اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

تمدن اسلامی در پرتو «اسلام هویت» معنی می‌شود/ توصیه قرآن برای غلبه بر تمدن غربی

نشست «الگوی وحدت مذاهب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی» در دبیرخانه شورای نمایندگان‌ولی‌فقیه در مناطق قومی برگزار شد.

تمدن اسلامی در پرتو «اسلام هویت» معنی می‌شود/ توصیه قرآن برای غلبه بر تمدن غربی

به گزارش خبرنگار قرآن و‌ فعالیت‌های دینی، حجت‌الاسلام کاظم لطفیان دبیر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قوی در نشست «الگوی وحدت مذاهب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی» که در دبیرخانه شورای نمایندگان‌ولی‌فقیه در مناطق قومی در حال برگزاری است، با یادی از شهدا به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی اظهار داشت: مهم‌ترین بحث در دنیا گونه‌شناشی فرهنگ‌ها است. یکی از بزرگان در این حوزه، فرهنگ‌های مختلفی را ترسیم می‌کند که گونه‌های فلسفی، نظامی و هنری، ادبی، صوفیانه، روحانی و همچنین مذهبی و‌ دینی از گونه‌های فرهنگی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آنچه فرهنگ‌ما با آن عجین شده گونه مذهبی و دینی است و این گونه آنقدر فراگیر شده که مهم‌ترین ره‌آورد جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، افزود: اگر ما سخن از تمدن اسلامی به میان می‌آوریم باید مبانی آن را جست‌وجو کرده و آن را به اثبات برسانیم. بر همین اساس،اگر رسالت پیامران الهی را در قرآن و‌تاریج جست‌وجو‌ کنید به ویژه پیامبران اولوالعزم، می‌توان هر کدام را بخشی از یک نظام دانست.

حجت‌الاسلام لطفیان با اشاره به اینکه حضرت آدم (ع) مؤسس یک نظام انسانی بودند، خاطر نشان کرد: هر کدام از پیامبران اولوالعزم بنیانگذار یک نظام و تکمیل‌کننده نظام قبلی هستند. حضرت نوح (ع) در ساحت اجتماعی، نظامی را تاسیس کردند که در بر اساس مبانی فردی و اجتماعی بود. حضرت ابراهیم (ع) هم با یک‌نگاه مبتنی بر توحید و‌معاد به تأسیس یک نظام پرداختند.

وی افزود: در ادامه تکامل این روند به اراده خداوند و ‌پایمردی پیامبران الهی، بخش دیگری از نظام کلی و کوچک در گستره جامعه آن روز می‌توان به نظامی که موسی (ع) تأسیس کند، اشاره کرد. آیاتی که درباره زندگی ایشان در قرآن کریم است، نشان می‌دهد نظام حضرت موسی (ع) مبتنی بر خودشناسی و‌ خداشناسی است.

دبیر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی با بیان اینکه حضرت عیسی (ع) هم بخش تربیتی این نظام را تأسیس می‌کند، خاطر نشان کرد: روح ارتباط ماده و‌ غیب یعنی نظام مبتنی بر غیب و‌ شهود و‌ همچنین تربیتی توسط حضرت عیسی (ع) تأسیس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر در روند تکامل نظام توسط پیامبران صاحب شریعت دقت کنیم پس از آن نوبت به نظام پیامبر اعظم‌ (ص) می‌رسد، گفت: رسول اکرم (ص) نظام اسلامی را تأسیس می‌کند و‌ این نظام‌ها با یک‌معجزه یعنی تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اسلام‌ به تکامل می‌رسد.

حجت‌الاسلام لطفیان با بیان اینکه در بخش‌ مدنیت و‌ بعثت دو معجزه قرآن و ‌تشکیل نظام سیاسی به عنوان الگوی نهاد سیاسی اجتماعی به شمار می‌رود، تصریح کرد: گونه‌شناشی اسلام، هر کدام کارکردهایی دارند اما همه باید منتهی به اسلام‌ هویت شوند. یعنی در اسلام عبادت به تنهایی در اجتماع کارایی مناسبی ندارد چرا که اسلام اثرگذار قلمروی فردی و اجتماعی را در هم گره می‌زند و‌ تمدن اسلامی نیز به معنای رابطه هویت اجتماعی و فردی است.

دبیر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی با اشاره به اینکه تمدن اسلامی در پرتو اسلام‌ هویت معنایی خود را پیدا کرده است، گفت: اگر بخواهیم اسلام هویتی را محقق سازیم، الگوی وحدت اسلامی حرف نخست را خواهد زد. وقتی صحبت از وحدت امت اسلامی‌می‌شود، وحدت برای شکل‌گیری اسلام هویت است، آن اسلامی که وقتی از یک بانو ‌در سرزمین اسلامی که از نگاه آنها مورد تحقیر فرهنگی هم واقع شود، سوال کنند «کجایی هستید؟» قبل از هرچیزی بگوید «من مسلمان هستم»؛ یعنی اینکه قبل از هویت ملی، هویت اسلامی خود را به رخ بکشیم.

وی ادامه داد: چندین سال پیش ادموند فازی سؤالی درباره آینده جهان اسلام مطرح می‌کند و هرکسی یک طرحی محقق می‌سازد. یکی از افراد درباره افق ۱۰۰ سال آینده اسلام می‌گوید که «آینده اسلام، اسلام هویتی خواهدبود وبرای پیگیری از تحقق آن باید امت پیامبر (ص)قطعه قطعه شود».

حجت‌الاسلام لطفیان در ادامه به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: کهن‌ترین هماوردی که در عرصه تمدنی با آن روبرو‌هستیم، تمدن غربی است که برای ‌مبارزه با آن خداوند به ثبات قدم اشاره می‌کند که شهید سلیمانی و‌شهدای مقاومت پرچمدار این بخش بودند. پس از ثبات قدم و‌استقامت، انس با قرآن کریم و‌همچنین اطاعت و‌پیروی از رهبری مطرح شده است. تمدن اسلامی رهبر می‌خواهد و‌جامعه به پیروی از رهبری باید همت گمارند تا تمدن اسلامی را شاهد باشند.

دبیر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی با بیان اینکه جلوگیری از نزاع‌و‌تفرقه مهمترین گام تحقق نظام اسلامی است، خاطر نشان کرد: گام بعدی نیز صبر و‌شکیبایی به شمار می‌رود، چرا که تمدن‌سازی نیازمند شکیبایی و‌بردباری است و برای تحقق آن باید تحمل را در تمدن اسلامی و‌ ادیان توحیدی فراهم سازیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول