اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

انتقاد دیپلمات روس از اظهارات متناقض هوک درباره «اِن.پی.تی»

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از اظهارات نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران درباره لزوم استاندارد شدنِ عدم غنی‌سازی انتقاد کرد.

انتقاد دیپلمات روس از اظهارات متناقض هوک درباره «اِن.پی.تی»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، امروز (سه‌شنبه) از اظهارات «برایان هوک» رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «نماینده آمریکا در [امور] ایران می‌گوید که عدم غنی‌سازی باید به عنوان یک "استاندارد" دیده شود. اگر او یک موضع رسمی را بیان کرده باشد، بدان معنی است که واشنگتن اکنون در ماده 4 معاهده عدم اشاعه (NPT) درباره حق استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای تشکیک می‌کند».

وی با درخواست از آمریکایی‌ها برای اجتناب از اظهارات دوپهلو، تصریح کرد: «همکاران آمریکایی عزیز، لطفا از اظهاراتی که به روندهای متضاد با اِن.پی.تی کمک می‌کند، اجتناب کنید. آنهایی که غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهند (برزیل، ژاپن، کره جنوبی و دیگران) و آنهایی که غنی‌سازی ندارند، اصلا از این "استاندارد" یک‌جانبه اعلام شده توسط آمریکا خوشحال نخواهند بود».

 

هوک روز جمعه در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که موضع آمریکا این است که ایران نباید هیچگونه غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد. وی مدعی شد که سازمان ملل در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ قطعنامه‌هایی را تصویب کرد که طی آن ایران را از غنی‌سازی منع کرده است. هوک این معیارهای سازمان ملل است که ایران را از غنی‌سازی اورانیوم منع می‌کند.

این اظهارات هوک با واکنش وزارت خارجه روسیه نیز مواجه شد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه، با بیان اینکه هوک در واقع شورای امنیت را به تصویب قطعنامه‌ای خلاف اِن.پی.تی متهم کرده، گفت: «باعث تاسف است که چنین افسانه‌سُرایی در سخنان هوک به نوعی به رویکرد آمریکا درباره عدم اشاعه هسته‌ای تبدیل شده است. افسوس که پیچاندن آشکار حقایق شناخته شده، به کار معمول نماینده یکی از بزرگترین قدرت‌های جهان تبدیل شده و اختیاراتی را درباره عدم اشاعه هسته‌ای ادعا می‌کند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول