخلاقگرایانه نیز توصیه نمی‌شود و این یکی از آفت درس اخلاق است و نباید خود را به‌عنوان استاد اخلاق بدانیم؛ سخن گفتن از موضع همه‌چیزدان و علامه بسیار بد است و نوعی برتری‌جویی تلقی می‌شود و نمی‌تواند گفتمان را به نتیجه برساند.

فاطمی‌بصیر گفت: باید از سخن گفتن انتقادجویانه به‌شدت پرهیز کنیم و همچنین سخن گفتن از روی داوری، قاضی‌گری، ترحم و دلجویی مفید نیست و باید سعی کنیم موانع ارتباط موفق با متربیان را از میان برداریم.

وی با بیان اینکه از آیات و روایات در گفتمان حداکثر استفاده را ببرید، افزود: اصل تفکر برانگیزی نیز بسیار مهم است؛ بدان معنا که تمام همّ و غّم خود را صرف یک نقطه یعنی چرایی و چگونگی کنیم.

امام جمعه سرخه ادامه داد: انگیزه‌سازی و انگیزه‌بخشی اصل دیگری است که بسیار اهمیت دارد؛ اگر مباحث ما حلاوت داشته باشد؛ خود باعث ایجاد انگیزه خواهد شد و باید به‌عنوان یک مربی و یا سرمربی مباحث را شادمانه تدریس کنیم و در کنار آن فخیمانه و فهیمانه سخن بگوییم، خود را مسلط به بحث نشان دهیم و در کنار آن استدلالی و با دلیل و منطق سخن بگوییم، از طرح مباحث جنجالی در گفتمان بپرهیزیم که از آفات گفتمان است.

فاطمی‌بصیر با بیان اینکه هدف ما در گفتمان تحریک احساسات نیست، اظهار کرد: هدف غایی اقناع اندیشه‌هاست و گفتمان باید جنبه حقّانی داشته باشد و مبالغه‌آمیز نباشد.

وی خاطرنشان کرد: ما اجازه نداریم در گفتمان منطقی از هر روش و وسیله‌ای استفاده کنیم؛ بلکه کار ما این است که میان معرفت و عواطف متربیان خود پیوند ایجاد کنیم و مباحث کاربردی که جنبه دنیوی و اخروی دارد را مطرح سازیم و در گفتمان از اعمال سلیقه شخصی اجتناب بورزیم.

انتهای پیام/۲۵۶۸/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول