اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

نگرش به حوزه سلامت به استراتژی پایدار در تصمیم‌گیری‌ها تبدیل شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت:نگرش به حوزه سلامت به استراتژی پایدار در تصمیم‌گیری‌ها تبدیل شود.

نگرش به حوزه سلامت به استراتژی پایدار در تصمیم‌گیری‌ها تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزین رضاعی ظهر  امروز در دومین مجمع سلامت استان  که در محل دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتقای سلامت توانمندسازی جامعه است.

وی افزود:  از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی سلامت فقط نبود بیماری یا فقدان عضو نیست، بلکه فرد باید رفاه جسمی، روانی و اجتماعی را داشته باشد و بدون این سه مولفه نمی‌توان گفت که شخصی از سلامت برخوردار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: طبق تحقیقات و بررسی‌های مختلف دستگاه‌های مسئول بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان تنها در تامین  ۲۵ درصد سلامت جامعه  نقش دارند و بخش بزرگی از آن به مولفه‌های غیر زیستی برمی‌گردد.

رضاعی تاکید کرد: با  همکاری همه ارگان‌ها، مسئولین و مشارکت فرابخشی و مردم  در راستای سلامت جامعه گام‌های چشمگیری برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های پس از انقلاب در حوزه درمان و سلامت تجارب بسیار موفقی در زمینه رفع بی‌عدالتی با تاسیس شبکه‌های درمان و پی اچ‌سی شهری و روستایی کسب شد که این موفقیت‌ها گام مهمی برای رفع محرومیت‌زدایی و بی‌عدالتی که یکی از مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت بوده،  است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در اواخر سال ۸۴ جمهوری اسلامی ایران به عنوان همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه رویکرد عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت و  عدالت در سلامت شناخته شد.

 وی با بیان اینکه  ما هنوز ابتدای راهیم  و عدالت در سلامت کاملا محقق نشده است افزود: باید در خصوص مشارکت اجتماعی و سلامت  اجتماع محور گام‌های مثبتی برداشته شود.

رضاعی عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت را عدالت و تلاش برای کاهش نابرابری‌های اجتماعی، پیشگیری از عوامل آسیب‌رسان به سلامت، کاهش پیامدهای نابرابر بیماری، تلاش برای کاهش آسیب‌پذیری اقشار محروم که دچار بیماری شده اند را عنوان کرد.

این مقام مسئول حیطه‌های منتخب ایران به عنوان عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را تکامل دوران کودکی، سلامت معنوی و روانی، ارائه عادلانه امکانات و سلامت، بیکاری، امنیت شغلی ، تغذیه و امنیت غذایی، سبک زندگی، محیط زیست، آموزش، آگاهی و تحصیلات، حمایت‌های اجتماعی اقشار آسیب پذیر، حاشیه‌نشینی، توزیع عادلانه درآمد و حوادث بیان کرد.

رضاعی در پایان تاکید کرد: اگر همه دستگاه‌های دولتی و ارگان‌های مختلف سطح حاکمیت هم‌افزایی نداشته باشند و کارها را  بر اساس برنامه‌های منسجم پیش نبریم قطعا یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند در زمینه سلامت به اهدافش برسد، لذا  اگر این امر  به یک استراتژی پایدار در تصمیم‌گیری‌ها تبدیل شود،  توسعه نامتوازن و تبعات بهداشتی، روانی و اجتماعی  سلامت ناشی از آن را کمتر خواهیم داشت. 

علت ۵۰ درصد بیماری‌ها مولفه‌های اجتماعی است

رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این مراسم به  اهداف توسعه پایدار از جمله حذف فقر و گرسنگی، کیفیت آموزش، برابری جنسی، اقتصاد، استفاده امن از منابع و بحث‌های محیط زیستی و غیره اشاره کرد.

بهرام کندایی به  ارتباط اهداف توسعه با سلامت گریزی زد و گفت: ارتباط مستقیم شامل سلامتی مطلوب، کاهش مرگ کودکان، بهبود سلامت مادران و ارتباط با واسطه از جمله این موارد مرتبط است.

رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: عوامل محیطی، اجتماعی، ژنتیکی و رفتار فردی و ابعاد معنوی، اجتماعی، جسمی و روانی ابعاد و عوامل موثر بر سلامت است.

کندایی تاکید کرد: مادامی که زیرساخت‌های توسعه سالم و کامل نشود، محصولات غذایی سالم بر سر سفره‌ها قرار نگیرد، آب و هوا سالم نباشد حتی به اندازه تک تک افراد تخت بیمارستانی هم  وجود داشته باشد نمی‌توان مشکلاتی که ناشی از عدم تحرک بدنی، تصادفات جاده‌ای را از بین برد لذا مجبوریم برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار به این موارد اهمیت دهیم.

 رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه مولفه‌های اجتماعی تعیین کننده سلامت هستند گفت: علت ۵۰ درصد بیماری‌ها مولفه‌های اجتماعی مانند وضعیت اقتصادی، میزان سواد، آب، خاک، هوا، راه‌های ارتباطی، فرهنگ و زیرساخت‌ها هستند.

کندایی با بیان اینکه توسعه نیافتگی بر شاخص‌های اجتماعی تاثیر مهمی دارد، افزود: اجتماعی شدن سلامت به همکاری بین بخشی و ارتقای سطح سواد آحاد جامعه و مشارکت مردمی با رعایت و ایجاد عدالت در سلامت نیازمند است.

رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی کردستان  با بیان اینکه سلامت محقق نخواهد شد، اظهار داشت: شرط رسیدن به اهداف جامعه و سلامت کامل مسئولیت پذیری، مشارکت و پاسخگویی اجتماعی است.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول